Varför anses inte Olympusen som värdig?
Det pratas ju ganska mycket om Canon och Nikon när det gäller fotografering. På en annan sajt så är Olympusen inte så bra. Men varför anses den inte som en bra DSLR-kamera?
Japp flera frågor från mig. 

Retorisk fråga. Du får nog fråga var och en som tycker att den inte är värdig, men någon nedvärdering av Olympus har jag inte sett på den här sajten. Det är väl egentligen bara så att relativt få har Olympus jämfört med de två största märkena.
Nä denna sajt har jag inte läst något negativt om Olympusen.
Jag är inte insatt i Olympus och vad som finns i objektivväg till den, men det kan kanske vara så enkelt att det inte finns tillräckligt mycket objektiv att komplettera med som till Canon och Nikon. Jag kan vara helt ute och cykla, men det var en tanke jag hade
Canon och Nikon är ju också rätt duktiga på att marknadsföra sig.
Det är väl helt enkelt de som är störst som syns mest. Enligt någon sida hade 2008, Canon 38%, Nikon 37%, Sony 13% och Olympus 5% av DSLR marknaden.
Sedan om det är något speciellt dåligt med kamerorn i sig vet jag inte men många kritiserar ju inte sina egan märken så då är det säkert lätt att avfärda dem för att de är så små.
/Mattias

Olympus har nischat sig med mindre kamerahus, något som kan vara bra för de med mindre händer. Man har för ett tag sedan gått ut med att man inte kommer att satsa mer på den proffesionella sidan.
Olympus har gjort bra produkter under många år, men man har satsat på en mindre sensor än konkurrenterna, vilket ger en bruskänsligare kamera.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ja så kan det vara. För Olympusreklam ser man ju sällan.
Jag gillar deras kompaktkameror men jag kan ingenting om deras dslr-kameror. Och frågar man så får man ju för det mesta rekommenderat Canon och Nikon. 

Visst är Canon och Nikon i majoritet, men beroende på olika preferenser väljer vi lite olika, och jag har en kamera med exakt samma sensor som Olympus, men inte en Olympus, utan en Panasonic. När jag valde kamera var det ett par olika saker som jag fäste mig vid, som gjorde att jag inte tog en spegelreflex.
Det var framför allt ergonomin, med väl utlagda kontroller, tillsammans med en bra sökarbild och utfällbar skärm, som gjorde att jag valde just den kameran. En sak som jag tycker särskilt mycket om är att det är så lätt att ställa Vitbalans, vilket jag har erfarenhet av att det kan vara krångligt på andra kameror.
Brus och megapixlar däremot fäster jag mig inte så mycket vid. Jag hade redan kollat att systemkameran gav bättre resultat än min kompakt vid högt ISO, och jag godtar ändå bruset jag får vid ISO 800 med min kompakt. Så jag visste att jag inte skulle behöva större sensor, och därmed är själva kameran mindre, men jag tycker ändå att den är för stor för att ha med jämt.
Och jag är helt medveten om att det är mest fotografen som avgör hur bilden blir. Bra bilder är mycket sällan beroende av absolut bästa skärpa, högsta möjliga Upplösning eller minsta möjliga brus; det som fångar blicken är ju bildens komposition och innehåll i första hand.
Om kameran passar fotografen blir den i regel ett bättre verktyg än om man inte trivs med den. Man lär sig alltid hantera redskapen man har, så det har inte så stor betydelse i praktiken vilken kamera man väljer. Om man vill ha mycket bra teknisk kvalité finns möjligheten att ta med ännu större sensor, från omkring 25000 kronor och uppåt. Då får man mindre brus, högre Upplösning och när allt annat är rätt kan man också få bättre skärpa. Men en kamera med större sensor är också större, och det är inget för mig. Jag behöver inte den där extra bildkvalitén som man kan få med en stor sensor.
Som med så mycket annat i cybervärlden så skrivs det en massa skit av folk som har åsikter utan att ens ha sett produkten ännu mindre använt den. Problemet är att veta vilka som skriver av erfarenhet och vilka som skriver utan att kunna något. Det är därför jag tycker så illa om pajaser som Ken Rockwell som skriver recensioner om kameror utan att ens ha hållit en i handen.
Jag har hört mycket bra om Olympus systemkameror. Deras 4/3 format passar inte mig och det kanske är likadant för många andra. Deras kameror var tidiga med antiskak, sensorrengörare och live view.
Men det är ett välkänt psykologiskt fenomen att många när dom har köpt en produkt från ett visst märke klankar ner på andra märken för att på så vis känna att dom själva har gjort rätt val. Det handlar om osäkra människor.
#8 Det ligger väldigt mycket i det du säger. Internet är bra, men allt som skrivs är inte sant.
