Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1458 ggr
wildamatte
0

Kamera köp! HJÄLP!

Behöver värkligen hjälp nu, ska köpa min första kamera, tänkte satsa på en systemkamera, gillar inte bilderna som blir av digitalkameror, jag är ju van vid system bilder! Jag har cirka 9.000 kronor att röra mig runt! Jag fotar mycket på häst tävlingar och hundtävlingar, vill ha en kamera som jag kan få bra färg och ljus i bilden, gärna en Nikon, är lite insnöad på den xD Men iaf, vill även ha en Nikon för då kan jag och mamma dela på objektiven, hon har en Nikon D40!  En kamera som jag funderat lite på är Nikon D3000 + 18-105mm + Nikkor 55-200 mm Funderar också på att köpa Nikkor 55-200 mm objektiv också, ni får gärna skriva om objektiven, hur långt dom går osv.. Ni fär gärna komma med tips om andra kameror och oblejtiv! Men dom ska vara bra rörelsebild kameror! Ni får gärna visa en bild som du fotat med din kamera och vilket objektiv! Gärna en djurbild, men inget måste! Nu låter det här väldigt rörigt men jag orkar inte bry mig! xd Ganska akut faktiskt, vill ha en kamera så snart som möjligt!

MartinO
0

Du vill ha Nikon och har presenterat ditt primära användningsområde, något som underlättar vid rekommendation av kamera/objektiv.

När du fotograferar djursport behöver man komma ner i korta slutartider för att kunna frysa rörelserna och fotograferar du i ridhus med dåligt ljus ställer det krav på din utrustning.

Det svåraste med din budget är objektiven. Ljusstarka teleobjektiv är ruggigt dyra. För att göra det bästa av det hela tycker jag vi skall välja ett kamerahus som kan hantera brus som uppstår i mörker med höga iso bättre.

Min rekommendation blir då Nikon D5000 som delar sensor med de dyrare D90 och D300. Den har klart bättre brusegenskaper än D3000.

Innan vi diskuterar objektiv skulle jag vilja veta vad din mamma har, eftersom ni skulle dela objektiv.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

wildamatte
0

Okej! Min mamma använder en Nikon D40. (:

MartinO
0

#2 Jag undrar vilket/vilka objektiv din mamma har?

Sajtvärd för Foto

Inkanyezi
0

Kanske frågan gällde om det finns fler objektiv, men jag antar att hon i så fall har kitobjektivet 18-55 mm. Liksom D40 måste D5000 ha objektiv med inbyggd autofokusmotor för att autofokus ska fungera, så alla objektiv som passar den ena, passar också den andra.

wildamatte
0

3# AF-S NIKKOR 18-55mm och ett NIKKOR ?-200!

LillaBenice
0

Jag har en Nikon D3000 Jag är väldigt väldigt nöjd om du kollar in min gamla blogg så får du se några bilder från idag,dock är det inte dom bästa jag har tagit… MEn du kan ju kolla iallafall

http://shewhospeaksfirstandthinksago.blogg.se

Emaljoh4
0

#6 långt bloggnamn! Flört

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

wildamatte
0

#6 Jättefina bilder, gillar färgerna! Funkar den att fota rörelse bilder med? Fotar mäst på hund och häst tävlingar! ^^

LillaBenice
0

#7Hahah Japp Men det var min förra nu kan ni nå mig på http://nagellacksgem.devote.se

#8Jag har Ju tagit en del kort på min hund som är väldigt busig och sprallig av sig och jag tycker att det funkar bara man lyckas få rätt bild:D sen fins det en eller om det är två lägen..Ett utav lägena heter iaf för spontana bilder och den använder jag ibland ..dock kan den vara lite känslig ch gnälla eller aa det äör vad andra sagt men för mig har det aldrig hänt att den är "snällig om att det är för mörkt:D"

EmelieJolly
0

Om jag var du skulle jag köpa en nikon d90. Den är hur bra som helst och verkligen en kamera man kan växa i :)

wildamatte
0

#10 Ja, jag funderar starkt på en d90! :D

EmelieJolly
0

Jag provade d90n i helgen på en hästtävling i mörkt ridhus och man kunde ha iso 80 och bilderna blev hur bra som helst! Ljusa och hur skarpa som helst! :) jag ska helt klart köpa en :P

FotoAlle
0

#12 - vad hade du får objektiv om jag får fråga? Att få skarpa och bra bilder med rätt ljus på ISO 80 i ett ridhus låter ju fantastiskt.

Jag får det när jag använder mina fast objektiv med 1.8 resp 2.0

EmelieJolly
0

jag fotade med ett 18-105 VR  :) du vet det objektivet som oftast hänger med kameran :)

Inkanyezi
0

ISO 80 låter lite märkligt. Vilken kamera var det i så fall? Är det inte ISO 800 du har använt? D90 har en grundkänslighet på ISO 200, och jag tror att man kan få 100 via "extended". Den tar med god dynamik och försumbart brus upp till ISO 800.

MartinO
0

Håller med #15 Det låter som en nolla fallit bort. Iso 800 låter mer normalt.

Sajtvärd för Foto

FotoAlle
0

#15 o 16 - precis min tanke!

Och jag ser att jag uttryckte mig luddigt, jag kommer aldrig ner i så låga iso-tal i ridhus, men jag får bra bilder ;-)

Mmia
0

Ni som verkar kunna det här med kameror.

Är det någon som vet vom det finns någon motsvarighet till Nikon D50 då jag inte tror att den finns kvar att köpa längre.

Någon som vet ?

Inkanyezi
0

D50 är en gammal kamera, och mycket vatten har runnit under broarna sedan den introducerades. Den som närmast liknar den ytligt i sortimentet är D90, som har kontrollerna utlagda på liknande sätt och fönster ovanpå där man kan se inställningarna. Den är annars inte likadan på många sätt. Den är mer avancerad och förbättrad i nära nog alla avseenden.

När det gäller specifikationer och pris är det snarare "instegskamerorna" (D60, D3000 och D5000) som ligger i samma segment som D50, men de är ergonomiskt inte alls lika D50, genom att de saknar fönstret för inställningar ovanpå och har kontrollerna annorlunda placerade; bland annat sitter ratten för olika lägen till höger om prismat där LCD-fönstret sitter på D50. Då använder man skärmen på baksidan för att se ISO, slutartid, Vitbalans och annat. Det är bekvämare att som på D50 och D90 alltid ha det tillgängligt ovanpå utan att behöva tända skärmen, som drar mer ström.