Idag blev jag rädd.
Jag lyckades klanta mig och formattera ett minneskort med viktiga bilder. Nåväl jag har ett program som fixar till detta från SanDisk som heter Rescue Pro. Det medföljer ofta när man köper minneskort från ovan nämnda tillverkare.
Programmet klarade jobbet utan problem och mer därtill. Det hittade bilder som var mer än ett år gamla och gamla bilder tagna med annan kamera.
Jag formatterar kortet ofta i kameran, men då jag aldrig fyller det, skrivs inte all information över. Det är nog läge till att använda programmets "wipefunktion" som skriver över all information med nollor.
Det är inte bra om ett minneskort kommer i orätta händer att man kan ta fram så pass gammal information.
Jag vet hur en formattering fungerar och jag trodde i min enfald att informationen så småningom skrevs över. Men då man som jag, oftast bara nyttjar en liten del av kortets kapacitet, uppstår detta fenomen.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Det var ju väldigt bara att veta. Jag har också det programmet men inte behövt använda det ännu. Jag har inte ens installerat det eftersom det bara gäller ett år från installationsdatum och sen måste man betala om jag fattat det rätt.
Detta är ju också något att tänka på om man säljer en kamera och skickar med ett minneskort på köpet.

Lite creepy det där faktiskt. Kan tänka mig att de flesta inte ägnar en tanke på att skriva över minneskortet med nollor vid en ev. försäljning.
Ett kort fullt med privata bilder i fel händer kan göra livet surt om det vill sig illa!
Nu behöver man ju just inte fylla kortet med en massa nollor. Fyll det med lämlig nedladdad film istället så är det ingen som kan lyckas återskapa det.
Jag är förresten en som är grymt nyfiken på vad som legat på ett minne tidigare, och återskapar alltid, oavsett om det är hårddisk eller minneskort. T.ex. kunde jag utläsa att den förre ägaren av min mobiltelefon inte var den hälare jag misstänkte honom för trots gatan han bodde på.
Har för mig att jag skrivit ett inlägg om det tidigare, men här finns en guide till ett trevligt gratisprogram.

Tack för länken, Peter. 
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Ja det är lite läskigt. Har sålt iväg några minneskort. Just nu vet jag ju inte vad vi hade på dom men jag hoppas att dom inte är så duktiga så att dom kollar upp det.