Hur tar jag ett steg till?
Köpte en Sony a330 men jag var inte redo för en systemkamera så jag fick köpa mig en Sony H20. Gubben fick då ta över systemkameran och självklart får jag låna hans kamera.
Jag tar "okej"-bilder med min kamera men ofta ganska så suddiga. Jag har då gjort fel.
Hur tar jag ett steg längre i mitt tänkande? Jag gillar att ta bilder i macro men min kamera verkar inte gilla det då den leverar suddiga bilder. Måste backa en bit och kanske zooma in men det blir inte bra det heller. Vill ju ta en bild där objektet redan tar så mycket plats på bilden redan från början men det kanske inte går utan jag måste väl beskära den i efterhand.
Drömmen är att få ägen en systemkamera igen och att jag kan ta bra bilder direkt.
Två bilder. Första är en suddig eftersom jag var för nära.
Kanske jag skall utveckla min "dröm". Jag är inte en sån som håller på och redigerar bilderna, vill att bilden skall vara perfekta när jag tar dom så att jag slipper att redigera om dom.

Ett steg i rätt riktning vore ju att lära sig hur en kamera fungerar, så att du själv kan bestämma hur en bild ska bli och inte kameran. Dvs slippa få suddiga bilder bl a.
En utmärkt sida med massor av information är www.kameravaskan.se
At kolla i manualen är heller inte dumt. Där står säkert vilken när gräns kameran har, alltså hur nära du kan gå. Din kamera har ju ett macro-läge, har du inte använt det?
Jupp det vet jag. Har för det mesta iauto på eller vad det heter. 
Jag och gubben min läste manualen en gång tillsammans och det jag förstod var typ 50-70% av inställningarna. Har fortfarande lite svårt med bländare och slutartid. Blir alltid fel sen när jag skall testa. 
Kameraväskan skall jag kolla in.
Får du suddiga bilder så är det kanske idé att testa stativ och timer utlösare. Annars på system kamerorna iaf. får du oftast välja en mindre bländare för att få maximal skärpa ur objektivet.
/Mattias

Det handlar om att lära sig, dels att lära sig verktyget som man använder, men också att lära sig ljuset och bilden. Hur man komponerar en bild för att den ska dra ögat mot det man vill visa och för att den ska se intressant ut. Hur man kan få fram olika verkan i olika belysning, och vilket ljusinfall som ger den verkan man vill ha.
Bilderna av blomman är bra exempel att börja med. Det ser ut att vara gråväder, och då är ljuset "mjukt", dvs det kommer från i stort sett alla håll, hela himlen är täckt av moln. Mjukt ljus förstärker inte intrycket av skärpa. Mjukt ljus ger också lägre kontrast i bilden. En redigering som ofta är lämplig när ljuset är mycket mjukt, som vid gråväder, är att öka kontrasten. Man kan i en del kameror öka kontrasten i själva kameran, och det kan vara en väg att gå, men det är inte svårare att lära sig göra det i efterbehandling. Det är snarare lättare, eftersom man har mer kontroll över vad som händer.
Det som gråvädret har svårt att framhäva är bland annat vattendropparna. Om man tar dem ur en annan vinkel, kanske de kan komma fram bättre. Man kan också få bilden mer intressant, ge den lite spänning, genom att inte ha blomman alldeles i mitten och ta den rakt uppifrån. Det handlar om att komponera bilden med elementen som man har framför sig. Kanske om man går ner längre och tar blomman lite snett uppifrån, att man kan se den bättre, eller att dropparna kommer fram? Om man vill komponera redan i kameran och slippa bildbehandling efteråt, så kan man föra in något element som ändrar utseendet på vattendropparna. Någonting svart, med stor utbredning, strax bortom blomman kanske kan ge en kontur i droppen utan att komma med i bilden? På så sätt kan man kanske framhäva dropparna även om det är gråväder; att helt enkelt "stänga av" ljuset från ett visst håll. Eller om man har en avancerad kamera med separat blixt, kan man sätta till ett ljus från det håll som man vill ha det.
Så det handlar om två saker som är väsentligen skilda. Den ena gäller tekniken i själva kameran, att se till att inte överskrida gränserna den sätter, och därför måste man också känna till gränserna. Kanske det går att använda "makroläge" för att ta på så nära håll, så kan man få skarpare?
Den andra saken att lära sig är att se bilden, att se ljuset, att visualisera hur det kommerr att bli när man har ett färdigt fotografi. Den delen handlar också en del om teknik, men inte en teknik inbyggd i kameran, utan tekniken som man själv måste lära sig för att få ut det man önskar. Det finns inga genvägar, och ingen kamera kan komponera bilder eller läsa tankar. Kameran är bara ett verktyg för att skapa bilder; själva skapandet ligger hos den som skapar. Man måste kunna verktyget, men man måste också kunna skapa. Det kan vara svårare att lära sig, men en god hjälp är att titta på andras bilder som man tycker är bra och analysera varför de är bra. Det är inte fel att härma. Om man ser något som man vill kunna göra, kan man försöka göra samma sak.
Alla som är duktiga på att ta bilder har många misslyckanden bakom varje fin bild. Det är som när man lär sig gå. Man ramlar, men man reser sig igen och tar stöd, tills man behärskar tekniken. Allting man lär sig kommer att ge mindre eller större bakslag en eller annan gång, men det är bara att gå på det igen tills man lyckas med vad man har föresatt sig. När jag lägger in en bild av en blomma här, syns det inte att jag kanske knäppte ett tjugotal bilder och valde ut en, som visar just vad jag ville få fram.
Digitalkameran är ett underbart verktyg när man jämför med den som hade film. Man kan knäppa hur många gånger som helst utan att det kostar något, och man får se resultatet direkt efter att man har knäppt. Processen var mycket längre förr, och man hölls i spänning innan man visste om man hade lyckats eller inte. Nu kan man se det på skärmen direkt. Man kan granska skärpan,. man kan direkt se om kompositionen håller. Man ser om det blev över- eller underexponerat. När man tar om, kan man i så fall ställa minus eller plus för att få bilden mörkare eller ljusare.
De flesta av digitalkamerorna visar också redan innan man tar bilden ganska tydligt om de lyckas ställa in skärpan. Man lägger fingret på knappen och trycker lite lätt. Så väntar man tills kameran talar om att det blir skarpt innan man kramar ner den sista biten. Om kameran inte hittar skärpa, så visar den det, ofta med en röd signal, eller någonting annat. I min kamera blir det en gul fyrkant i stället för en grön om kameran inte hittar skärpa.
När man kan hantera verktyget blir nästan alla bilder åtminstone skarpa och rätt exponerade. Men kompositionen, vad bilden visar, den måste man själv ta hand om.
Okej. SKall försöka att få ett bättre ljus i bilderna. Det var faktiskt grått väder när jag tog bilderna.
I min kamera finns det några fyrkanter som blir gröna när jag trycker ner halvvägs (gör alltid det oavsett bild) och den visade på en eller flera ställen där skärpan skulle vara men ändå blir det suddiga bilder. Jag har mer problem med gubbens system där kameran oftast inte vill ta bilden och visar rött.
Det jag fått lära mig sitter i hård och det kanske är det som gör att jag inte utvecklas? Jag har fått lära mig att objektet skall ta så mycket av bilden som möjligt för att inte få en massa luft runt omkring. Sen skall hela objektet synas för andra tycker inte om att delar av objeketet är borta. Ja det är det jag fått lära mig i första hand.

