Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 1894 ggr
emmaa
0

Hockeybilder!

Varje år är det fotografering för brorsans hockeylag. Bilderna de får är tryckta för att likna hockeykorten som man samlade på när man var liten. Min pappa är tränare och undrade om jag inte var intresserad att ta bilderna i år samt göra en layout för hockeykorten som sedan skickas till tryckeri. Bilderna ska alltså vara helkroppsporträtt med hockeyutrustning.

Fråga 1: Ska jag försöka ta ut alla hockeygrabbar utomhus, hitta en enfärgad vägg och använda mig av solen samt reflektor och/eller upplättningsblixt? Eller ska jag köpa blixtar/paraplyer/softboxar (vad man nu exakt behöver) som de betalar och som jag behåller "som betalning". De får dock inte överstiga 5000 kr så jag vet inte hur pass bra grejer man får.

Fråga 2: Om jag ska köpa blixtar + tillbehör. Vad behöver jag? Hur mycket, hur stora? Går det ens att få tillräckligt med ljus för 5000 kr? Jag hade inte tänkt köpa bakgrund, utan använda mig av en vägg.

Hoppas någon kan hjälpa mig med mina funderingar!

/Emma

Glitterlim
0

Ska du inte ta bilderna när dom åker skridskor på isen. Som det brukar vara på hockeykort?

emmaa
0

#1 Nepp det ska vara porträtt, på isen har de hjälm på sig och jag skulle ha svårt att sätta rätt namn på rätt spelare, än tråkigare skulle det bli för "mamma" att sätta det på kylskåpet när man inte ser vem det är. Förutom mäjligen numret på ryggen Glad

Glitterlim
0

mm det är klart. Men på dom hockeybilder jag har sett så åker dom på isen utan hjälm. Fast dom kanske inte vill göra det dom som du ska ta kort på

Tyvärr kan jag inte hjälpa dej med vilka blixtar du borde köpa eftersom jag inte kan nånting om sånt :/

Robert
0

emmaa, det finns två sätt. Ge mig 5 tusen och jag kommer över med utrustningen som du behöver, en Elinchrom Ranger med två blixthuvuden och vi tar bilderna som ni behöver. Elle så tar du och hyr utrustningen, vet inte om det räcker, hos någon firma.

Hälsningar

Robert

emmaa
0

#4 Poängen var ju att antingen tjäna pengar på det, eller att få blixtar gratis som betalning. Räcka ut tungan Även om jag skulle kunna tänka mig att fota gratis så vet jag inte om jag vill lägga ner den tid det tar att göra layouten till korten utan ersättning.

Robert
0

Okej, använd reflexskärmar och fotografera med en ren bakgrund. Använd stativ och ta skarpa fina bilder. Då har du mer pengar över. Gör en färdig layout, sedan klipper du in bara bilderna.

Hälsningar

Robert

Celia
0

5000:- låter billigt Robert. Bor du inte i Finland? Blev nästan sugen på att hitta på något du kan komma och fotografera, så att jag kan få lite fräcka bilder…

Robert
0

Celia, visst jag bor i Finland. 5000 kr skulle täcka mina reskostnader. Nu i dagsläget tar jag vilka jobb som helst innan jag har kommit igång. Publicitet är bra.

Såg att du bor i Skåne, "ersättningen" skulle tom räcka till en resa ned dit.

Hälsningar

Robert

Martin
0

emmaa, titta runt lite på olika hockeysidor (exempel på MIF Redhawks spelare, DIF Hockey spelare, Rögle BK spelare) för att se hur de har löst det.

Vissa har porträttbilder på mer eller mindre bara ansikte och lite av bröstet, andra har både en dylik porträttbild och en actionbild medan en tredje har porträttbild plus "porträtt helfigur".

Jag vet inte hur er arena ser ut men vissa arenor har ganska maffiga spotlights som man kan rikta runt lite överallt. Kanske kan man ta helkropps porträttbilder på isen, i en nersläckt hall med en eller ett par spotlights som huvudljuskälla och sedan ytterliggare kanske en eller ett par blixtar / reflektorer (vet inte om det räcker / blir bra ljus med spotlights, men en tanke bara).

