Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 843 ggr
Martin
0

Vinterdag i Malmö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Äntligen en härlig vinterdag här i Malmö, samtidigt som jag råkade vara ledig och ha möjlighet att ta en tur i parkerna intill mig.

Minus ett par grader, svag vind (men ändå bitande kyla!). Och mycket kul att fotografera.

Utöver dessa bilder så kommer det snart ett kul kollage på en svan som tvättar sig, och så har jag otroligt svårt att välja en av två bilder till tävlingen om kyla.

Inleder med ett foto på hur välanpassad naturen är, hur djuren smälter in. Tror det är en rödhake på fotot.

mvh Martin

Martin
0

Blåmes (bjorsa, ser du - inga grenar i vägen! Cool)

mvh Martin

Martin
0

Svarthuvad mås

mvh Martin

Martin
0

Stod länge i kvalet och valet vilken bild jag skulle välja till tävlingen "kyla". Dessa fågelfotspår i isen, eller den andra… det blev den andra… så då fick denna ett hedersomnämnande här Cool

Blev nöjd med de flesta av mina foton idag. Hade velat ha ännu bättre skärpa/kontakt med rödhaken för att vara helt nöjd.

Men för att vara med en kompakt, må vara en "avancerad" så är jag nöjd med bilderna.

Fotona tagna med en Canon Powershot S3 IS.

mvh Martin

[mingdie]
0

Jag tycker du gör bra ifrån dig med ett av det svåraste fotoobjekt som finns. Jag undrar om skärpan inte ligger lite bakom rödhaken i första fotot. Jag tycker barren bakom har bättre skärpa.

Sista fotot är läckert. Jag skulle vilja se en system kamera med ett 400mm tele i dina händer.

Eddie

Martin
0

Den här svanen hade värsta showen, riktigt underhållande var det. Skvätte vatten på allt och alla, och bjöd även på en "eskimåsväng", dvs den rullade runt i vattnet. Har inte sett det förr, väldigt kul att se hur den hade en jätteritual av att tvätta sig.

Här är utgångsbilden för kollaget.

mvh Martin

bildochfoto
0

Kan bara hålla med Eddie..Mycket fina foton..

det är dock dyrt med objektiv.

Martin
0

#4 Det skulle jag också vilja se :o)

Jo, det är svårt och jag ser också nu när jag tittar närmre att det inte bara är lite oskarpt, utan som du säger att skärpan hamnade lite bakom. Mitt mål är att få ihop till systemkamera med trevligt objektiv under året, tveksamt dock om det blir ett 400:a direkt. Jag försöker nämligen samtidigt få ihop till en 3-4 veckors fjällvandring i höst :o)

Har dock en bekant som är yrkesfotograf, och han har en av sina reservkameror med objektiv som jag skall få låna vid tillfälle. Vi ses inte så ofta och jag har inte så ofta tillgång till bil, men jag skall försöka få ihop en helg nu under våren då jag dels har bil och han dels inte skall ha sin reservkamera. Då får vi se vad det kan bli av det hela.

Tackar för berömmet!

mvh Martin

Anne
0

Superfina bilder! Gillar fotspåren och svanen allra bäst. :)

CarlS
0

Härlig svanbild. Action i bilden! Sedan är jag en blåmesfan. Tycker den är så vacker i sin gula dräkt med den blåa lilla toppen på huvudet..

Har många här hemma vid fågelbordet..

Martin
0

Då skall vi se om jag kan lyckas få med collaget nu, gick inte igår. Var visst svårare än jag trodde (hur svårt kan det vara egentligen!) att byta filändelse på en PSD (Photoshop Elements) fil - och därefter få FotoIFokus att acceptera filen… (oups, såg nu att jag glömt göra bilden mindre och att den var på nästan 5 MB…).

#8 Tack! Såg rent för sent fjädern i kanten av fotspåren, kanske hade man kunnat göra en mer dramatisk bild av det hela. Men satt på huk vid iskanten och väntade på inflygande fågel när jag plötsligt såg motivet uppenbara sig :o) Ibland har man det framför ögonen men man ser det inte… som det gamla ordspråket: Jag ser inte skogen för träden skymmer…

#9 Många småfåglar är jäkligt fina, de är också jäkligt snabba och svåra att komma inom bra håll för.

