Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1447 ggr
Perly
0

Stativ-canon powershot sx10 is

Någon som vet ett bra stativ som passar en canon powershot sx10 is?

Alltid Oavsett

[YlvaP]
0

Alla stativ passar väl alla kameror. Samma gänga har jag haft i mina olika kameror och av olika märken.

Perly
0

Okej^^

Alltid Oavsett

Perly
0

Vet du några sidor som säljer? Där jag köpte kameran har dem knappt några alls…

Alltid Oavsett

[YlvaP]
0

Nej det gör jag inte. Min lilla som jag har fick jag med en tidningspremunation. Den stora vi har, har gubben köpt i Finland.

Perly
0

Okej, tack ändå

Alltid Oavsett

Inkanyezi
0

Det finns några trådar om stativ. Just en sån liten kamera är inte så känslig på vilket stativ man använder, så länge man inte håller handen på den när den löser ut slutaren. Man kan ha ett riktigt skräpstativ och få bra bilder, men ett bra stativ är givetvis bättre.

Man bör kanske tänka på vad man ska använda det till mest. Jag använder flera olika stativ, det allra minsta är bara ungefär femton centimeter högt, och det största är ett riktigt rejält stativ där den lilla kameran ser nästan löjlig ut.

Om man vill ta saker nära marken kan man ofta klara sig med en rejäl bönpåse och eventuellt höja den lite om man vill komma högre. Jag använder ofta en sån när jag är ute, eftersom den är så lätt att ha med sig. Man kan använda den som stöd mot väldigt många saker. Ofta sätter jag den mot ett räcke eller mot ett träd, ibland mot en vägg.

Så det hänger lite på vad du har tänkt dig att använda stativ till. Om du behöver ett med normalhöjd, dvs att du får upp kameran till ögonhöjd utan att dra upp pelaren, då lönar det sig att sikta på ett riktigt stativ, exempelvis Stabil, Berlebach, Gitzo, Manfrotto eller Benq. De stativen kostar rätt mycket och är inte direkt smidiga att bära med sig, även om man har ryggsäck.

Om du behöver ett som är lätt att ta med är det knepigare, då får du titta efter segmentet lätta billiga, dvs vad fotografer mest ser som skräp, men som kan vara användbart till just en sån kamera. Ett sånt billigt stativ är inte lika lätt att använda, eftersom huvuden i plast ofta kärvar, och det kanske inte går att vända uppochner på pelaren, vilket är en bra finess på de bättre stativen, så att man kan arbeta nära marken.

Perly
0

#8 Okej, tänkt mig ett runt 60-150  med panorama huvud, något i stil med detta. Mest för att få stadigare bilder på hästen och kunna använda självutlösaren när ingen annan kan hjälpa till och ta en bild

Alltid Oavsett

Inkanyezi
0

Det du pekar på är ett bra stativ, men utgånget, så det säljs inte längre. Manfrotto gör ganska bra stativ, men de är lite känsliga, så man bör hantera dem försiktigt. Många detaljer är plast, och jag har sett flera där låsen har gått sönder då de har hanterats oförsiktigt. Reservdelar finns, men vet man bara att det är en aning ömtåligt så är det inte någon större risk att man har sönder det.

Jag skulle gissa att det här kan passa dig. Det finns också andra relativt billiga på den här sidan.

Perly
0

#8 Tack^^  Ska hålla ögonen på det du föreslog, såg inte det när jag ögnade igenom stativen :)

Alltid Oavsett

Perly
0

#7 Såg just att länken gick fel, var denna

Går fort fel… heter iaf Velbon DF-40/F höjd 51-145cm, vikt 1,09kg

Alltid Oavsett

Inkanyezi
0

Blev nog fel länk igen, men jag har tittat på det där Velbon DF-40/F, och det tillhör den kategori som jag kallar "skräp", men som kan funka till en så lätt kamera. Om du längre fram tänker dig en systemkamera bör du sikta högre när det gäller stativ. Och om du funderar över ett så här billigt stativ kan det också vara idé att titta på ännu billigare. Det gör lite mindre ont att köpa skräp för ungefär 200 kronor än 450.

Nackdelarna med ett stativ av den här typen är att de inte är stadiga, och att huvudet är svårt att låsa precis i rätt läge, eftersom det kärvar när man drar skruven till lite friktion. Om man har en lite tyngre kamera, som en systemkamera, där man kanske sätter på ett lite längre objektiv, så att det inte balanserar riktigt på stativet, då är den här modellen värdelös. För en kompakt- eller långzoomkamera kan det funka för precis det som du frågar om, men jag skulle föredra något mer rejält. Jag tror absolut att det lönar sig att gå upp några hundralappar och ta ett Digipod eller möjligen Manfrotto. Jag har en Digipod kulled på mitt lilla Gitzo, och den är mycket bra. Det är oftast bättre med kulled än ett kinohuvud som kan vikas åt sidan, men som sagt, det kan funka med en så lätt kamera.

Perly
0

#11 Okej… Jo, funderar ju på en ny kamera till nästa sommar så kör nog på den du föreslog, verkade bra

Alltid Oavsett