Förkärlek för hundbilder

Tänk på att en svart hund som upptar mycket utav bildytan kommer att lura din kameras exponeringsmätare och du kommer att få en gråaktig hund istället för en svart. Kompensera gärna med - 1-2 steg om det är mycket svart i bild.
Hälsingar
Robert
#14 Vem riktar du dig till?

Här kommer en bild på min mammas ena tik Westhlover Faradiba. Biden är fotat på uppdrag till Shetland SheepdogKlubbens årsbok.

#15 alla som har svarta hundar men har gråa bilder ;)
Robert
Robert: Det är något jag aldrig lär mig, men nu kanske jag kan lyckas banka in det. Mycket ljus i bilden: Kompensera med plus. Mycket mörkt i bilden, kompensera med minus?
Mycket ljust = Överexponering? (Eller är det att man kompenserar med plus som innebär överexponering?)
Och tvärtom för mörkt?
mvh Martin

Stämmer marnyman.
Tänk så här, håll kameran mot en svart vägg och kameran vill få den till att bli grå, du måste "underexponera" bilden. Vill du ha väggen svart så underexponera med två steg, men då har du inga detaljer i väggen.
Håll kameran mot en vit vägg och kameran vill göra din vita vägg grå. Överexponera med två steg om du vill att väggen ska vara helt vit, men samma här med den svarta, du har inga detaljer i väggen med två stegs överexponerad bild.
Hälsningar
Robert

#26, ,27, 28, 29 & 30 Underbart fina bilder! Gillade den första (#26) mest, den med nosen, underbart söt! :D

fina bilder du har smurfan_13 =)

#36 Bra bild, urläcker bakgrund!
mvh Martin

Närbilder
ultand: Var ju ingen fara - den hade ju munkorg på sig :D
mvh Martin
# 37 & # 38!! tack så hemskt mycket!! 
Hej
Jag är ny här för dagen ;-) Kastar mig in med mina hundbilder ,… är total nörd på att fota hundar och hela mitt liv är som hund.. så förklarar man mej bäst.
Håll tillgodo.. sidan ligger ute på denna länk ett tag till sedan skall det bli min portofilo sida .
http://www.kozlowskis.se/fotosidan/html/porto.htm
MVH Cecilia alias Kozlowski
Jag gillar den bilden kobbeuffe :-)

#50 Helt underbara foton och så avlutar du fotoserinen med en katt
Din sida kommer jag att gå in och kika på fler gånger…
#50 Fantastiska bilder, jag tycker mycket om dem allihop. Om jag lyckats ta ETT sådant kort på mina hundar är jag glad :-)
Jag tycker ditt namn tar alldeles för stor plats på bilderna. Tycker att du skulle kunna göra det mycket mindre och ev. som vattenstämpel. /Magnus
Hundutställning på Åland idag. Kommer med bilder i morgon eller i kväll.
#56 Urläcker… Ja..Hunden också :-)
#58 Vad jag har förstått på ägare till nakenhundarna så är det lite av charmen att de ser "gamla" ut. Har jag fel? Det finns ju faktiskt Kinesisk Nakenhund med päls också, hur underligt det än kan låta.
Kul med bilder från hundutställning. Gärna fler om du har.
/Magnus

#18, kameran läser reflekterat ljus och vet inte att du håller den mot ett exempelvis vitt eller svart papper. Kameran tolkar all information som medelgrått. Så vitt papper blir grått och svart papper blir grått i exemplet.
Hälsningar
Robert

#62 Jag har mer än en hund och vet hur svårt det är. Bara att säja grattis. /Magnus

#64 Helt suverän! Denna bilden gillar jag riktigt skarpt. Det är en klar "väggbild"! :-) Snyggt! /Magnus

#65 Tackar så mycket, nu hänger den på väggen, hadde en aluminium ram hemma.