Det lär ju ta ett tag (gissar att det är runt 30 man och lär väl bli några bilder mer gubbe för att det skall bli bra osv), så om det är "värt det" i syftet att göra bra pengar på det vet jag inte, men om du kan köpa grejor för det som du får behålla så kanske det kan vara en idé.

Tanken med nersläckt arena och lite ljus på spelaren är att det borde kunna ge en ganska mörk och bra bakgrund, möjligen lite vinjetterad (lite likt den på Rögles Sebastian Jonsson).

Som sagt, har ingen som helst erfarenhet av detta (men är glad i att kolla hockey), men kanske några tips som kan vara användbara eller iaf ge uppslag för vidarefunderingar.

mvh Martin

emmaa
0

#9 Det var ju riktigt snygg bild på  rögle-spelaren! Ska höra om de har några spotlights, den lösningen har jag inte ens tänkt på! Tack!

emmaa
0

Skulle ett sådant här set kunna funka (misstänker att det blir snålt med ljus + att det är ganska små softboxar för helfigur?)

Martin
0

#10 Ingen fara, vi har alla olika erfarenheter i livet och därmed tar vår (mer eller mindre) kreativa sida också olika vägar. Det är lätt att fastna i ett tänk. Tillsammans är vi starka, medlemmarnas olika erfarenhet på den här sidan är vår styrka då vi delar med oss av den, så att andra kan ta lärdom. Vi lär av varandras bilder och idéer. Ett forum, när det fungerar som bäst helt enkelt :o)

mvh Martin

jjohhan
0

Jag kan verkligen rekommendera Elinchrom paketet. Jag har köpt D-lite 4 och det fungerar kanonbra, och sen kan du ju alltid komplettera med deras övriga utrustning eller kanske låna en stor softbox bara. Sen har du en bra utrustning att fotografera med.

Hälsningar

Johan

emmaa
0

#13 Har du fotat helfigur med det? Har du några bilder att visa? Glad Vet inte om jag kommer ha råd med D-lite 4, undrar om D-lite 2 eller Style FX 100/100 kan räcka?

emmaa
0

Annars finns ju det här från kaffebrus med lite större softboxar och starkare blixtar, är det för billigt för att vara bra?

emmaa
0
Daddyd
0

Har fortfarande inte fått mina Elinchrom Set Style RX 300/300 To Go med annat lull lull skulle ha kommit för en och en halv vecka sedan. Tja den som väntar på någonting gott :)

300 watt räcker långt :)

Daddyd
0

Tycker att bra balanserat soljus är det suveränt och så är det billigt :) Synd att man inte kan beställa när man behöver det som mest :)

Niklas
0

#15: Jag tror att 500 wattsekunder räcker rätt bra för helfigurporträtt om du inte går för långt bort. 300 Ws tycker jag är på gränsen. Fast har du två blir det dubbelt så mycket och det räcker.

Beroende på när det är kanske jag kan komma förbi och ta med blixtar så att du slipper köpa. Men då vill jag titta på när du fotograferar också. :-)

#17: Aifo verkar ha problem att leverera. Jag har tre order liggande och de skjuter upp leveransdatum varje vecka. I dag beställde jag Elinchrom Ranger RX Speed AS Set med ett extra blixthuvud. Nu hoppas jag verkligen att det kommer i slutet av månaden som de har lovat.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

emmaa
0

#19 Det är inte än på ett tag, vill bara vara ute i god tid och kolla upp möjligheterna! Glad

Även om nu 300ws *2 räcker, räcker storleken på softboxarna?

Niklas
0

70 x 140 räcker i stort sett.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Robert
0

En softbox ska helst vara lika stor som det du fotograferar. Fotograferar du en helkropp så ska helst softboxen vara lika stor.

Tänk på att du kan få hårt ljus med en softbox om du placerar den för långt bort från ditt objekt.

Istället för en softbox så kan du använda två frigolit skärmar som du har som ett V, och belyser V:et med 1-2 blixtar. På motsatt sida om objektet har du fler skärmar för att lätta upp skuggorna på motsatta sidan.

Hälsningar

Robert