Fototur med Mona 2010-04-18
Mona och jag var ute en heldag i söndags och slet lite på våra sensorer och minneskort. Vi kommer posta resultatet här allteftesom bilderna blir klara.

Jättefina bilder! Älskar första bilden på ekorren:)
/Isa
Vad den här lilla växten heter har vi ingen aning om, det är knappt man ser den i rabatten, men "blomman" är stor som ett litet knappnålshuvud.

Diverse skyltar där det påtalas att tex. hundar ej får beträda gräsmattan har man ju sett, men detta kanske är att gå lite till överdrift!

Det där med att fota flygande fåglar tror jag jag överlåter till dom som kan, Mona tex.
Wow vilka fina bilder! #7:an är ju hur kul som helst 
/Désirée

Oooo Mera mera!!! 

En nikonist kan ju skrämma slag på vilken mås som helst

Nästa gång jag lägger mig på mage på den bryggan skall jag kolla mer noga vad jag lägger mig i!!

Vad vore en heldag med trevligt sällskap och fotografering utan Björktrast i motljus?
Inget naturligtvis så här kommer dom! 

#15 Asch då! Hade någon förorenat bryggan? 
/Désirée
Hurra en pigg! Den måste jag plåta
Nu vill vi se resultatet!

#18 Så kan man kanske uttrycka det! 

ÅåÅåå… Sicken Kamera den killen har! Ett mästerverk , en uppvisning i teknisk perfektion! Ingenjörskonst på absolut högsta nivå!!
Skryta jag?? Skulle aldrig falla mig in!

#19. Det finns inget resultat på den piggen… Hrmmpfff… Harkel…. 

Detta är en sällsynt art av Rödhake med ett träd växandes upp ur huvudet.
Den brukar siktas i södra Tyskland men sällan så långt norröver som i Sverige. 
Där satt han alldeles ensam i den stora skogen.
#21-22 "Sicken kamera den killen har"… men var är piggen???? 
Jo, den sitter här i k(c)anonen

PFffffFFftt…. 
Hum nu måste novisen fråga: Vad menar ni med piggen?
/Désirée

Piggen var en pytteliten barkbit som stack ut.
#27 Ovanligt intressant pigg
Ahaa nu fattar jag!
Å jag som trodde det var någon intressant och lärorik fototerm! 
/Désirée
#30 Termen heter piggfotografering i motljus

/Désirée
#32 Det är en svår konst som oftast kräver en C(k)anonfotograf
#33 Vilken tur då att man snart blir en sån!

/Désirée

#33. Nu fick du allt till det va!

#34 Grattis!
#35 Hehe
Det verkar som om ni har haft en fin dag. Bilderna är mycket våriga och fina. Djurbilderna är väldigt bra och den kvinnliga fotografen ser klart bättre ut än den manliga.
Jag saknar fotot på dom två fotograferna när dom sitter och tar ett glas öl eller vin efteråt.
Kul att ni ville visa era bilder. Mer sådana trådar.

Vilket sammanträffande!
Ståtliga bilder var det från er båda :)
Var själv ute på en lång fototur i söndags, närmare bestämt Botaniska.
Kan det möjligtvis vara så att ni fikade ute i solen på fiket som ligger vid dinosauerierna? Isf är sannolikheten stor för att vi fikade "tillsammans". 
#37 Det var en väldigt fin dag, men lite blåsigt, så det var en utmaning att fota macro. Det starkaste vi drack den här dagen var kaffe
#38 Jo, fiket kan man ju inte bara springa förbi, så visst satt vi där också
Jag såg två tjejer vid ett bord där åtminstone en av dem hade en system på bordet. Kanske var det du?

Härliga bilder!
Vänliga hälsningar Stephan
Göteborgs natur består också av spårvagnar!
Det ser ut som om ni haft en trevlig fotodag. Kul att ni visar upp era alster :) Det där med piggen var ju en liten besviklelse förstås, trodde ju att det kunde bli riktigt spännande ……
Skämt åsido, det är fina bilder och jag gillar tråden. Det här har ni gjort bra :)
Ser en väldigt snygg kamera på bild jag, alltså en Nikon såklart, hihi! Väldigt fina bilder! =)

Fikade gjorde vi givetvis.. Så här i efterhand med bilderna på skärmen lovar jag att aldrig mer fota macro på det jag skall äta!
Köttbullar med rödbetssallad

VARNING! Klicka inte på bilderna. Inget för den äckelmagade
Hi hi nä matbilder gör sig nog bäst på lite lagom avstånd 
/Désirée

Nä, jag tycker att det ser smaskig ut. Läcker kött.
Makromat - det ska jag prova när jag har fått min makroglugg.

