Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1296 ggr
Robert
0

Tips på marknadsföring mottages!

Varje kväll frågar jag min fru varför det ska vara så otroligt svårt att komma igång med fotografering här i Finland. Hon svarar att det ordnar sig snart.

Nu får jag knappt några förfrågningar och de förfrågningar som kommer in är från utlandet, och nu senast (otroligt nog) från Kina. Han från Kina flyger över i mars till Finland och han vill att jag ska fotografera ett bröllop i Helsingfors. Helgen innan kinamannens bröllop så ska jag bevaka ett bröllop i finska Lappland för ett par ifrån London. Sedan är det tomt för säsongen.

Det här har jag gjort:

• Fotograferat ett bröllop åt en välkänd finsk damfotbolls spelare. Några bilder har blivit publicerade i finlands största kvällstidning och i flera veckotidningar.
  • Det har skrivits en artikel om mig i en finsk föräldrartidning.
  • Jag har deltagit i en radioshow om modefotografering.
  • En bild har blivit publicerad på helsida i en finsk bröllopstidning.
  • Jag ordna en "julkortskampanj". Tog bilder på barn, gjorde ett julkort och föräldrarna skickade iväg dessa julkort, det blev 500 stycken ivägskickade julkort med min webbadress på framsidan.
  • I helgen deltog jag i en bröllopsmässa med 10 000 besökare och jag delade ut 2 000 flyers och pratade med en himla massa besökare.
  • I en svenskspråkig morgontidning har jag en annons ute 3 ggr/veckan, väl synlig.
  • Jag har en hemsida, som jag trimmar varje dag på.
  • Nyligen blev jag accepterad utav WPJA, som släpper in ungefär 5% utav världens bröllopsfotografer.

Det jag kommer att göra är:

• Ha mina bilder på A3 inför en bröllopsmässa i februari med min webbadress utskrivet. A3:orna kommer att hänga uppe i ett av finlands största shoppingcentra.
  • Delta i ytterligare en till bröllopsmässa.
  • Mingla på svenska ambassaden nu i februari

Vad mer kan jag göra? För just nu lyser mina uppdragsgivare helt med sin frånvaro.

Alla förslag mottages tacksamt!

Hälsningar

Robert

oliven
0

Hej Robert

Hur länge har du hållit på som proffs?

Hur länge tänker du hålla på?

Vad har du hunnit gjort?

Ställ dig sånna frågor så ser du nog att det gått en bra bit fram på vägen. Sen rent krasst får man nog inte visa att man vill för mycket, så gärna osv… Tror om du reflekterar lite att du kan se allt du åstakommit och inte stirra dig blind på de du inte fått. Tar väl lite tid att jobba in sig i branschen.

Mvh Oliven…

emmaa
0

Det tar nog sin tid Robert, jag tror nog du får ha lite tålamod Glad I alla fall jag skulle lita mer på rekommendationer från folk jag kände än just marknadsföring och den kretsen tar ju såklart ett tag att bygga upp.

Fortsätt som du gör och så fort några stycken börjar upptäcka dig kommer ordet spridas!

Du vet ju att du är duktig, de bästa bröllopsfotograferna i hela världen har ju släppt in dig i sitt gäng! Skrattande

Anne
0

Robert, jag tror att en del av förklaringen är ditt val av prissättning. Marknaden för bröllopsfotografer i den klassen kanske helt enkelt inte är så stor?

wzthi
0

Har du undersökt marknaden? Finns det efterfrågan på din typ av tjänster i så stor utsträckning att etablering av "ny" fotograf är möjlig? Har du möjlighet att driva fotograferingen som en bisyssla tills du blivit etablerad och efterfrågad?

Ofta är det svårt att mixa ihop det man brinner för med den realitet som råder på marknaden. Att tvingas anpassa sig till marknadens villkor kan ibland tära hårt på den konstnärliga och kreativa förmågan.

