Oskarp, ingen komposition och rörig.

Vad menar du med detta, ?
jag har fotograferat i många år, fick min första system kamera som 9 år :)
har nu en canon (:

Jaha.. Du har en Canon systemkamera, men kan uppenbarligen inte använda den… Eller?
Kolla själv på bilden, du kan inte missa oskärpan och rörigheten!
Jag tycker också att den är oskarp och tilltalar inte så mycket för den som skall titta på den.

jag måste bara påpeka, jag är 14 år. och jag blir 'jävligt' irriterad, . när du skriver i den kaxiga stilen. du måste ha dåligt självförtroende, som trycker ner mig på detta viset. och vad gör jag för fel. ni kan dock inte bara skriva felfelfel. utan vad jag kan göra. för att göra det bättre de är konstuktiv, kritk!.
ge er! . blev irriterad. på 3an där.

Du skriver Kritik Blomma och lägger det under Övrigt.
Då får du kritik blomma under övrigt. Svårare än så är det inte.
Jag skrev min spontana reaktion på fotot, jag kan givetvis ljuga för dig och säga att du tagit ett fantastiskt foto men det lär du inte utvecklas av, eller hur?

Pluss jag fick canonen igår , vi köpte den igår.
har precis lärt mig hur den fungerar! för''''
Tyvärr är de två första bilderna oskarpa, troligen har du ställt fokus av skärpan på fel ställe, eller kanske har du råkat skaka till när du tryckte av. Den tredje bilden däremot är riktigt fin.
/Désirée

Ja men jag köpte kameran igår!.
ja okej då frågar jag hur ska jag lära mig bättre?

Jo visst kan du fotografera, inte snack om annat. Men du behöver öva lite mer på att sätta skärpan och på bildkomposition.

jo. men hur övar man detta, förlåt om jag överreagera, har en bad day…

Ingen fara, alla har vi dåliga dagar..
fortsätt fotografera, kolla dina bilder i datorn och var självkritisk. kolla gärna andra fotografers bilder och se vad du gillar. Tyvärr finns inga genvägar utan det är hårt arbete som gäller, belöningen efter väl genomfört jobb är evig ära och berömmelse!
Alla tre bilderna saknar skärpa. Bild #3 tilltalar mig mest vad det gäller kompositionen. När man fotograferar blommor ska man helst inte göra det uppifrån, utan gå ner i blommans höjd så som du gjort på #2. Sen ska du öva att ställa in skärpan. Bilderna saknar Exif, så det går inte att se vilka inställningar du haft. Har du använt manuella läget eller auto?

asså fick den igår. ja, den med. blomman, ellr asså svårt. men hur ställer man in skärpan då? :)
Vad är det för modell? Kanske du skulle läsa lite i bruksanvisningen, det är en väldigt bra bok som förklarar det grundläggande på ett bra sätt.

canon eos 450d. tror jag!
När du är så nära som de här blommorna så tycker jag det funkar bättre att stänga av autofokus och ställa skärpan manuellt. Då har du bättre kontroll över var skärpan ligger.
HH

Din kamera kan ställa in skärpan själv, men det finns gränser för vad den klarar utan andra hjälpmedel än objektivet som följde med. Om du riktar kameran mot någonting som du ska fotografera och lägger fingret på avtrycket och trycker ner till hälften, inte så hårt att den knäpper en bild, då klickar det till i objektivet, och så blinkar någon av de små fyrkanterna i sökaren. När kameran har fått skärpa tänds en liten lampa längst ner till höger. Jag tror den lyser grönt om kameran hittade skärpa men rött om den inte har hittat skärpa.
Det finns också en inställning, så att man kan bestämma vilken av de små fyrkanterna som ska mäta avståndet, dvs hitta skärpa. Vid extrema närbilder kan det vara bra att använda den för att få skärpan precis rätt. Man kan också göra som Hellvi föreslår, ställa manuellt, men då måste man bedöma skärpan i sökaren, och kameran kan göra inställningen mycket fortare.
Du kan komma ner till ungefär trettio centimeter med objektivet. Om du går närmre går det inte att få skarpt alls. Felet du har gjort kan vara att du gick för nära, men det kan också vara att du aldrig väntade in skärpa när du tryckte av, utan att du tryckte hela vägen med en gång, så att den löste ut medan den försökte hitta skärpa. Jag gissar att det var att du var på för nära håll för objektivets närgräns.
Om du tittar på bilden här nedanför och jämför med din egen i inlägg #7, kan du se hur mitten på en blomma som är korgblommig ser ut, och att din inte är skarp (klicka för att se den större). Det är en massa små blommor i mitten, och alla ståndare sitter som en krans runt om mittkorgen. Det är svårt att se alla de här små sakerna, och det blir inte lättare av att de har samma färg, så att kontrasten är liten inne i blomman. När man tar en blomma på nära håll vill man se alla de små sakerna tydligt. Därför funkar det bättre när ljuset är "hårt", som här där solen lyser på blomman från sidan. När man är så nära är skärpedjupet kort, så man måste ha ganska liten bländare för att hela blomman ska bli skarp. Om du tittar noga så ser du att jag inte har fått skärpa till vänster fast jag hade liten bländare. Det funkar bäst i solsken, eftersom tiden annars kan bli för lång.

