Objektiv till Canon EOS 350D
Hej !
Jag skulle behöva hjälp eftersom jag inte vet riktigt vad jag skall leta efter.
Det är så att jag söker efter ett objektiv till min Canon EOS 350D ett som kan zoma in från långt håll till väldigt…väldigt nära.
Söker även en passande blixt.
Vet ni vad det objektivet heter och vad jag kan hitta ett sådant?
Jätte tacksam för svar
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Då behöver du ett teleobjektiv med zoom. Hur nära du kommer bestäms av objektivets längsta brännvidd.
Det billligaste jag hittat är Tamrons 55-200 för 1275:-

Du är ute efter ett telezoomobjektiv om jag har fattat det rätt.
På sidan i den här länken finns ett antal såna. En del av dem kan man använda på mycket nära håll, och många av dem har bildstabilisering, vilket är ganska viktigt när det gäller så långa objektiv. Det är annars mycket svårt att få skarpa bilder när man tar på fri hand.
Det finns ett mycket billigt objektiv utan stabilisering, Tamron 55-200, och om man ska ha stabilisering blir det dyrare, exempelvis Canon 55-250. I listan på den första länken är det objektiven som har IS eller OS i namnet som är stabiliserade. Du bör ha stabiliserat objektiv när brännvidden är lång.
De som kan användas på mycket nära håll har "macro" i namnet, och då kan man ta små saker på omkring armlängds avstånd eller i något fall ännu närmre.
Priserna kan skilja i olika affärer, så det kan löna sig att titta på mer än ett ställe.
Ange gärna i vilken prisklass du har tänkt dig. Ju dyrare dessto bättre optik får du.
Tack för era svar
jag är ju okunnig på detta området 
Jag har ingen direkt prisklass utan det är viktigt att resultatet blir så som jag vill ha det.
Jag har räknat med att få betala
för det jag vill ha.

Nu är jag inte ute efter att kunna zoma in en liten fågel
jag tänker mer på att kunna fota mina katter i rörelse på långt håll men ändå få närfoton där man ser ögon osv..
Att kunna stå ca 10-20 meter i från och få samma resultat som om man tog 20-30 cm ifrån.
Jag vill även fota på utställningar ..där man står en bra bit i från och få med hela katten och dess utseende. Bra blixt där också som inte slås ut av andra ljus i lokalen.
asg det är så svårt att förklara hihi

Men efetrsom jag varken kan eller vill redigera foton så är det super viktigt att det blir bra foton direkt i
kameran

Glöm blixt med teleobjektivet, det funkar inte. En blixt i en utställningslokal når kanske 3 meter, och det är ingen idé att ha en starkare blixt. Däremot kan du lära dig att ta i ljuset som finns i lokalen, och så långe det inte är alltför mycket rörelse kan det funka bra. Skälet att inte använda blixt till teleobjektivet är att resultatet inte blir bra.
Blixt fungerar bra med kitobjektivet som följer med kameran, och man måste gå nära om det är en stor lokal. Jag föredrar att ta utan blixt, men man kan få fint ljus om man har något som mjukar upp blixtljuset och håller blixten en bit ifrån kameran. Det finns blixtar som funkar bra på det viset till din kamera, men det är inte det allra lättaste att hantera. Det går också att mjuka upp ljuset med blixten på kameran med lite olika knep. Kaffefilter har ofta föreslagits här, men det går bra med en halvgenomskinlig plastflaska också, som man skär av och fixar till så att man kan sätta den på blixten. En skärm av vit kartong där man reflekterar ljuset, eller att rikta blixten mot taket men ha en bit papper tejpad på blixten som ger en viss andel direktljus.
I grunden är det inte grejerna man köper som ger bra bilder, utan man måste lära sig sin utrustning och hur ljuset skapar bilden. Så att få bilderna "bra direkt ur kameran" beror inte på utrustningen i första hand, utan på den som tar bilden och hur man hanterar ljuset, vare sig det är befintligt ljus eller blixt.
Och som sagt, blixt på långt håll funkar inte; man kan visserligen få en stark blixt att leverera tillräckligt mycket ljus, men bilderna blir ändå skit när man använder blixt på långt håll. Om du lär dig hantera kameran och använda högt ISO när det behövs, ta stöd när du tar på långt håll, och trycka av på rätt sätt, då kan du få bra bilder utan blixt. För inomhusfoto med långt objektiv är det extra viktigt att hålla still, och troligen klarar du inte att få bra bilder om objektivet inte har stabilisering.
Och kanske du ska vara lite mer realistisk när det gäller avstånd. För att ta på tio meters håll och hamna "lika nära" som när man tar på 20 cm med det vanliga objektivet, behöver man ett objektiv som är femtio gånger så långt, dvs ungefär 2,5 m brännvidd. Såna objektiv finns inte, och funnes det skulle man ändå inte kunna ta några bra bilder, om man inte har ett mycket tungt och väl dämpat stativ.
Med 250 mm brännvidd får du motivet ungefär fem gånger så stort i kameran som med kitobjektivet. Det betyder att du kan ta en katt på fem meters håll och få den lika stor som om du har ditt kitobjektiv på en meters håll. Ungefär där går gränsen för vad du alls kan använda på fri hand. Dessutom är det mycket ovanligt att bilder med så långa objektiv blir bra; man använder dem ofta för djur som annars inte fyller bildrutan tillräckligt på ett par meters håll, som små fåglar och dylikt. Men att fotografera en katt på mellan tio och tjugo meter och få en närbild, det är bara att glömma. För att ta närbilder går man nära, så enkelt är det.
Den här ärlan är tagen med ett Canon 70-300mm och en brännvidd på 240mm. Jag var ca 2,5-3m ifrån fågeln. Inkanyezis exempel med katten stämmer alltså bra.
ja ni ser..jag behöver lära mig massa saker hihihi
#6 Super fint foto
#6 Är du nöjd med ditt?