#64 Läcker bild vad för slags ras är de ?
mvh/bjorsa
En Schäfer bjorsa! SER du inte det? :-) /Magnus

#70 Oj…! Hur gick det med den poolen? :-)

#78 Fin bild. Vad är det för ras? Först var jag säker på att det var en Rotwiler, men tvekade sen… Dobberman?
/Magnus

#82 Nej inte efter honom, men vi hade hans pappa som gjorde totalt 3 bra kullar.
Hundar SKA ha ofog för sig :-) Vad jag menade var att Rottwilern är en toppenhund men den kräver en trygg och bra ledare. Det har den säker också, så jag hoppas du inte missförstod mig.
/Magnus

#85 jag har hållitg på tillräckligt länge med hundar för att aldrig på ett forum, ha någon åsikt om hur man tar hand om sin hund. Då måste man känna både hund och ägare och man kritiserar framförallt inte någon utan att ha "torrt på fötterna". Det finns många bra skäl att ha munkorg på hunden. Förståsigpåare finns det många nog, utan att jag behöver sälla mig till den kategorin.
Eftersom detta inte är hundforumet :-) så delar jag med mig av en bild, bara för att vi ska komma ihåg hur det såg ut för några månader sen. :-)

#86 den hunden e så söt att man vill krama den.
#87 ser ut som en rejäl hund.
Bilden i #85 har jag försökt att fixa ögonen men blev inte bra.
Mina hundar tycker det är roligt vi gör det till en lek så det tar en timme eller så, hornen av på av på osv.
Det händer bara en gång om året. Här kommer julkortet för i år men det är inte färdig fixat än.
Mvh/cecilia
:-)) Att de finner sig i det :-)
Hunden på bilden heter Bamse. Stor, snäll och dum :-)
/Magnus

#90 Det är en fin hund du har. Det synns att den får röra på sig en hel del. Är svansen krokig, eller är det bara kortet som luras?
/Magnus

Hon viftar på svansen det e därför den ser krokig ut
Mvh/cecilia

måste bara lägga ut denna bild på Irma, jag älskar också hundbilder :-)
Som vi alla vet är det svårt att få bra skärpa på svarta hundar, i alla fall för mej som är amatör. Så för att få bra skärpa så måste man ibland styla sina fotomodeller, som förresten såg ut att trivas ganska bra ändå i sin nya style.

#93 Hon blev ju riktigt bra i den stylen
Mvh/cecilia

#94 visst blev hon…en tuff brud 

ha ha..härlig bild! klar man måste titta efter ordentligt så man inte får in någon man inte vill ha in :-)
Är dom inte go våra små husdjur? här försöker Irma sova i täckhögen som vi har i soffan :-) inte populärt när matte kommer med kameran men med respekt till Irma har jag gjort pixlar på ett visst ställe… 

Fin schäfer du har, ståtliga hundar det. :-)

jag tränar agility då och då.. och i somras tog jag lite bilder på dom som tränade.. försökte länge att få nån bra bild på vovvarna precis när dom va mitt över hindret.. men jag skyller på kameran :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

och ännu en..
verkligen fina bilder på shäfern.. speciellt när den hoppar. har några sånna på min vovve oxå.. otroligt så högt dom kan hoppa! :D
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

#105 vad har du för kamera det går nog och fixa fram en instruktionsbok till den.
Fin vovve du har, Agilityt bilderna e inte så dumma men försök att zomma in och sätt kameran på rörelse (en gubbe som springer)
och serie bildtagning så ska det nag lyckas helt.
Här kommer ett kort till på hopp för två år sen.
Mvh/cecilia

#112 Ändra kamera inställningen till rörelse (brukar va en gubbe som springer) så ska 70% bli bra istället
Mvh/cecilia

#113 skulle jag gärna göra..men jag har ingen sån inställning på min kamera…. har aldrig varit med om att man INTE har en springande gubben i förvalda motivprogram. Jag har en Canon Powershot S2 is,,,nöjd med kameran i övrigt,,,,
Har scannat in de förvalda program som jag kan välja… något förslag att göra om man vill ta snabba rörelse bilder?