Ytterligare en gång har Inkanyezi levererat ett uttömmande och komplett svar. Tack för ditt inlägg Inkan!

Jag antar att Inkanyezi menar att det är bra att använda den fyrkant som är i mitten, för att ställa in skärpan.
HH

Du är en duktig fotograf, men behöver öva lite på att sätta skärpan och komposition.
Fota på och kolla andras bilder, du har vad som krävs!

förstår inte de med i , mitten fyrkant?:S

tack, men hur jag änn gör, och följer era tips! det är ju kameran som gör själva jobbet, om ni förstår jag som riktar, den! , så är de kameran som är kass ellr .xD

Din kamera är som vilken dator som helst. Den gör bara vad du säger åt den att göra-. Den kaninte tänka själv!

jo jag vet. men hur ändrar jag på det. man klickar bara, och tittar och ser när man är nöjd, de blir inte bättre bild bara för man har läst på..
#26 När du tittar i sökaren så ser du nio små fyrkanter. Åta runt om och en i mitten. Du kan bestämma vilken eller vilka av dessa som kameran ska använda för att ställa in autofokus. Hmm, kanske det bara gäller om du fotar manuellt dvs utan auto eller de färdiga inställningarna. Ska kolla i morgon.
Jag har också en 450D och är väldigt nöjd så här långt. Det handlar mer om att lära sig funktionerna. Jag misslyckas fortfarande emellanåt. Glömmer att ändra någon inställning eller så. Inte lönt att gråta över det. Bara att ta nya tag.
HH

tack för tipset där1
skulle du vilja sätta ut en bild här som du gjort! ellr fotograferat!
Har du ingen vuxen som kan hjälpa dig lite att utforska kameran och läsa i bruksanvisningen tillsammans med dig vad de olika inställningarna betyder? Nu menar jag inte att du inte får ställa frågor för det får du naturligtvis. Men det kanske är lättare om man har en person bredvid sig som förstår texten i handboken. Det är inte alltid så lätt att förstå bruksanvisningar och krångliga tekniska ord.

Jag vet inte precis hur det ser ut i din kamera, men i alla Canon EOS som jag har tittat i finns ett antal små fyrkanter inne i sökaren. Det är olika många i olika modeller, och det framgår av bruksanvisningen hur mönstret ser ut i just din kamera. Den som sitter i mitten är den som först är aktiv om du väljer läget där bara en av dem ska ställa skärpan. Den mäter kontrast både horisontellt och vertikalt och är den som är lättast att använda.
När man inte har ställt om någonting så väljer kameran sälv vilka punkter som används. En eller flera av dem blinkar till i ögonblicket när kameran har hittat skärpa. När skärpan har låsts, dvs när man håller knappen halvt nere, så tänds den lilla lampan - jag tror den sitter nertill till höger. Kameran kan ha en inställning som gör att den inte ens kan lösa ut om den inte har hittat skärpa. Den inställningen är bra om man använder ett objektiv som inte är autofokus.
En systemkamera är ett mycket avancerat instrument, och det finns massor av saker man kan lära sig för att få bättre bilder. Kameran gör inte bra bilder alldeles av sig själv, man måste faktiskt lära sig hur man ska bära sig åt. Det är ganska lätt, så länge man kör på "grönt", och det blir mer att tänka på när man tar kontrollen själv. Just de här närbilderna är inte överdrivet svåra, men det är viktigt att vänta den tiondels sekund som kameran behöver för att hitta skärpan, och att man sedan kramar avtrycket i botten utan att skaka kameran. Om skärpeindikatorn inte tänds har kameran inte hittat skärpa alls, och bilden blir inte skarp.
Om man vill komma närmre finns flera vägar att gå, och det enklaste kan vara att skaffa en närbildslins; eller om man är mycket intresserad av att ta små saker kan man vilja ha ett makroobjektiv. Makroobjektiv kan ställa skarpt på mycket nära håll.

nejdå, så pass stor är jag så jag vet vad allt betyder mäst att jag är lat

tack där, ja jag har hört de med macroobjektivet ska önska mig ett sådant!