En till på Sothönan. Här ser man tydligt de otroligt stora tårna.
Fattar inte hur den kan gå utan att snubbla på sina egna fötter?!
Det är därför den går så försiktigt och smyger fram
Hur skulle det se ut om den stod på huvudet och fastnade med näbben i gräsmattan

Det skulle se väldigt roligt ut! 
Lite oskärpa i motljus. Eller är det ett bi?
#53 Den är så luden så det är nog ett bi.
HH
#53 Stackars bi'et.. han får bara visa upp sin håriga bakdel.. 
#55 Den rackar'n ville inte var med på bild. Precis när jag skulle trycka av vände han sig om
En macrofotograf får inte vara rädd för att krypa runt på magen.

#57 Det är just för det där som jag gillar den utfällbara skärmen på min kamera.
#58 Jag håller med dig, ibland hade det varit en fördel med en sådan skärm.

När jag hade en komplett utrustning med Olympus Pen F, hade jag en vinkelsökare, som en liten kikare att hänga på okularet i vinkel, så att man kan titta i sökaren uppifrån. Jag gissar att såna finns till de flesta systemkameror, och det är ett mycket bra tillbehör när man ska ta i så obekväma lägen.
Dom där är smarta, synd att dom är så dyra
Som åskådare var det annars kul att se Geronim0 åla runt lite här och där
#61 Det är ju alltid trevligt att ha en man för sina fötter

Många jättefina bilder, ni kanske skulle göra något album tillsammans.
/Désirée
Tack till er som har kommit med trevliga kommentarer i tråden.
Vi kan absolut rekommendera andra att göra fototurer tillsammans. Man kan ju alltid kolla av här i forumet om det finns någon där man bor som känner för en träff.
#57 that's the spirit! 
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto

Ja verkligen stort tack till alla som tagit sig tid att lägga en kommentar i Monas och min samlingstråd.
Vi kommer definitivt att göra om det och jag hoppas detta kan inspirera andra till liknande aktiviteter för det är riktigt roligt!
Jag tror också att det för många här kan vara lärande och inspirerande att se hur andra gör. Man kanske får sig en tankeställare :)
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Många är kanske ensamma om fotointresset hemma eller bland kompisar, och då är det ett bra sätt att dela sitt intresse med likasinnade. Man blir inspirerad, får nya idéer, nya kompisar mm.
#3 & 4 är helt riktigt en Sothöna.
Riktigt fina foton! Väldigt inspirerande fototråd. Får väl se om det blir ett liknande svar från Malmö, så får vi kanske också andra liknande svar från övriga Sverige (eller för all del världen!). Skulle kunna bli kul att se skillnader / likheter.
Fast till skillnad från GerinomO och NaimaG så skulle jag nog kalla "sothönan" för rörhöna (se t.ex. googlebilder sothöna resp rörhöna), och det gäller för alla "sothönor" raktigenom i denna tråden.
mvh Martin
#69 Ja jag kollade på SOFs hemsida och där stod det sothöna. 

Rörhöna it is, my bad. Men dom är lika! 
Inte ALLA väl
3, 4, 50 är rörhönor (eller säger man rörhöns?!)
.
Japp, de är lika. Dock är rörhönans fötter oftast gulare/grönare och jag tror inte att sothönan har röd näbb (inte ens pojkarna). Att jag råkar vara en hejare på just rörhönan är att för att när jag fotograferade den första gången hade jag ingen aning om vad det var för något, och det tog ett tag att hitta den. Sen är jag med i ett annat forum, Naturfotoforum.se, där vi har galleriet "Svenska fåglar". Vårt mål är att galleriet skall bli det bästa galleriet/uppslaget i Sverige för att se artfoton av fåglar, och där lyckades jag få med bilden på rörhönan.
mvh Martin

Tack för länkarna Martin, i synnerhet för länken till Svenska fåglar. Den sidan kommer undertecknad att besöka ofta!
Och tar du en bild som inte finns med där så går det säkert att maila för att få med den. Tanken är som synes på sidan att även få med olika stadier och inte bara en bild som ofta finns i fågelböcker osv, utan både hanar och honor i olika åldrar.
mvh Martin
#73 Sothön… i #13 är väl ändå inte lik
Nej, #13 är mer likt en Stäpphöna 
mvh Martin
#77 Helt fel!
#13 är en tvättäkta Göta-Sot-Höna 
/Désirée
Do'h

#78 sot-höna…… men hon är inte svart i ansikte…

Det här är iaf två fiskmåsar. Inte en höna så långt ögat når