Ett hot mot din etablering kan ju också vara den stora skaran av amatörfotografer som gör diverse fotojobb på uppdrag av vänner och släkt. Det är ju inte helt säkert att kunden själv kan avgöra kvalitén på ett fotojobb och därmed väljer det lite billigare alternativet.

Har du tid, ork och ekonomi att vänta upp till fem år innan du har fotografering som enda inkomstkälla?

Har du funderat på att köpa en marknadsföringstjänst, så du själv kan koncentrera dig på det som du kan bäst?

Vänligen

Wille Zeta Thiland

Niklas
0

Robert, titta på Google Adwords. Med hjälp av den tjänsten kan du köpa besökare till din hemsida. Du bestämmer själv vilka sökord som ska visa din annons. Jag använder den med ganska bra resultat, dock inte för fotografering.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
0

Liksom ett par andra varit inne på, så tror jag att innan man blivit ett etablerat namn (och då menar jag rekommenderas av andra och inte bara har en egen reklamkampanj) så tror jag att det är ganska få par som väljer en fotografering av den typ som du har. Inte att de inte vill ha bilderna - men jag tror det är mycket få som lägger den summan på en fotografering. Du säger 5% av världens bröllopsfotografer släpps in i den organisation där du nu blivit invald.

Problemet är nog att 5% a bröllopen som går av stapeln inte efterfrågar en sådan fotograf.

Jag tycker du tar underbara bilder och hade gärna haft dig som fotograf på mitt bröllop (om det blir något någongångGlad). Dock skulle jag välja bort dig på grund av priset - det är helt enkelt inte i min prisklass. Jag tror du gör rätt i att mingla på ambassader och söka lite "kändisfolk" eller annat folk som har rejält välbetalda jobb (som t.ex. fotbollstjärnan). Det är i den kretsen du kan hitta dina kunder.

Jag känner en bröllopsfotograf och vet inte riktigt vad han tar, men tror att det är en "struntsumma", det rör sig nog om ett par tusenlappar. Han verkar i Malmöområdet och är fullbokad i princip varje lördag under sommarhalvåret. Han har inte satsat hälften så mycket på PR som dig. Han erkänner ju dock att det inte är någon större vinst, om man räknar in timmarna han lägger ner osv (och han har annat jobb sidan om). Men det är en liten fingervisning om att det är många som är beredda att betala lite, men kanske inte lika många som är beredd att betala för en lyxfotograf.

Som någon sade: Har du gjort en riktig marknadsundersökning?

mvh Martin

Scrog
0

En ide kan vara att försöka hitta andra fotorelaterade jobb som inte stör din image som "high end" bröllopsfotograf men som ger ett tillskott till ekonomin. Ett förslag där är en introduktion till fotografering för mäklare som jag skrev om i en annan tråd.

En bonus med andra typer av fotojobb är ju att du kommer ut och träffar folk och bygger kontaktnät.

Lycka till !

/Scrog

Robert
0

Förfrågningar börjar komma in, men få från Finland. Jag gjorde klart med en en kund från Kina igår om en fotografering i mars här i Finland. Idag ringde det en brud från Nord Irland som ska gifta sig i norra Finland slutet av året.

Marknadsundersökningen är gjord, och det är därför jag har breddat min portfölj med porträtt, boudoir, events och mode då antalet bröllop är bara 25,000 stycken här i Finland.

Jag ska sparka igång med Adwords, tack för tipset Niklas.

Hälsningar

Robert

SLAfoto
0

Kanske ett deltagande på en bröllopsmässa och göra lite reklam, dock i Sverige. Kanske finns något liknande i Finland.

Såg nu att du redan ställer ut på en mässa. 

//Stefan

Robert
0

#9, tack för tipset. Det kanske skulle kunna vara något för nästa år, just nu gick det 1000 euro på senaste mässan.

Fick en till förfrågan från UK om ett bröllop i sommar :), men fortfarande inget från Finland.