Just för såna här bilder är det ju bra att använda liten bländare, så att man får lite större skärpedjup. Då är det enklaste att använda läget A, där man väljer bländare och kameran ställer in slutartiden. Om ljuset är svagt kan man få lov att ställa upp ISO, för att tiden inte ska bli för lång. Det blir fler bollar att hålla i luften, men det går bra att hitta rätt om man tar det lugnt. Du kan behöva kolla igenom bruksanvisningen för att se hur man gör.
Men ställ till exempel ratten uppepå på A, och välj bländare till 8 så tittar du i sökaren med knappen halvt nertryckt, så visar kameran vilken tid den vill ta med. Om där står 250 eller mer, så är det inga problem. Står det 125 går det fortfarande bra, men man måste vara mer noga med att hålla still. Om det är mindre än 125 måste man ha stativ eller ställa högre ISO för att få skarpt. Kortare tid är en högre siffra, längre tid en lägre. Om tiden kan bli 250 eller bättre med bländare 8, kan du prova med bländare 11 eller 16. Högre bländarsiffra är mindre bländare och större skärpedjup.
Kameran startar antagligen på ISO 200 om du inte har ställt om ISO. Du kan ställa upp till 800 utan nämnvärd försämring av kvalitén. Om du tvingas öka till 1600 eller mer blir bilden lite brusig. Det är bättre att öka ISO än att försöka med lång slutartid när du tar på fri hand.
#34 Du får ursäkta, men om du är så lat att du inte orkar läsa bruksanvisningen för din nya fina kamera så tror jag faktiskt att du har fått en kamera som du helt enkelt inte klarar av! Om du inte ångrar dig och tar dig tid att läsa bruksanvinsningingen! Varje ny tekniskt avancerad sak man köper eller får kräver allt att man läser på en hel del i bruksanvisningen.
/Désirée

har haft en system kamera innan i canon, så vet en del :(
så du får ursäka(;
Okej då kanske du skulle ha hålit dig till den och utvecklat dina kunskaper med din gamla Canon ordentligt. Jag menar om du inte ens vet hur man ställer in skärpan manuellt med en systemkamera, så tror i alla fall jag att du har mycket kvar att lära innan du byter upp dig från din gamla systemkamera.
/Désirée

Du skriver att du har haft en systemkamera innan; jag blir lite nyfiken på vad det kan ha varit och varför du inte har den nu. Vad är skälet till att du har skaffat en ny? Och så undrar jag om du fick bättre bilder med din gamla kamera än vad du har fått nu? I inlägg #27 undrar du om det är kameran som är kass, fast det är en av de allra bästa som man kan få tag på.
Jag ser också i #23 att du har knäppt ett blockljus när det tänds, men att du har använt blixt. Jag antar att du har kört på grönt, dvs använt helautomatiska läget. Det är liksom inte riktigt vad jag väntar mig av någon som har fotograferat i många år med en avancerad kamera. Det liknar mer sånt som en absolut nybörjare gör. Blixten sabbar den bilden ganska rejält.
Så jag undrar om du har klart för dig begrepp som slutartid, ISO och bländare, och hur de samverkar med varann, och om du kan ställa in skärpan manuellt i en spegelreflexkamera? Det borde du, om du i flera år har haft en systemkamera, oavsett om det är en äldre sort som har film eller digital.

asså jag fick min första när jag var 9o år , och devar liksom fotta fotta fotta utan kunskaper för de var kul!
så genom de .. när jag blev större har jag bara fortsatt, i samma så.. ellr nja har läst lite. men har liksom alltid tyckts, att de var kameran som gjort jobben därför köpte jag en ny, för att jag trodde denna ska ta bättre bilder vilken den gör. och för att den andra hade jag sabbat någon funktion när jag sabba inställningarna så kunde inte ta bilder i mörkert.

