Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 1194 ggr
bosse
0

Byblos early morning.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Grabbarna har åkt till skolan, så jag gick upp på taket igen för att eventuellt fånga en soluppgång, men det bidde inte vad jag hoppats på. Här går iaf solen upp över bergen bakom vårt hus.

bosse
0

Och så här ser det ut över havet. Dom kommer nog närmare under dan.

bosse
0

Och bort mot Amchit har ett moln "gått in i berget". Byggnaden med tegeltak strax under molnet är gamla skolan och centrum i Amchit. Nån beömd fransk målare bodde och verkade härifran.

bosse
0

Rakt nedanför balkongen har vi stora bananodlingar, men även andra fruktträd.

bosse
0

Och även mot Beirut. Mellan byggnaderna kan man se växthus i massor. Bakom finns en dalgång fylld av fruktträd.

bosse
0

Och till sist solnedgången i går kväll.

(PS. Vore kul att se vem det är som med mej just nu. Du/ni finns inte på min favoritlista)

mvh/bosse

Robert
0

Väldigt fina molnbilder. Några tycker jag att du ska spara i en speciell mapp. Jag har en mapp i datorn på alla mina fina himmelbider. De brukar jag ta fram när jag har en himmel som är trist.

Sista bilden, #5. Den effekten får du när du håller din vidvinkel så att horisonten ligger i nederkant. Sned horisont har du fått för att du håller kameran snett.

Hälsningar

Robert

bosse
0

Robban, jag har ett antal album, men just nu spar jag allt i January vacation -06. Sen när jag får tid så flyttar jag över dom till olika album - ibland behåller jag dom i det album jag laddar ner dom i. Sen hamnar dom på Ringo, så att mina vänner och släkten kan se dom.

Jag fotade grannens mandarin- och apelsin träd nu på morron - tvärs över gatan.

bosse
0

Och grannen söder om oss har citron. Och ingen bryr sig om att plocka frukterna för det är enklare att köpa.

bosse
0

Och grannen öster om oss har ett litet träd med "ashta". Fruktköttet från denna frukt finns med som bas om bestaller en fruktcocktail. En helt underbar  dryck. Ashta ser ut som en tallkotte och det finns frön inuti omgivna av ett något sött fruktkött.

Jag har lämnat in alla handlingar för att få ett libanesiskt Iqama nu på morron. Det skulle vara kopior och intyg i massor, som jag ordnade igår. det var första gången sen mordet på Hariri tror jag, som en vit man sökt Iqama i Libanon. (Finns tydligen inte så många "idioter") Så jag passerade hela kön naturligtvis och majoren som skrev ut handlingarna var så nervös så han skrev först en kladd och sen original. Efteråt drack vi kaffe med "Generalen" och han låste även dörren. Ibland känns det gott att vara "vit". Engelsmännen gjorde nåt gott iaf under imperiets dagar - dom satte skräck i alla för den vite mannesn lag.

Det var allt för ett tag. Det har regnat, men just nu är det sol. /bosse

Tom
0

Är det någon skillnad på ett pass och ett Iqama? Eller är det bara olika ord för samma sak?

Foto #5 var jätteläckert!

Tom

bosse
0

Tom, Iqama = uppehålls-/arbetstillstånd.

Jag kunde ju inte såra grannen på norra sidan, så jag tog ett foto från taket. Här syns även bananplantan och vindruvsstock.

bosse
0

Här ytterligare ett foto mot söder. Det är det kristna öst Beirut till vänster och även Achrafieh - höjden till höger var kristet. Längre t.h. ligger Hamra där israeliterna släppte ner drygt en halv miljon granater under 7 veckor. Jag känner 2 svenskar som var där 1 vecka - en förtidspensionerades i 30 års ålder. Den andre var tillbaka där efter 3 månader.Under den ljusa delen låg den s.k. "Green Line". Det var dit grabbarna åkte för att skjuta muslimer, när dom slutat skolan för dan - och dom var inte gamla. Krig är grymt!

bosse
0

Här ett foto för Robban att förbättra. Jag får ingen fason på det.

bosse

Robert
0

Bosse, vad jobbar du med? Måste man ha arbetstillstånd för att åka omkring i en limmo och fota :). Jag har sett bilder på pooler och fantastiska ökenvandringar.

#13, jag har roska till sådant.

BMJ
0

Bosse, jag tog mig friheten att förändra din bild. Bättre eller sämre är upp till var och en att bestämma. Jag använde först Noise Ninja för att ta bort lite brus. Tyckte iofs inte att det blev någon nämnvärd skillnad. Öppnade sedan ett justeringslager och valde "channel mixer". Drog sedan i spakarna för respektive färg tills det så bra ut. Sedan förstärtes den blåa delen med svampen "saturate"

bosse
0

BMJ, den blev mycket bättre. Det har regnat och åskat hela natten, men nu är det halvklart, fast mörka moln ligger uppe över bergen.

Robban, jag har förklarat tidigare att jag jobbar som "vit", vilket betyder att jag ska se till att andra jobbar. Ni fattar inte vilka fördelar det har att vara "vit". Speciellt om man förstar att spela på "rätt strängar". /bosse

Robert
0

#15, det blev riktigt bra. Jag kan nästan se framför mig att man klipper in ett mörkt ansikte av bosse, det skulle bli en riktigt kuslig bild Glad

bosse
0

Robban, jag ignorerar din kommentar!

Här ett foto på Ras Beirut från igår. Man kan se fyren längst ut på halvön, men inte den berömda Cornichen som går längs vattnet. AUB finns också ovanför Cornichen. Bortom fyren ligger Rauche, 2 drygt 20 m höga klippor ute i vattnet och vissa våghalsar brukar dyka därifrån. Dom kanske är mycket högre?, för varje år brukar det komma italienare dit för att dyka. Det brukar visas på TV.