Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1962 ggr
Anita-
0

Nybörjarfråga: Bildupplösning

Jag undrar lite vilken Upplösning man ska välja på den nya bilden i Photoshop när man redigerar bilder. Jag har högst kvaliteten inställd i kameran. Vill kunna skriva ut den, gärna A4 och sen är det bra om man kan ta den bilden och bara ta "spara för webben" på de bilder som ska skickas eller läggas ut på nätet…men såå enkelt är det kanske inte? Hur gör ni för att få till alla de vackra skarpa bilder som man ser på hemsidor överallt? Och hur "stora" tycker ni att de ska få vara? Bilderna är det viktigaste på min sida så jag vill att de ska vara bra men samtidigt inte ta fööör lång tid att ladda ner.

Banio
0

För att skriva ut på en "normal" bläckstråle i god kvalitet på A4 behöver du en Upplösning på 150 ppi. Redigerar gör du utan att ändra nåt alls, tycker jag. För webben ska den sparas i 72 ppi, och sedan bör du minska ner storleken till en lämplig storlek och komprimera så lite som möjligt. KAn varmt rekommendera boken "Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby. Den är min bibel vid bildredigering!

Anita-
0

Tack igen………… ja, jag ska kolla på en bokhandel efter denna bok. Jag har hört talas om den tidigare på detta forum. Hmmmm, det är bara så himla svårt/tråkigt att läsa manualer Generad

Banio
0

Den är inte tråkig - jag hade samma känsla efter att ha kollat på ett par andra alternativ, men när jag hittade den här fick jag en WOW-känsla.

Anita-
0

Ska genast köpa den, ser fram emot en WOW känsla Skrattande, hoppas att den är skriven för nybörjare. Annars får jag höra av mig för översättning till "svenska"

Banio
0

FAst nu måste jag reservera mig - upptäckte att den inte behandlar webbfoton - jag kollade innan jag lurar dig att köpa boken. Jag själv lägger inget på webben mer än för jobbets räkning nån gång ibland och då vet jag exakt vad jag har att rätta mig efter.

[mingdie]
0

Banio kom med bra råd. Om du skall lägga upp på nätet så minska bilden till den storlek som du vill ha. Tex. här på Fotoifokus är det maximalt 800x800. När du sparar bilden får du sedan alternativet hur bra kvalitet du vill ha. I min gamla photoshop är det en skala från 1-12. Ju högre tal ju bättre kvalitet men också större fil. Spara några olika alternativ och se hur mycket detaljer du förlorar. Spara tex. en i nivå 1, en i nivå 6 och en i nivå 12 och se skillnaden.

Det du bör tänka på är att efter du har gjort bilden till den storlek du vill ha och innan du sparar den så skall du "skärpa" bilden i oskarp mask eller liknande. När du gör det så se till att bilden är den storlek du vill ha på skärmen dvs. "faktiska pixlar".

Hoppas det hjälper något.

Eddie

Anita-
0

#5, Jag ska köpa boken ändå, vanlig bildhantering är ju viktig för att resultatet på webben ska bli så bra som möjligt. Tack för förslaget.

Undrar om mingdie´s förslag är bättre/snabbare än att använda "spara för webben" som finns i Photoshop….allt som underlättar ;-)) ibland så har jag ruskigt många kort att redigera på kort tid…….kan var upp till 150 kort eller jag ska kanske kalla dem försök till kort    Generad………..och tiden är ju alltid så knapp.

Tack för förslaget om Oskarp mask, ser en direkt skillnad, mycket bättre än "Skärpa" som jag tidigare har använt.

Undrar också om ni redigerar i Jpg formatet eller om jag bara ska använda detta format på de bilder som ska ut på webben och spara de bilder som ska skrivas ut i "pdf"? jag tar tacksamt emot alla knep som ni använder för att underlätta!!!!Hmmm, måste också få fråga….vad är "bmp" för format och när ska det användas?

Anita-
0

Puttar  ödmjukt Oskyldig

Banio
0

De som ska ut på webben ska sparas i Jpg. De bilder jag vill skriva ut sparar jag som tif-filer. Och jag sparar alltid ett original om jag ändrar något i en fil, så att jag kan gå tillbka till ursprunget om det går snett. BMP står för BitMaP och är helt enkelt ett annat filformat. Ger väldigt stora filer, och jag använder det aldrig, akn jag väl säga, absolut inte till foton. BMP är patentfritt och standard i Windows, det är väl därför det används över huvud taget…

Anita-
0

Aha, tack….snällt att du tog dig tid att svara. MYYYCKET funderingar på gång, jag har en känsla av att jag har arbetat fel med många kort och nu känner jag att jag vill kunna. Det är så pass mycket tid nedlagt och jag antar att det tar samma tid att göra det på RÄTT sätt.

Robert
0

Anita, spara originalet, redigera dina bilder på en kopia i högsta möjliga Upplösning. När du är klar så skärper du upp bilden, sparar för webb och jag tycker storlekar på ca 50-150 kb räcker för en bild på 600-800 pxl stor.

Hälsningar

Robert