Har du din gamla kamera kvar? Vad är det för modell? Funkar den alls ännu?

föresten är de en nikon d50, skrev fel innan .
jodå den funkar..

Det är lite förvirrande. Är den nya en EOS 450D och den gamla en Nikon D50?
Vad är din tanke med att skaffa en ny? Tänkte du att tekniken i kameran skulle lösa det som du inte har lärt dig med den gamla?
Nikon D50 är en mycket bra kamera, som du kan få mycket bättre bilder med än dom du har visat här. Det handlar om att lära sig använda den, och det blir inte bättre av att skaffa en ny kamera. Den måste man också lära sig för att få ut det mesta av vad den kan göra. Det gäller oavsett vilken kamera man har. Om du tar en titt på bilden här nedanför, som du också kan jämföra med #7, så ser du att man kan få bättre bilder än så med en mycket enklare kamera. Den är inte tagen med systemkamera, utan med en kompaktkamera.
Om det inte är så att du driver med oss, tror jag att du har gjort fel. Du borde inte ha skaffat en ny systemkamera, du borde lära dig använda den gamla innan du lägger ut tusentals kronor på en ny. Det är i stort sett ingen skillnad på de två kamerorna när det gäller att ta såna här bilder. Det finns så klart vissa skillnader, men de är inte relevanta för närbilderna som du har visat här. Att få bra bilder hänger på kunskap, inte på vilken kamera man har.
#34 Om du är lat så orkar du knappast läsa all bra info du har fått här heller.

Jag satt faktiskt , hela natten och läste en del av boken igår (;
och jo jag har läst, annars hade jag inte kunnat svara.
ni har rätt, med de med kameran. men som sagt, är man osmart så är man, tänker man inte, så är de klart man inte tänker.
#46 Traggla manual är en bra början. Testa sedan en funktion/inställning i taget, t ex Av eller Tv. Ta många bilder och kolla dem ordentligt för att se vad som verkar rätt och fel. Det är ingen idé att försöka ta in allt på en gång.
Öva på avtryckaren. Det gäller att bara trycka med fingret, inte rycka till med hela handen. Inkanyezi sa någon gång att han trycker av med andra leden i stället för med fingerspetsen. Att man trycker av mjukare då.
HH

Ja, traggla så är de väll med allt!
man måste först göra de tråkiga, för att få ut något av de roliga. brukar man säga.
och de stämmer till 100. För min del iaf.
Jo men de, tror jag , att jag gör rätt, eftersom hade ju kamera innan och att trycka, halvvägs, till den tutar* rätt skärpa och så vidare, de vet jag ju . (:
hörde att den har livewiew, undrar bara hur man ställer in detta, hittar inget i manualen!

åh hittade nu!
#48 Sidan 95 och framåt i manualen. Du kan försöka att trycka på SET-knappen direkt. Det funkar på min.
Tänk på att det drar betydligt mer på batteriet. Har för mig att den blir långsammare också. Egentligen har jag inte förstått vitsen med Live-View. Använder det aldrig. Det kanske beror på att jag är "uppfödd" med den gamla sortens systemkamera.
HH

Jag med, och tycker man skakar mkt mer, detta var för min käre mossa, mäst. xD
hon är inte så hajj på systemkameror, och sånt. ellr jovisst är hon de. , men men

Live-view kanske kommer bäst till sin rätt när man tar närbilder och har kameran på stativ. Ofta måste man skärma av omgivningsljus för att se bilden bättre; ibland räcker det att hålla handen över skärmen. Särskilt när man tar i besvärliga lägen, som när kameran ligger på marken och man har svårt att få ögat intill sökaren, då kan live-view vara ett sätt att kunna komponera bilden. Det är en möjlighet till; inte nödvändigtvis något som är "bättre", utan det ger ännu ett sätt att kunna använda kameran.
#52 Visst är det en möjlighet till och det är ju bra. Själv har jag en vinkelsökare som jag tycker fungerar bättre.
HH

Det tar sig! Den andra bilden tycker jag var bättre. Skärpan ligger bättre på den.
Om jag ska "gnälla" lite på kompositionen så skulle jag gärna sett rosen förskjuten åt vänster.
HH

aha okej, hur menar du med förskjuten åt vänster:)
Att du beskär bilden lite, dvs tar bort lite av vänsterkanten. Kanske ända fram till det skarpa bladet i nerkant. Men det är ju lite fråga om tycke och smak.
HH

aha okej! tack(: