Inramade diabilder till digitala
Inramade diabilder till digitala. Finns det någon som kan tipsa om hur man går till väga? Finns det någon kopiator man kan köpa?
Tacksam för svar!!

Här finns en variant!

Samma skanner finns på Teknikmagasinet nästan en hundring billigare.
Här är en direktlänk till diabildsskannern på Etrendstore
Skannern har inte särskilt hög Upplösning, om man vill ha en som kan återge bilderna bättre kostar den mer, från ungefär tretusen och uppåt.
Både Canon och Minolta har såna.
Det går också att låta ett fotolabb göra digitalbilder från dia; vad som är bäst beror lite på hur många man har att skanna in. Är det väldigt många är en skanner bra att ha, men jag skulle välja en med högre Upplösning.
En bra flatbedskanner fungerar utmärkt för det jobb du vill göra. Några exempel
www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6815907
är en variant. Själv använder jag
www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=6874755
med utmärkta resultat.
janne
Tack alla för era snabba svar! Kanske det går att hyra en. Det är ju bara en gång man gör detta!!

Jag sparkar liv i den här gamla tråden igen. 
Hur är det idag, är det fortfarande rekommendationerna hos Teknikmagasinet och etrendstore som gäller om man vill ha en diabild- och negativscanner i den billigare klassen? Den hos megastore verkar vara samma som den hos Teknikmagasinet fast 200 kr dyrare.

#5 Trevligt att modellbyggarna tittar in här också. 
Vad det gäller Dia och negativ, vill jag säga glöm allting vad inscanning heter. Det är et tidsödande metod.
Med en diaduplikator kopplad till kameran går det ohyggligt snabbt och jag har mycket god erfarenhet av en sådan.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning

"Skannern" på Teknikmagasinet är inte en skanner, utan en fast riggad liten kamera på 5 megapixel. Den tar alltså en bild av ditt dia, förhoppningsvis skarp, precis samma metod som när man har en duplikator på sin kamera.
Diaduplikatorn kostar lite mer, men ger också bättre möjlighet att bestämma utsnittet som man tar från diat/negativet, eftersom den kan zoomas.

#6: Tack, tack! Det ena utesluter ju inte det andra.
Även om jag inte är speciellt aktiv här inne, men man kan ju läsa desto mer.
Ja, en diaduplikator vore nog det allra smidigaste, men vi har tyvärr ingen digital systemkamera, och då blir det dyrt … I så fall måste vi kunna låna en systemkamera från någon som kan vara ifrån den en längre tid.
Har just funderat över om det går bra med diaduplikator. Jag har nämligen en till min gamla systemkamera. Passar på den nya tillsammans med adapter. Det gläder mig att se att det tycks ge bra resultat. Kanske skulle plocka fram grejorna då.
HH