Min första studiofotografering.
Efter att ha inhandlat allt som behövs för en studiofotografering (förutom en ljusmätare då…men har köpt en nu) så var det dags att testa om man hade någon fallenhet för att ta modellbilder eller om man skulle sälja sin kamera och satsa på modellbygge istället.
Jag tog över 400 bilder och över 200 blev faktiskt bra.
Här är 6 stycken.
Bild 1
Stort grattis till en fin bildserie Zpookey!
Du har i mina ögon lyckats helt med färgvalet (om nu grått/svart/vitt är färg men det är det väl).
Ett par kommentarer:
Bild 1: Kanon, kunde varit reklam för vilket jeansmärke som helst.
Bild 2: Tycker att det störst vecket på höger insida lår stör lite. Bilden kanske skulle tjänat lite på knäppta jeans, är lite osäker men tycker jeansbiten mot hennes tumme på något sätt ser konstigt ut. Får titta lite mer och se om jag ändrar mig eller kommer på vad det är som jag fastnar på.
Bild 3: Den bild jag fastnade minst för. Konstig vinkel, förstår ju att det är hennes hår som skymmer hennes rygg, men ser nästan ut som att det är någon annans hår, två personer på bilden. Bra bild, men gav inte mig något speciellt.
Bild 4: Den andre av de två jag gillade minst. Tycker det blir för skarpa vinklar av höftben / revben, tror bilden hade tjänat mer på att försöka ha lite mer harmoni mellan dem, en svagare kurva eller hur man skall uttrycka det. Kanske hade höftbenet varit ok om inte underdelen av revbenen stuckit upp som Kebnekaise från en skånsk slätt…
Bild 5: Mystiki bilden, gillas! Attityd i modellen tycker jag. Härligt.
mvh Martin
Det kan inte vara din första studiofotografering då man ser dessa bilder :). Tycker du lyckats extremt bra. Giller bild #1.
Bara att hålla med #6.
Vad köpte du för utrustning?
//stefan
Förutom min Canon EOS400D så har jag köpt följande:
Samt följande bakrunder:
Svart
Vit
Chromakey-grön
Efter fotograferingen så bestämde jag mig för att investera i en ljusmätare också…och det blev en Sixtomat från Gossen.
Ett råd är att köpa den på Kaffebrus för den är 1600:- billigare där än på Scandinavianphoto.se
Direktlänk till ljusmätaren.
Jo det är min första studiofotografering…har aldrig ens testat innan…har ju mest tagit bilder på stillastående saker som vattenfall etc.
Grattis till bilderna!
Bra jobbat, 200st av 400st det är 50% det, inte illa.
Du skall definitivt stanna som fotograf och stunta i modellbyggandet.
Gillar #1 och #2 kunde vara vilka "märkesbilder" som helst, gillar det stora spannet i gråskalan, fin must i de mörka delarna och perfekt skärpa, ser till och med "ståpälsen"
keep up the good work
Jag tycker att du har lyckats bra med ljus och de flesta poser. Några av poserna var kanske lite konstiga, men det är en smaksak.
Bakgrundspapper är billigare på Cyberphoto och Scandinavianphoto. Inte mycket men något.
Hur är ljusmätaren? Det ser ut som om fotocellen sitter upptill. Är det inte svårt att mäta ljuset precis där du vill då?
Vänliga hälsningar
Niklas
Tack för kommentarerna allihopa :)
Anledningen till att jag köpte bakrunderna på YFO var att de hade chromakey-grön, att de hade de färgerna jag ville ha på lager och att jag kunde få det levererat redan dagen efter.
Varför skulle det vara svårt att mäta ljuset?
Det spelar ju ingen roll om den sitter framtill, baktill eller upptill…det är ju bara att vrida ljusmätaren.
Man ställer sig på den plats där motivet ska vara och håller ljusmätaren rakt fram istället för att hålla den upprätt…det är ju isåfall snarare lättare att få rätt mätvärde med denna.
#11: Jag tänkte att eftersom den är en decimeter hög kommer du en bit ifrån motivet, exempelvis ett ansikte. Fast det kanske den är avstämd för.
Vänliga hälsningar
Niklas
Strålande bra! Tycker bäst om de första två :)

Älskar sådana här bilder - det är inte modellfotografering, det är riktig KONST! Grattis!!!!
Oj Tack 
Den fösta tänkte jag göra till plansch…typ 70x100.
Har några andra som ska göras till planscher också.

Bild 4 tycker jag skulle passa bra som planch.
Mycke läcker bild tycker jag :)
Grymt blixtpaket! Blir sugen!

Zpookey, bra jobbat!
Hälsningar
Robert

ska du sälja dem sedan? som planch? är intresserad av att köpa en i så fall. jag älskar svartvita foton och du har (enligt min åsikt) lyckats helt och hållet med med! var stolt! (pm gjärna sedan omdu bestämmer för att sälja=) )
Tycker också det var fina bilder.
Hade gärna skickat ett PM men du har valt att inte tillåta PM…det blir lite svårt då ;)
Vilken bild är du intresserad av?

Ja du får göra en webshop så att alla vi som är intresserade kan gå in och beställa :)

#21 har pmat dig nu =) lyckades göra något skumt med min sida..hehe men har fixat det nu
Det är på gång :)