På det här forumet tycker jag dock att många har vurmat även för andra märken än Canon och Nikon.
Det här forumet är ganska bra och balanserat. Det finns användare av alla olika märkena.
Alla kameror idag är en kompromiss där olika tillverkare sätter in olika egenskaper beroende på vad dom tycker är viktigt. Det är sedan upp till oss användare att köpa det som passar oss bäst.
Bara för att Canon och Nikon är störst så betyder det inte att dom gör dom bästa kamerorna för alla. Dom andra märkena som till exempel Olympus har egenskaper som gör att vissa hellre väljer deras kameror.
Så attityden att min är större och bättre än din är den negativa sidan av många forum men som tur är så verkar medlemmarna här mer sansade.
Jag har husen E330, E500, E3 och E1 i den ordning jag skaffat dem. Är det något specifikt du vill fråga om så svarar jag gärna.
Olympus har en sensor som gör husen lite svagare än konkurrenterna men samtidigt har det marknadens bästa zoomobjektiv. Olympus väntar helt enkelt ut sensortekniken. När de kan få in 30 megapixel på sitt lilla chip kan deras objektiv fortfarande leverera. De andra märkena som snart är där med sina 35 mm sensorer har i dag redan problem med optiken.
Frågan man ställer sig är hur måna pixlar behöver vi och hur bra egenskaper behöver kameran ha vid höga ISO-tal. Nästa fråga är pris/prestanda.
Ska du idag köpa en cropsensor förlorar du väldigt lite i potentiell bildkvalitet på att köpa Olympus (som inte är ett cropformat), men vinner i ergonomi.
Är det så att du funderar på att gå över till en Olympus DSLr från en Olympus kompakt råder jag dig att också titta på m/43-systemet.
I vilket fall borde bilderna tala för sig själva.
mvh/gurin
#8 Jag håller med i det du skriver. :D
#11 Jag har ingen Olympus kompaktkamera i dagsläge men har haft. Har även haft en halvsemi av Olympusen. Just nu har jag en Sony H20. Nån blandning av halvsemi och kompakt. Men jag vill ha en DSLR. Hat tittat på alla sorter tror jag. Vet att på Anttila har dom Olympus e450 med dubbelt kit för en ganska låg pening. Mannen är jätteskeptiskt till Olympusen.
Det jag vill ha av en kamera är att den är snygg (ja jag kollar väldigt mycket efter sånt), Sitta bra i händerna då jag har ganska små händer. Det skall inte vara en massa knapptryckningar för att komma fram tex exponering och apensure (stavning?). Jag vill ha flera fokuspunkter som lätt går att växla mellan utan en massa knapptryckningar (vet att sony alpha 330 har det via avtryckarknappen). Jag vill ha skarpa bilder och ha bra färgåtergivning. Dessutom vill jag ta i macro eller kanske supermacro.
Ja nu kommer jag inte på med mera.
Här är det jag kommer att beställa ifrån. Så ni ser ju vad som finns även om ni inte kan finska. 
Jag har en E-510 och en Canon EOS 550D, båda med kitobjektiven och jag tycker att E-510 tar bra mkt skarpare bilder än 550D med "liknande" inställningar. Dock så kör jag mer och mer med 550D då syftet var att lära mig den och fota med den.
På nåt sätt så tycker jag Olynpusen (E-510) ger både mjukare och skarpare bilder (hur nu det funkar) än 550D.
Eftersom jag ej har fina objektiv till båda (bortsett från 50-200 till E-510) så kan jag inte uttala mig egentligen dess kamerors riktiga fördelar och nackdelar i det jag fotar mest.
Vet inte hur det är nu, men för kanske 6-8 månader sen eller så, så var Olumpys SWD-optik värdlens snabbaste autofokus nåt sånt.
Så de objektiv som finns till Olympus med bra kvalitet kostar inte "apa".
Woozy
Ok då ska vi se. E450 har bara tre fokuspunkter och bara mittpunkten är av korstyp. Det betyder att du inte vill använda någon annan fokuspunkt än den i mitten.
Du får mycket kamera för pengarna med detta alternativ men troligen inte det du frågar efter. E400-serien är den med minst knappar och mest knapptryckningar av alla Olympushus. Men den har superpanel. Vilket gör att de flesta inställningar går att göra genom att trycka på OK knappen, en pil och ett drag på rullvredet utan att gå in i några menyer, om nu någon begriper vad jag menar.
