Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1511 ggr
Splachfotografen
0

Ny kameraväska

Hej!

Jag är ute efter att köpa en ny kameraväska, men jag har så svårt att bestämma vilken! Jag kommer snart att införskaffa flera objektiv (har 2 st nu) och då behövs det ganska mycket mera plats (beräknar att köpa 2-3 nya).
I min nuvarande får de bara plats kamerahus + monterat obj och ett till obj.

Kan ni ge några tips på bra kameraväskor?

Har inte bestämt om det ska vara som en ryggsäck eller vanlig med axelband, så ge tips om båda. Någon som har en bra väska som ni kan rekomendera?
Maxpriset ligger på 2000 kr, som jag kan tänkas betala.

schnecke
0

Om jag vore du så skulle jag satsa på en väska, för jag har en med axelband och den är rätt så jobbig. Efter jag har fått pengar ska jag iallafall ta och köpa en väska ist! Cyberphoto har ju några på sin hemsida, du kan ju kolla lite där om du inte redan har gjort det? Flört

Mvh Malin :P

Denna kommentar har tagits bort.
Lakrits
0

Jag kör axelrem tycker det är smidigt när man är ute och kan svänga ner väskan på höften och byta objektiv eller packa undan kameran.

Skall du ha väskan för att transportera grejerna från A till B är nog ryggsäck smidigare.

Jag har en crumpler med plats för kamera med obj. + två extra, den är dock begränsad till objektiv kortare än 30 cm typ annars får man spänna ut remmen till locket.

Satsa på något bra hur du än gör så att den är lite stöt skyddad och hyffsat väder tät.

/Mattias

Inkanyezi
0

Efter allt släpande i många år med olika tunga grejer har jag kommit fram till att man inte behöver en väska som rymmer allt för att bära med sig, åtminstone inte jag. När jag gav mig ut för att fotografera släpade jag ofta på alldeles för mycket. Ofta räcker det med att ha ett par objektiv; idag skulle jag se kitobjektivet som brukar följa med kameran som det mest universella. Sedan är det för min del oftast närbilder det handlar om där kortzoomen inte riktigt räcker till. Det kan lösas endera med en försättslins eller ett makroobjektiv. Jag har båda alternativen, men ingendera kräver en stor väska.

Däremot behöver jag en bra plats hemma för att förvara alla grejerna, och jag har en fyrkantig aluminiumväska som rymmer alltihop, och där plockar jag sakerna som jag ska ha med mig när jag går ut. Vanligen använder jag ryggsäck när jag tar ut systemkameran, det är skonsammare, men lite klumpigt att packa upp; nu byter jag inte glugg så hemskt mycket, så det kan jag stå ut med.

Jag ser det som en miss att släpa på för mycket grejer, och med bättre planering kan man undvika det. Det var också en av de saker som jag gillade med min Olympus Pen F på den tiden jag använde den, eftersom jag fick plats med två kamerahus och fyra objektiv i en väska från en filmkamera, och alltihop inte alls tyngde särskilt mycket. Den var också mycket lätt att plocka upp grejer ur.

Så vad du behöver beror främst på hur mycket grejer du beräknar att du måste ha med dig vid de enskilda tillfällena. Jag skulle tro att en axelremsväska kan funka bra om du inte har för mycket i den, så två storlekar av axelremsväska; den ena för liten utrustning, den andra för större, eller den mindre axelremsväskan och så en ryggsäck som du kan använda när du verkligen vill ha med dig mycket saker. Jag har två ryggsäckar för kameror, en Aquila med en massa fack och fäste för stativ, och en utfällbar pall, och den andra en Canon, med fack i bottnen och ett stort odelat utrymme upptill där man kan ha vad som helst. På den senare kan man inte hänga stativet, men den rymmer mer än vad jag vanligen brukar ta med mig.

Men det beror ju väldigt mycket på vad du verklien använder när du är ute, så det går inte att ge några specifika råd utan att veta dels hur mycket som du tror att du måste ha med dig, och kanske dessutom vad väskan i övrigt bör rymma. Min erfarenhet av att använda ryggsäck är att det gäller heldag i regel, och att det är bra om den rymmer matsäck och lite kläder också.

Splachfotografen
0

Tack för tipsen!

#4 Jag fotar mycket hästspot, men även natur och allt anant som kan fastna. När jag pker till stallet vill jag kunna ta med mig ett kort och ett lång obj. Men jag vill även kunna ta med mig allt i samma väska om jag åpker bort över en dag och inte har en aning om vad för obj som passar bäst för det stället.

Jag har en vanlig liten axelväska för tillfället som de får plats hus + monterat obj och ett till obj. Den används flitigt då väskan är lite och kan tas med näst intill överallt. Men vill ha något större hemma och som kan plockas med när jag åker bort.

Hoppas ni fårstör vad jag är ute efter :) Annars får ni säga till!