filter på objektiv med snurrande front?
Hur gör ni när ni använder t.ex polariseringsfilter m.m på objektiv som roterar längst ut vi fokusering?

Nu kanske jag missförstår men när jag har mitt polfilter på min kamera och jag tex skall fota en fisk som simmar i en damm då vrider jag på polfiltret tills jag får bort reflektionen i vattnet men de kanske inte var de du menade ?
Likaså när jag fotar himlen då vrider jag på polfiltret tills jag tycker de ser ut som jag vill dvs jag bara vrider å vrider :-) Nä ibland blir de bättre
mvh/bjorsa

Så långt förstår jag också. 
Men problemet är att när jag fokuserar så snurrar objektivet längst ut och då så "ställs filtret om".

zooma först och ändra filtret efter, detta innebär förstås att filtret måste justeras ofta
det var tipset jag fick :)
Det är ett problem med billigare objektiv. Tyvär måste du fokusera först och sedan ställa om filtret.
Eddie

Okej, det var så att jag mer undrade om det fanns någon kines som hade klurat ut någon lösning till det hela, någon typ av filterhållare.
Det finns objektiv med sk internfokusering, frontlinsen roterar inte. Tror att det står IF på objektivet då. Och kollar jag lite närmare mha google så hittar jag detta objektiv. Och detta.
Hmm, IF kanske bara gäller Nikon? www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010079337 " rel="noopener noreferrer" target="_blank">Tamron har också objektiv med internfokusering. Finns säkert andra tillverkare också.

#5 Nu förstod jag oxå problemet :-)
Du kanske kan vara kinesen som kommer med filterhållarlösningen :-) Rör sig bara själva "filtergängan" och objektivets ytterhölje står stilla ?
mvh/bjorsa
Roterande frontlins har inte med IF att göra.
#8 Ok, då har väl yfo fel då. 
Tack vare IF-designen (Intern fokusering) kan det främre linselementet röra sig utan rotering, vilket underlättar vid användning av cirkulära polfilter och blixttillbehör som fästs vid objektivet.

#10 A en fransos :-) Kanske är detta något då http://www.tradera.com/search/imp.aspx?search=cokin&catid=&county=0&l_desc= där finns både hållare och polfilter men om dom passar till pekwalls kamera vet jag inte men man kan ju alltid fråga dom som säljer .
mvh/bjorsa

Cokins filterlösningar har jag kollat lite på.
Men när jag var in till den lokala fotoaffären så sa han att det inte skulle funka även med cokin, utan att man då också måste justera filtret i efterhand.
Någon som använt Cokins filterhållare?

#12, jag har Cokins filterhållare och det är en bra lösning då man kan använda filtrerna till flera objektiv. Det är bara köpa fler adapterringar. Det går även använda motljusskydd till hållaren.
Hälsningar
Robert

Sigma gör också objektiv med internfokusering. Mitt 18-200 är ett exempel.
Men att köpa gängade polfilter blir fruktansvärt dyrt om man har flera objektiv och de inte har samma storlek på filtergängan. Då blir det billigare i längden att köra Cokin och sen som Robert säger köpa på sig adapterringar istället för fler filter. Även om Cokinfilter är svindyra enligt mig.
#9.
Ett förtydligande är tydligen på sin plats. Inga av mina objektiv har roterande frontlins. Detta oberoende av om de är IF eller inte! IF är inte nödvändigt för att slippa roterande frontlins.
Roterande frontlinser, objektiv utan avståndsskalor, objektivfattningar av plast, osv är ett otyg som helst inte borde få förekomma. Tycks tyvärr bli allt vanligare bland billiga kitgluggar.