Om du ska köpa Olympus med dina krav tror jag att du ska titta på E620. Den kostar mer, men har å andra sidan både fler och bättre autofokuspunkter, samt antiskak. Den är också snygg med ett litet grepp så den sitter nog ännu bättre i handen! Såg dock att den inte fanns på den site som du vill handla i från. Där finns dock Olympus Epl1, en sådan vill jag ha. Det är dock en m4/3-kamera och köper man den får man ingen sökare med. Det går dock att köpa till en elektronisk sådan att sätta i blixtskon.
SWD, världens snabbaste autofokus, ska vi ta med en stor nypa salt. Det var när E3an var ny, utomhus, med solsken och med objektivet ZD 12-60 i Olympus egen mätning. Nikon och Canons autofokussystem är snabbare i allmänhet.
Att objektiven inte behöver kosta "apa" för att vara bra, beror nog på vilken plånbok man har. ZD 50-200 är sedan jag köpte det mitt mest använda objektiv. Det är skarpt vidöppet och går bra att kombinera med Olympus telekonvertrar. Cyberphoto tar 14 000 kr för det. Så vad som är "apa" för den ena är billigt för någon annan. Men det är mycket prisvärt.
Som jag ser det är poängen med Olympus att man kan använda en kombination av ZD 7-14, ZD 11-22, ZD 14-54 och ZD 50-200. Mycket prisvärda objektiv alla och jag rekommenderar särskilt 11-22 och 50-200. Med dessa två objektiv kan man i prinicp fota allt utom makro. Andra skulle säga 12-60 och 50-200.
mvh/gurin
Jag har haft nöjet att få testa en E-PL1 i några veckor och jag gillar den, skulle kunna tänka mig att ha en men får nog dras med mina två gamlingar ett tag till. Det absolut bästa med den är att den är så liten och lätt att den enkelt följer med överallt. Art-filtren är roliga att testa och leka med. Det jag upplever som ett litet problem är att få till fokus, men det beror säkert på mig.
Har lagt upp en del av bilderna här Merparten är i originalstorlek och oredigerade, eftersom det är ett test av kameran tycker jag inte att det var lämligt att redigera.
#16 Jättefina bilder :D
Texasmamman: Jag har hittat en E-pl1 som jag skulle vilja köpa. Är det svårt med inställningarna i den kamera som du nu testade? Dina bilder var ju jättefina.
Jag har nu haft den i fyra veckor och tycker den är rätt enkel men sen måste jag väl erkänna att det fortfarande finns en hel del som jag inte utforskat. I början var det lite bökigt men det trillar på plats eftersom, har lite svårt för bruksanvisningar så jag testar och testar.
Oja, bruksanvisningar tittar jag aldrig på.
Jag trycker på en massa knappar och väljer en massa konstiga inställningar och sen har jag ingen aning om vad jag gjort. Hihi

Olympus Pen är en systemkamera, och det kan vara värt besväret att läsa handboken och att lära sig vad de olika funktionerna betyder. Precis som alla andra avancerade kameror, erbjuder den massor av sätt att skjuta sig i foten, och om man bara trycker på knappar på måfå är det ganska stor risk att resultatet blir sämre än om man bara hade låtit den stå på "iAUTO".
Men det är en kamera som är lätt att hantera och har väl utlagda kontroller. Det är mycket lätt att justera Vitbalans eller kompensation, och man kan använda den helt manuellt när man vill, eller med alla olika automatiska varianter. Det finns några inställningar som man kan ha stor glädje av att lära sig, jag har redan nämnt Vitbalans och kompensation. Därutöver är läget "A" när man vill ha bättre kontrolll över skärpedjupet något som erfarna fotografer ofta har nytta av.
Olympus har med den nya kameraserien lämnat sitt eget minneskortformat och använder SD/SDHC i stället, vilket är ett steg framåt. De är billigare och lättare att få tag på än Olympus XD-kort.
Men om man inte vill läsa bruksanvisningen kan man låta kameran sköta allt, när den står i läget iAUTO. Den kommer då att ställa ISO, slutartid, bländare och avstånd och använda blixt om det behövs. Det finns en "Live Guide" som man kan använda när man har iAUTO, där man får hjälp med en del inställningar som man kan göra. Den funktionen är tänkt att underlätta, men det kan ändå vara idé att läsa igenom bruksanvisningen och att ta reda på vad olika funktioner innebär i praktiken.
Jag menar inte att jag inte använder bruksanvisningen men att sätta sig ner och läsa den först funkar inte för mig för jag måste se vad som händer rent praktiskt först, sen är det lättare att ta till sig det skrivna. Började med auto, de fasta lägena och AF, sen manuellt fokus och därefter P-, A-, S-läget och bygger sen på… Eftersom jag inte har erfarenhet av systemkameror blir det lite stegvis, måste först förstå vad som händer innan jag kan gå vidare. Tyvärr är det här min sista vecka med kameran, jag kommer att sakna den