Du kan sätta kameran på TV och exprimentera med slutar tiden (Ska finnas) altså hur fort kameran tar kortet ett långt klick ska motivet vara stilla Ett snabbt klick kan motivet vara rörligt Glöm inte blixt om det är mörkt.
Tyvärr vet jag inte var du ställer om slutaren
Mvh/cecilia

#115 tack,,ska testa mej fram lite,,, är så tokigt när man inte har det förinställt :-) så man säger åt Irma "stilla", "sssstillla såååå" hon blir lite trött på matte 

Du kan läsa artiklarna här på i foku
Denna handlar bla om foto i rörelse
Mvh/cecilia

Förlåt det blev fel ska vara denna.

irma: Jag har en Cann Powershot S3 IS, så det är förvisso modellen efter. Om du väljer SCN, som står för Scen så har man ett antal motivprogram som inte finns på ratten på ovansidan. Kanske hittar du sport där, om det finns på din kamera?
mvh Martin
#106 Coolt… cirkus nästa? hiih… Har du provat i svartvitt??
//micke
Hej på er alla..
Jag fick en kraschad dator efter mitt första och enda inlägg så länken försvann till sidan.. men nu hittade jag tillbaka ;-)
Har lagt in lite actionbilder på mina hundar som ni finner här
http://www.kozlowskis.se sen vidare i vänstra framen Borzoi album = 2 st sen Borzoi/Chines Crested
Sen har jag flyttat mina bilder till en egen sida

#143 Villka ögon! dom har du fångat bra!
#147 Riktigt söt bild ^^
/ Sara & Casper

tagen med en webb cam drför inte så bra men ja tycker att Caramell blev söt på denna bilden 
#157 Vi vill inte se söta hundar, vi vill se bra foton. Dessutom får du inte ta en bild på internet och lägga här om du inte har frågat fotografen. vilket jag tvivlar på att du har.
#159 Guud vad söt :D
/ Sara & Casper
160 det är ja själv som tagit bilden med en webbcam
161# tack :) jag blev själv riktigt nöjd med den bilden
den bild jag har på 157# är från hemsida www.kossan.se där man får ta bilder.
menade 176#*
156# så nu blev det rätt XD
Okej då ber jag om ursäkt, men jag förstår fortfarande inte varför du lägger ut bilder med webcam-kvalitet som du själv säger att du bara tycker att hunder blev söt på.
hmm.. vet inte gillar typ att lägga ut många bilder och ibland blir det för många sorry.
168# jag gillar bilden skarpt!
hmm.. vet inte gillar typ att lägga ut många bilder och ibland blir det för många sorry.
168# jag gillar bilden skarpt!
_Anna93: Det är kul att du har ett stort hundintresse, och det är kul att du gärna delar med dig. Jag har inga problem med att se husdjursbilder (även om det inte är mitt stora intresse), men man får försöka ta seden dit man kommer. Du är nu på ett fotoforum, där foto skall stå i fokus. Jag säger inte att alla bilder måste ha maxkvalité, det finns säkert andra bra anledningar till att lägga upp en bild (t.ex. frågor om varför det blir suddigt, oskarpt, om en komposition duger eller inte).
Du är välkommen på denna sidan, liksom många andra, men jag tror att de flesta (eller i vart fall jag) snabbt kommer att sluta läsa dina meddelande och titta på dina bilder om det inte blir bättre kvalitét och/eller mindre antal bilder - eller en fråga kopplad till en serie med flertalet bilder.
Kanske hårda ord, och kanske håller alla inte med mig. Men det är vad jag tycker och det står jag för.
mvh Martin

Kan inte bara alla välja ut de allra finaste bilderna man har som man verkligen är stolt över istället för att posta alla bilder på hårddisken som passar med trådens överskrift…
Håller med dig, Emmaa, det här blir bara jobbigt -man orkar inte titta på alla bilder. HUvudämnet i den här kanalen är ju foto, bra bilder, dåliga bilder man vill ha feedback på… Det är ju inte motivet i sig som avgör. Bättre om man vill posta massa bilder på sina och andras husdjur att göra det på t.ex. en hundsida.