Robert

Martin
0

#10 Vet inte hur det är i Finland, men hur är det med engelskspråkigheten? Kanske skall du överväga en site på finska (din fru får väl agera tolk så får du diska som betalning) Cool

mvh Martin

Robert
0

#11, det är möjligt att det skulle kunna fungera bättre om jag hade sajten på båda språken finska och svenska. Nu har jag föredragit att hålla allt på engelska och vissa bitar på svenka eftersom jag inte kan finska. Jag vill inte ge ett felaktigt intryck att jag kan det andra språket Många företag annonserar på båda språken men när jag ex ringer till dom så kan de inte ge service på svenska.

Hälsningar

Robert

Anne
0

Robert - det kanske är en liten bit av förklaringen där: många kanske vill ha en finskspråkig fotograf i Finland?

Robert
0

#13, det är möjligt, nu bor det 300 000 här med svenska som modersmål och 10 000 svenskar så målgruppen finns här.

Hälsningar

Robert

Martin
0

Det låter som att det skulle kunna finnas en målgrupp, i alla fall i den mån att det finns folk som skulle kunna vara intresserade av dig som fotograf.

Vet du hur din konkurrens ser ut? Hur många uppdrag har de? Hur länge har de hållt på?

Och din marknadsundersökning du gjort, som gett dig svaret ett det finns en marknad - är den då gjord i den målgrupp du nu nämner - eller på Finland som helhet? Jag tror du kan betydligt mer än mig om marknadsföring så jag ställer mest frågor som kanske kan ge svar, även om det säkert är täckt upp för de bitarna.

Sen är det väl lite som någon sade också: Du har inte varit etablerad som fotograf som tar betalt speciellt länge (när började du egentligen). Det är kanske så enkelt (?) att det måste få ta lite tid att etablera sig på marknaden.

Att du är invald i den där bröllopsgruppen - vet du om det kommer att ge dig många uppdrag? Själv tror jag att även om jag haft budget för ett stort fotouppdrag till mitt bröllop - hade jag nog inte kommit på tanken att söka efter ett bröllopsfotografssällskap. Det jag menar är att det är bra och måste vara en liten kredit på din sida att du är med där - men att det i sig genererar nog inga uppdrag eller intäkter. En liten fundering bara.

mvh Martin

urfokus
0

Citat från Robert: "Varje kväll frågar jag min fru varför det ska vara så otroligt svårt att komma igång med fotografering här i Finland."

Tror du det är lättare i Sverige? Människor som gärna vill exponera sig framför kameran finns nog i relativt god omfattning i hela Norden. Med en kamera i handen möter man ofta människor som vill visa upp sig från sin allra bästa sida.

Fota så mycket du kan och känner för utan att det stör familjelivet och ditt vanliga jobb. Lyckas du sedan skapa produkter som är kommersiellt gångbara är det bara att gratulera. Glöm bara inte bort att det är ytterst få människor som kan få hela sin försörjning tryggad genom att vara fotograf på heltid. Men ett trevligt och stimulerande extrakneg kan det säkert bli för en del av oss.

Citat från Robert: "Vad mer kan jag göra? För just nu lyser mina uppdragsgivare helt med sin frånvaro."

Försök ta reda på vilka produkter marknaden efterfrågar. När du kan erbjuda rätt produkt till det pris marknaden är villig att betala får du nog välja vedertagna kanaler för effektiv marknadsföring.

Lycka till önskar signaturen "UrFokus" - in i dimman Glad

Madde
0

Robert kan du inte ha din hemsida på 3 språk,

• finska,
  • svenska,
  • engelsk.

Då kan man verkligen välja och då kanske du vinner folk från alla olika håll.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

moderskeppet
0

Jag tror att jag har nämnt det förut: Jag begriper att du inte pratar finska. Men en webbplats på engelska är inget bra om man vill attrahera lokala. Finska och svenska är det som gäller.

montax
0

Jag håller med om finskan. Det är nog bara att sätta igång och plugga. Flört

Här finns en samlingsplats för allt om bröllop. Där kan du kolla de olika priserna hos fotograferna.

