Foto iFokus

Foto

Etikettkurser-och-utbildningar
Läst 2707 ggr
sussa08
0

Frågor om EOS 450D

Hej hej!
Har köpt mig en Canon eos 450D, helt underbar kamera som jag börjar lära mig mer och mer om!
Däremot finns det två saker som jag stör mig på;

1) Blixten - Går det att stänga av blixten i alla fotolägen (dvs. landskap, porträtt, närbild, osv.)?

2) LCD-skärmen - Går det att se vad man ska fota på i skärmen eller måste man alltid kolla i "ögat"?

Tacksam för svar
//MVH Sussa08

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Appletree
0

1) Du kommer inte behöva bekymra dig om det när du fotar manuellt sen. Men jag har en Nikon D80, och jag behöver bara hålla ned blixten med handen så kommer den inte upp. Det känns som om den ska brytas av, men det gör den inte, haha. Vet inte om det är "rätt" sätt, men har kört så i ett halv år och det funkar.

2) Det är inte så vanligt med Liveview på systemisar, men jag vet inte om din har det.. Om den är ny och dyr så kanske, hehe.

Står nog i boken du fick med.

[mingdie]
0

Du skall kunna sätta blixten på manuell det vill säga att det inte går av om du inte vill. Se instruktionsboken.

Din kamera har inte live view så du får nog fortsätta att titta i sökaren.

Metinia
0

Jag tror att jag ska lägga till på fråga 2) att jag faktiskt tror att din kamera har liveview. Har för mig att det var en utav de stora skillnaderna mellan 450D och 400D. 400D har inte liveview, men jag torr att din kamera har det. Det står säkert någon stans i manualen hur det funkar.

sussa08
0

Tack för era svar!

Det är min pojkvän som skrivit frågorna, och jag själv kan ortoligt lite om kameror men älska att fota! :) Har sen tidigare bara kört på min lilla kamera och detta är vår första systemkamera :D

Jag läste instrutionsboken ang blixten och det stod att man skulle trycka ner den medfingret, men detta låter som satan :P

När man kör på manuell så väljer man om  blixten ska komma upp men på automatisk så kommer den alltid upp, är det då jag ska hålla den nere själv?

Jag tvivlade på att det gick att använda LCD skärmen så som jag ville :P Stod inget i insruktionerna, tyvärr… Man borde väl kunna hitta informationen någonstans ifall kameran har den funktionen förutom i instruktionerna?

*ursäkta stavfel, dyslexi*

Ta alltid ut lyckan i förskott, för om det skiter sig så har du i alla fall varit glad fram till dess /sussa08

Metinia
0

#4: När du fotar manuallt bestämmer du själv över blixten. Man kan även bestämma hur stark blixten ska vara.

Du kan testa att gå in på www.canon.se och se om du hittar någon information där angående kameran. Men vad händer om du håller ner avtryckaren halvt och inte sätter ögat mot sökaren? Då tycker jag iaf att "bilden" borde komma upp på LCD-skärmen om kameran har liveview.

sussa08
0

Hm, när jag testat så visar den en grå bild med massa värden och vilken inställning den är på, typ…

Manske ska testa igen! Tro du det går på både manuell och automatisk?

Ska in på canon och kolla :)

sussa08
0

Detta hittade jag på snabb-info

* 12,2 megapixels CMOS-sensor
* 3,5 b/s
* 9-punkts autofokus med bred mätyta
* Inbyggt rengöringssystem för CMOS sensorn
* 3,0" LCD med direktvisningsläge
* DIGIC III-processor
* Stor ljusstark sökare
* Fullständig bildkontroll
* Kompakt och lätt
* Kompatibel med objektiven EF/EF-S och Speedlite EX blixtaggregat

Säger den fetmarkerade er något? Tyvrr ser jag inte ens vad det står då jag gav upp läsandet efter att ha fått ut "direkt" :P

Metinia
0

#7: Ja, det skulle kunna vara det som är "liveview", men är lite osäker för det är ltie otydligt uttryckt. Men jag ska gå in på engelska Canon och se vad det står där, det kanske står tydligare där. Återkommer strax.

sussa08
0

Tack så mycket Metinia :)

Metinia
0

På brittiska Canon står det så här:

• 12.2 MP CMOS sensor
  • 3.5fps
  • 9-point wide-area AF
  • EOS Integrated Cleaning System
  • 3.0" LCD with Live View mode
  • DIGIC III processor
  • Large, bright viewfinder
  • Total image control
  • Compact and lightweight
  • Compatible with EF/EF-S lenses and EX Speedlites

Och det är klart och tydligt att Canon EOS 450D har liveview. Sedan hur det hittar liveviewläget vet jag inte riktigt. Men det kanske inns någon stans bland inställningarna. Eller så får du kolla ännu en gång i manualen, det borde nämnligen stå där. Men du får kanske leta efter "direktvisningsläge" eftersom det är det svenska namnet på liveview.

sussa08
0

Tack så jättemycket Kyss

Ska försöka leta lite i manualen och i kameran :)

sussa08
0

Hittade i manualen nu :) Men tyvärr går det inte att använda i "baszonerna", lite trist men hittade de iaf :D

Tack för all hjälp!!

lallemum
0

Jag har också en 450D och måste svara ja på båda dina frågor. Ang live view så går det bra att lägga i någon av de manuelle lägena, fylla i de inställningar du vill använda och trycka på set knappen i mitten. Men kan säga att jag sällan använder den funktionen… Men det går som sagt.

Appletree
0

Oh, liveview!
Lyxigt :D

Wiker
0

Det stämmer att 450D har live view, men jag tycker personligen att man får mindre skaningsoskärpa om man tittar i "ögat" :]

sussa08
0

hehe jo det stämmer som du säger Wiker, men jag ser så dåligt, spciellt när det är så smått :P

Wiker
0

#16 Ja det är inte lätt ;] men lycka till!

sussa08
0

Tack :D har otroligt roligt med denna kamera i alla fall :D

Bleenda
0

På din kamera så finns live view. Jag har inte använt det, men i affären sa dom att kameran lätt blir överhettad av att använda den tekniken så jag har aldrig provat.

Du har ju en fin systemkamera, så lär dej att använda den rätt från börjanFlört

Om du vrider ratten i botten så ser du en svart fyrkant med en blixt med en snesträck över. Den använder du när du vill fota utan blixt. Eller det manuella läget. Och använder du manuella läget och vill ha blixt så trycker du bara på blixt knappen på sidan till vänster.

Du har gjort ett bra köp.

Lycka tillSkrattande

sussa08
0

Så blixten är samma som med liveview, att det bara fungerar att justera själv i manuella lägen? :)

beliivelove
0

nu måste jag fråga , för köpte denna typ i förrigår, hur ställer man då in livewiew, min mossa köpte också en likadan, och hon fråga mig om man inte kunde se där, och jag sa det kan man inte på systemkameror*men då kan man tydligen de, har tittat i manualen, men hittar inget så någon som vill skriva av vad där står, ellr hur man gör! tack på förhand!

[YlvaP]
0

På gubben Sony kan man välja med en liten knapp och det skall vara Live wiew eller inte. På själva kamerahuset. Har inte Canon det eller? Låter ju jobbigt om man msåte gå via undermenyer för att stänga av och sätta på den funktionen.

HellviHumle
0

I manuellt läge är det bara att trycka på SET-knappen.

HH