Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 579 ggr
Celia
0

Reklambild

Hur borde vi gått tillväga i nedanstående fall?

Köper en bil, lämnar in den för montering av larm, hämtar bilen och betalar för kalaset. Kort därefter syns vår bil i företagets annons…
Vi blev lite paffa och funderade på om han inte borde berättat för oss att han hade fotograferat bilen och varför, men vi tänkte inte mer på det sen.

Igår såg jag samma annons med bild i en kvällstidning igen. Vad kunde vi ha gjort första gången vi såg detta? Det är väl knappast aktuellt nu, bilen har bytt ägare. Kan kanske den nya ägaren kräva något i retur för att hans bil används i reklamsammanhang (även om han inte ägde den då företaget tog bilden)?

Kunde vara bra att veta för ev. framtida "problem" :)

Mr_Miyagi
0

Tycker personligen inte att man kan kräva att ens egendom inte används i reklamsammanhang. Vore mycket begränsande för alla fotografer. Att man inte kan visa människor eller konstverk hur som helst är en sak, men en serietillverkad bil…nja, även om den känns personlig så…

Men det är klart, ur ett rent service-perspektiv så tycker jag det är dåligt att de gjort på detta sätt. De borde verkligen ha frågat er innan. Sen det är klart, om det är en mycket speciell bil, säg att det är customiserad (därmed mer av ett konstverk) eller custom-målad så kan man kanske hävda sin rätt, men i annat fall tror jag det blir svårt.

Just my two cents…

Celia
0

Menar du att någon kan komma hit här och fotografera vår gård utifrån och sen använda bilden i ett reklamsammanhang?
I så fall ska jag genast sätta upp förbudskyltar…

Bilen var ganska ovanlig och utrustad med tillbehör som gjorde den olik de andra som körde här nere just då (jag tror att det fanns vår + två till av samma märke, varav en i samma färg). Så för oss var den mer som ett "barn" ;)

Celia
0

Jag tycker att detta blir märkligare och märkligare ju mer jag tänker på det. Att man kan gå och fotografera andra ägodelar och sen använda det hur man vill. Kan det verkligen stämma?

Martin
0

#2 Skulle man använda foto av er gård i ett reklamsammanhang, som inte är för er gård, så skulle det ju i princip vara någon form av falsk marknadsföring eller liknande (om man nu inte råkar ha byggt er gård / gör reklam för det).

mvh Martin

Celia
0

Ingen risk att de som byggde det från början lever…

Robert
0

Är inte helt 100:a men om man fotograferar privat egendom så måste man ha ägarens tillstånd. Sker en fotografering på privat mark så ska man helt definitivt ha tillstånd från ägaren.

Hälsningar

Robert

Celia
0

#6 - det var inte på vår mark. Han har tagit bilden utanför sin firma, så det är nog hans mark eller någon hyresvärds. Även om det kanske inte står i någon lag, så tycker jag också att man kan fråga om lov. Då hade det bara varit kul, men i det här fallet blir det bara störigt ;)