Tips för collage:

Hur gör ni som är duktiga på collage? Känner själv att jag behöver öva både på det och på Photoshop Elements… bör man lägga ram på de infällda bilderna för att "urskilja dem", eller är det bättre som i detta fallet när bakgrunden för de olika bilderna är samma att låta dem smälta samman?

mvh Martin

Anna
0

#10 Har man alla lager uppe kan man låta bilderna smälta in i varandra, ja. Om du lägger upp alla fem bilderna kan jag göra ett likadant kollage som du gjorde fast med nertonade hörn som smälter in i den största bilden!

// Anna

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Quellii]
0

#10 Annars kan du göra ramar runt bilderna, kanske ha den stora som bakrund och dom andra i en rad nedanför/på sidan?

Jag bifogar en slarvig Paint bild xD Så att du kanske förstår hur jag menar med det andra förslaget ;)

Annars är det väldigt snyggt om man gör så att bilderna "flyter" ihop, precis som attlid sa :)

bjorsa
0

#1 :-) Tror du har varit där med sekatören å rensat innan :-) Fin bild på blåmesen och dom andra bilderna oxå, fin action i svanen .

mvh/bjorsa

Martin
0

Tack för tipset om layout #12. #11 Tackar för erbjudandet, men behövs inte, detta var inga speciella bilder men bara ändå ett bra tema för att öva på. Däremot skulle en liten guide i klippa in bilder i andra bilder och göra toningar mm inte vara fel om någon orkade skriva en sådan :o)

mvh Martin

Banio
0

Måste också bidra med ett svancollage och sno tråden lite - fast min svan ville bara visa baken…

Martin
0

#15 Tjusigt! Gör sig verkligen i svartvitt!

mvh Martin

Banio
0

Tack för det.. jag konverterade mina svanar till SV-v för att jag fått lite blåstick som jag hade svårt att komma tillrätta med på annat sätt. Blev väldigt nöjd själv med resultatet. Med hund i koppel kommer man tyvärr inte tillräckligt nära för de riktiga kanonbilderna (som dina svanbilder) med ett 135mm objektiv.

Martin
0

#17 Har en kompaktkamera, men som motsvarar 420mm, så vi var väl ungefär lika nära? :o)

mvh Martin

Banio
0

Mitt 135 blir väl motsv. 200mm? Jag var väl 25 -30 meter från svanen, grovt uppskattat. Tycker du har betydligt mera detaljskärpa i dina bilder än vad jag fått. Skit samma, jag är nöjd med mina bilder ävan om jag fortfarande tycker dina är bättre. Men i mars/april ska jag till "svansjön" Tysslingen utanför Örebro, sedan återkommer jag med flera svanbilder (hoppas jag).

[Quellii]
0

marnyman - På www.busbra.nu så finns det många bra tips om hur du "tonar ihop" bilder och gör snygga kollage :)

Robert
0

marnyman, du har säkert inte den bästa kameran till att fotografera småfåglar med, men även om du har en enklare kamera så går det att undvika saker som sticker upp ur huvuden, ha det med dig till nästa gång. Sedan skulle jag vilja tipsa dig om att försöka ställa dig på skuggsidan om dina objekt, på så sätt skapar du ett djup i dina bilder.

Svanbilderna var mycket bra, härligt jobbat. Nu tycker jag att bilderna står sig bra för sig själva än i ett kollage.

Hälsningar

Robert

Martin
0

#21 Tack för tipset Robert, det uppskattas. Jag tog ett 40-tal bilder på blåmesen (en talgoxe också) och rödhaken, och de två jag visade här var de bästa. Jag provade att gå runt - men det var ännu mer träd från andra hållet (eller så flög fåglarna runt så att det blev buskage mellan mig och dem - de är skygga de små rackarna).

Det är svårt med småfåglar att få dem utan bakgrund, så det man skulle behöva var ju egentligen en kamera med möjlighet att slå ut bakgrunden (läs digital systemkamera + trevligt objektiv).

Vad gäller svanbilderna valde jag att lägga in en samt kollaget iställetför att lägga in 5-8 bilder (för jag är också mest nöjd med svanbilderna, tog ett 10-tal som jag blev väldigt nöjd med)!

mvh Martin