Bröllopsfotografering - Förberedelse
Nyss publicerade vi en artikel om bröllopsfotografering. I första delen i vår artikelserie om bröllopsfotografering får du tips på vilka saker du måste ha koll på som fotograf inför ett bröllop.
Du får gärna kommentera artikeln här nedan.
Hälsningar
Robert
Något som jag tycker känns svårt är att man har så ont om tid på sig att ta bilder när brudparet har rätt kläder på sig och är uppsminkade.
Är det vanligast att man fotograferar precis efter vigseln?
Mvh // Johan

Vi tog våra kort hos fotografen innan vigseln. Jag tror det är vanligast. Det tog nog 30-45min

#1 Jag tror att det är bäst att man avsätter tid till fotografering innan bröllopet. En nackdel är att paret är så spända innan och det kommer att synas på bilderna. Jag var otroligt nervös själv, och det syns på alla de studiofoton som togs på oss.
I min kurs från NYI rekommendar en av USA´s främsta bröllopsfotografer Hy Rosen att "Formal Portraits" tas ett par timmar innan bröllopet. Fövissa dig om att brudbuketten finns på plats, bruden är i ordning gjord mm.
Hälsningar
Robert
Fotgraferingen måste göras innan bröllopet. Efter så är det oftast middag med en massa gäster. Detta kommer att stressa upp brudparet så det blir nog svårt att få till några bra bilder.
Ett gott råd som jag lärt mig den hårda vägen. Var inte både gäst och fotograf på bröllopet. Antingen jobbar du eller så är du på bröllopsfest. Det är svårt att kombinera/BMJ

#4, eller som det brukar vara för mig på finska bröllop, jag pratar inte finska. De två senaste har jag promenerat och nu det senaste fotograferat.
Hälsningar
Robert

Nu har jag varit hos bröllopsparet och intervjuat dom om bröllopsdagen. Vid vårt möte gick vi igenom tidshcemat för dagen. Så här kommer dagen för dom att se ut:
08:00 Frisör, bruden
10:00 Smink, bruden
11:00 Hem och klä på sig
12:00 Studiofotografering, de har anlitat en studiofotograf. Vilket för mig känns betryggande och motiverande att konkurrera om platsen hemma på väggen.
13:00 Vigsel
14:00 Festlokal
15:00 Mat
17:00 Tårta
18:30 Vals
21:00 Vickning
22:00 Kasta brudbukett, strumpeband
23:00 Brudparet lämna festplatsen
23:30 Bandet slutar spela
24:00 Slut
Jag har bett om en placeringslista för att kunna pricka av alla gäster som jag har fotat under festen. Vi gick igenom vilka bilder jag kommer att ta under dagen, vad de ska tänka på när bilderna tas och att de inte jäktar med att skära tårtan mm utan att jag alltid är med.
Vid vårt möte tog jag ett par bilder med min frus kamera, min är nu trasig, för att analysera deras ansikten.
Hälsningar
Robert