Denna tjej är en mycket duktig yrkesfotograf. Hon plåtar många bröllop och verkar ha gott om jobb (hon finns på Fotosidan också, därför vet jag). Prislistan håller på att uppdateras tydligen.

montax
0

Annat du kan göra är att kontakta fotoklubbar och erbjuda kurs/lektion i studiofoto till ett rimligt pris.  Kursen kan du nog hålla på engelska men plugga in fototermerna på finska också. Glad

bildochfoto
0

Jepp Robert det är bara sätta gång och lära sig finska..

Robert
0

Det ramlar in en massa bra input, stort tack! En uppdatering utav hemsidan ska jag göra, en svensk version kommer i första hand och när min fru har tid så får hon lägga till finskan. Finskan som jag inte behärskar kommer i sista hand. Tänkte vända mig till den svenskspråkiga delen först.

Montax, tack, jag ska ta och erbjuda mina tjänster om fotokurser till en ungdomsförening tänkte jag. Det finns många svenska föreningar som skriker efter svenskspråkiga.

Extraknäck kommer det att bli utöver fotograferingen. Jag kommer att sälja annonser för iFokus räkning.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Montax, slag i saken är gjord. Nu på tisdag ska jag till ett ställe som erbjuder kursverksamheter för svenskspråkiga här i Vanda och förhoppningsvis så kommer det bli fotokurser i april - augusti som jag kommer hålla i.

robert

Robert
0

Bruden från nord Irland gifter sig i Rovaniemi vilket är 1½ timmes resa för mig. Det skulle vara skoj och åka dit och fotografera.

Robert

Daddyd
0

Ska hon gifta sig med tomten då :)

urfokus
0

Nej, men det är kanske tomten som skall fota.  Glad

Robert
0

Tomten lär visst viga brudparet.

Robert

urfokus
0

Finns det inga snälla barn längre eftersom tomten har tid med en massa annat än sin egentliga kärnverksamhet? När jag var ung hade tomten arbete 365 dagar om året för att förbereda julafton.

Förvånad

Robert
0

Jag kom på att jag inte har svarat på en fråga om hur länge jag har fotograferat. Den 25 januari 2005 fick jag min första kamera på 25 år. Det innebär att jag firar 2 årsjubileum om några dagar.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Utav de förslag jag har fått här ovan så har det blivit mer text på svenska på min hemsida.

Annonser ligger nu upplagda på Bröllopstorget och Bröllopssidan. På bröllopssidan har man möjlighet att prova på i 30 dagar.

Robert

Robert
0

Jag har lyckats med att lista mig på Top 100 wedding Sites bland alla möjliga olika bröllopssajter, här finns jag listad.

Robert

Estethia
0
Robert
0

#32, jepp, jag fick en varning från Brigitte också. Tack för omtanken. Nu är jag rätt blåögd i startläget, alla jobb och förfrågningar är som en välsignelse.

Robert

AktieTrader
0

Svenskspråkiga i finland 6%
Andel som kan tänka sig betala så mycket för fotografering max 5-10%

25000 bröllop x6% x (5-10%)= 75 till 150 personer om året är din målgrupp.

Går det att leva på enbart det? Mkt tveksamt.

Robert
0

#34, bra räkneexempel. Tar man in paramentern att ca 50% har varit helt finskspråkiga utav de bröllop jag har fotograferat förra året så blir volymen 625 enligt din modell.

Hälsningar

Robert

Daddyd
0

Är priser bra att ha på hemsidan? Det gör dig oflexibel :( samt att det kan lätt skrämma iväg potentiella kunder. Kolla igenom webstatistiken och se om du kan isolera eventuella potentiella kunder från den. Börja med att kolla hur många som var inne på din sida för just bröllop och sedan hur lång tid varje besökare tog på sig. Lång tid så skulle jag nog säga att kunde varit en potentiell kund.