Svårt att ge en direkt bruksanvisning på hur man tar nästa steg. Jag vet inte en hur jag själv gjort eller varför jag hamnat inom fågel och macro. Det bara blev så.
Jag gör alltid så att jag granskar mina bilder med stor självkritik, det mesta åker i papperskorgen och jag försöker bara samla på mig guldkornen. Att titta mycket på andras bilder ger oerhört mycket. I synnerhet om man hittar fotografer inom det egna intresseområdet. För mig är det bla. Brutus Östling som jag mer eller mindre dyrkar som alla fågelfotografers gud.
Sedan är det bara att öva öva öva och framför allt experimentera. Man får inte vara rädd för gräsfläckar på knäna!
Lycka till. stegen kommer om du jobbar för det men det tar tid och det finns inga genvägar, bara hårt arbete men det är samtidigt ett roligt arbete!
På din kamera kan problemet vara att du har flera fokus punkter, misstänker att kameran då försöker få ok skärpa över hela spannet istället för att lägga fokus på just det du vill fota.
Tar du bilder i dåligt ljus som det verkar ovan så kanske det blir för lång slutartid helt enkelt och därför oskärpa.
För systemkameran låter det lite som att du antingen är inom minsta fokus avståndet eller dålig kontrast där fokus punkten ligger.
/Mattias
Jag tror att det är skillnad på vad man vill med bilden. Ofta tar jag en bild av min upplevelse. I den kan det ingå så mycket annat som inte finns med på bilden t ex min sinnesstämning, relation till objektet. Andra vet inte vad jag upplever och ser då inte min bild som särskilt intressant. Svårigheten är att få till en bild som tilltalar även andra, om det nu är det man vill.Det är då man slänger sig på marken och försöker komponera.
Hmm, lite luddigt blev det nog.
HH
Hmm det kan nog vara så som du säger. Att den väljer flera kan vara bra för "mig" för den vill ha en skärpa på något jag inte alls vill ha och det går inte att ändra till vilken punkt jag vill.
Vet att jag kunde välja olika punkter på systemkameran men hittar inte den inställningen längre.