Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-medel
Läst 1006 ggr
schnecke
0

Ett glas och ett par glasögon.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är min bild jag tog idag hos grannen när vi satt och fika :)

Jag tänkte att min komposition skulle vara såhär för att om jag inte skulle ha haft glaset med skulle nog bilden inte bli lika intressant och om jag hade skärt av glaset lite eller glasögonen skulle bilden inte bli lika intressant.

Något speciellt ljus använde jag inte.

Mitt intryck på bilden är att den känns lite gammal, alltså jag har gjort så den ska kännas gammalmodig, hihi!

Jag använde min Nikon D40 och 50mm objektivet (manuellt) jag använde den för att det blir mest spännande bilder med denna. Bländar talet var på 1.8 tror jag när jag tog kortet :)

schnecke
0

Jag har redigerat bilden. La på mer skärpa så bilden skulle se lite gammlare ut, jag gillar verkligen sånna bilder, hih!

Geronim0
0

Bilden berör mig. Detta är en sådan bild som "talar" till mig. Bara det att jag ännu inte riktigt förstår vad den säger.

Jag gillar kompet, det funkar för mig. Du borde dock räta upp den då det känns som bilden lutar åt vänster.

schnecke
0

Okej! Ska göra det!

schnecke
0

Känns den lutandes än? Tungan ute

Geronim0
0

Ja det känns fortfarande som den lutar men det kan vara vinkeln du fotograferat från som lurar ögat.

Geronim0
0

När jag kollade en gång till såg jag de vita kanterna, du har justerat åt frl håll!

schnecke
0

Ja, det är nog det, för jag tycker själv nu när jag kollar på bilden att bordet lutar, iallafall som det känns!

schnecke
0

Oj, ska ändra!!! Förvånad

schnecke
0

Nu så har jag fixat den åt rätt håll jag beskärde bilden så det via ej skulle synas!

Geronim0
0

Mycket bättre men den vita kanten efter justeringen syns fortfarande lite.

schnecke
0

Okej!

Mimmi
0

Jag tog mig friheten att räta till bilden åt dig.

Om du använder Photoshop finns här två sätt att göra en sned bild rak: http://graphicssoft.about.com/cs/photoshop/qt/straighten.htm

När jag använder Photoshop använder jag mig utav den första metoden. Till GIMP använder jag en plugin som heter Autocrop.

En annan sak jag tänkte på var att skärpan ligger lite fel. Den ser ut att ligga på bordskanten. Jag hade hellre sett att antingen glaset eller glasögonen var skarpa - eller båda två.

I övrigt en mysig och stämningsfull vardagsbild!

schnecke
0

Okej. Jag använder mig av gimp, har ej råd med Photoshop..
Okej, jag har ju redigerat bilden väldigt mycket för att få en "gammal" känsla i bilden. Men ska tänka på det nästa gång, tackar!

Mimmi
0

Jag svamlade lite, pluginen heter Autorotate och inte Autocrop. Det är en plugin till GIMP som rätar ut sneda bilder. Den finns här:

http://registry.gimp.org/node/22910

Du tar alltså bara slingverktyget/path tool och trycker på antingen horisonten på båda sidor, eller som i det här fallet bordskanten. Du ser på bilden på länken jag länkade hur jag menar. Du klickar sedan på Autorotate och din bild är då rak! Beskära bort det vita får du sedan göra själv.

Och angående att du försökt få den att se gammal ut - en gammal bild innebär ju inte direkt en bild där skärpan ligger fel. ;)

schnecke
0

Okej. ;p