Paraply: guld eller silver?
Hej!
Jag har två studioblixtar som jag idag har vita paraplyn på, och tänkte nu införskaffa mig nya, svarta paraplyn. Men, vad ska man ha för insida. Någon som har testat? Guld eller silver? Eller vitt igen kanske?
Tacksam för svar:)
//Caroline

Om det ska vara någon mening med "svarta", är det bäst med endera silver eller vitt. Ändra färgen är lätt med filter på blixten. Men jag förstår inte riktigt varför du vill ha fler paraplyer.
Paraplyet är händigt, eftersom det är lätt att förvara; bara att fälla ihop som vilket paraply som helst. När man fotograferar med det har det nackdelar, som man märker när man tar porträtt eller om det finns något i bilden som speglar paraplyet. Reflexerna i ögonen får formen av paraplyet, och det är också en svart fläck i mitten av reflexen om man använder paraplyet som reflektor. När man lyser genom paraplyet slipper man den mörka fläcken.
Vita paraplyer ger ett mycket mjukt ljus, genom att de sprider åt alla håll och man får relativt mycket reflexljus från väggar och tak; det kanske man slipper med ett silverparaply, men då har man å andra sidan bara den där reflexen i ögat med hål i mittan. Jag tycker att en softbox är bättre, även om den är lite mindre smidig att stuva undan. Med softboxen får man en reflex som från ett fönster och det ser snyggare ut än spindelnätet från ett paraply.
Frågan om guld eller silver ser jag som sekundär. Guld blir ju mindre flexibelt, eftersom silver (eller vitt) alltid kan modifieras med filter, medan en reflektor som är guldfärgad alltid ger ett gultonat ljus.

Jag har ganska små vita paraplyer, Men använder bara det ena, på den andra blixten kör jag med en softbox.
Men nu ska jag fota ett gäng konfirmander, närmare bestämt 4 gäng, med 30 pers i ena gruppen, och behöver något som reflekterar bättre. Så att ljuset sprids bättre.
Så då tänkte jag mig lite större paraplyn.
Eller jag är ute och cyklar här? Vad ska man annars ha för att sprida ljuset så mycket som möjligt?

Silverparaply sprider inte bättre, tvärtom, men det stjäl mindre av effekten.
Stor softbox kan funka, men man behöver mycket blixt. Min erfarenhet är att det är bättre med en neutral vägg som reflektor när man ska ta en stor grupp, eftersom den har större yta, men man behöver rejält med effekt. Om dina blixtar är små, så behöver du kanske högt ISO i stället, och då gäller det ju att kameran kan hantera det bra. Upp till ISO 800 klarar de flesta systemkameror, och om den bildkvalitén duger kan det funka bra även med mindre studioblixtar. Om man använder vägg och tak som reflektor är det mycket viktigt att inget direktljus från den reflekterade blixten når motivet, eftersom direktljus har mycket högre intensitet än det reflekterade.