Robert
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#36, nu får jag inte fram ett smack vad det gäller statistik, och det är väldigt trist. Lägga ut en prislista fick jag från en bröllopsfotograf i USA. Han tycket det spara mycket arbete åt honom, fungerar kanske för honom men kanske skrämmer bort alla potentialer för mig. Jag kan ju ha listan på nätet men inte publik.

Jag har funderingar på att möblera om lite på sidan. Lägga alla produkter på en sida, där kan besökaren sedan välja och gå vidare i det område som passar en. Typ på sidan hittar var och en det som nu ligger uppdelat i menyraden. Klumpar ihop allt och kallar det för portfölj.

Nu har jag beställt vykort som jag ska använda till mina utskick. Tänkte skicka till alla som lägger ut sina förlovsningsannonser i vår morgontidning.

Tackkort, visitkort och visitkortsmagneter är beställda i samma stil som bifogat vykort, en stil som går hand i hand med min startsida.

Robert

jojjehanna
0

#37 att skicka ut till nyförlovade var ju en bra idé!

Mr_Miyagi
0

Hej Robert! Ska ge min bild av ditt problem, eller en del av det i alla fall. När ett par ska gifta sig och planerar brölloppet, kikar på budgeten och försöker avgöra vad allt ska kosta så försöker de hålla nere priset. Jag har själv blivit anlitad för bröllop pga priset även trots att jag inte fotat bröllop tidigare. När de väljer bröllopsfotograf kommer de i stor utsträckning välja fotograf efter vilket pris de kan ge. De tittar först i andra handkvalitén på vad fotografen tidigare gjort. Försök vända på detta. Jag tycker inte du ska ha priser på din hemsida, det skrämmer bort folk. Visa istället bara dina fantastiska bröllopsbilder så att paret får känna "det där skulle kunna vara vi", om de blir bortskrämda av priserna kommer de aldrig någonsin att komma till det stadiet. Har de fått en "emotionell" bild av ditt arbete så kommer de åtminstone att resonera kring ifall ditt pris är värt det.

Läste i Proffessional Photographer June 2006 där de har en artikel om Joe Buissink (http://www.joebuissink.com) som är en otroligt duktig bröllopsfotograf. Han tar $10 000 (!) per jobb. De frågade honom när han tar upp det här med priset. Han svarade att han alltid möter klienterna innan de anlitar honom. Han visar bilder och berättar hela historien om en bild i taget. Vid den tredje bilden börjar många blivande brudar att gråta och säger att det skulle kunna vara mitt bröllop. Först i slutet så tar han upp vad han tar för bilderna. Många gånger är han helt över folks budget (av förståeliga skäl), men många gånger försöker då brudparet att spara in på annat istället så de kan ha råd. Åtminstone hälften av gångerna så får de ihop det. Han kommer väldigt nära brudparet innan fotograferingen så att de är öppna när det väl är dags. Han får dem att känna sig som om att han fotar för det är hans passion.
Han använder sin hemsida oerhört mycket för sin marknadsföring. 

Om du har höga priser så kan du ju som sagt försöka rikta in dig på högstatus människor, kändisar och sånt. Om du vill ha tips på extraknäck så kan det t.ex. vara lönsamt att fota lite för företags årsrapporter och dyl. Någon annan föreslog events vilket också är en stadig inkomstkälla. Försök få ihop en portfolio med företagsporträtt du kan visa upp.

Martin
0

$10.000, det finns rent för många människor som har rent för mycket pengar :o)

mvh Martin

Robert
0

#39, bra tips, tack så hemskt mycket för att du skrev ned dina tankar här. Jag har nu valt att ta bort prislistorna från min hemsida, och visar nu enbart bilder på vad jag har gjort tidigare.

Nu fick jag förslaget av att ha prislistor från en bok, men funderat lite kring det hela. Det jag kommer fram till är att han som skrev boken har så pass många förfrågningar redan så prislistan fungerar som ett bra filter och det är bara de seriösa spekulanterna som tar kontakt med honom.

Hälsningar

Robert