Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 5258 ggr
[IsabelleA]
2

Att fota solnedgång/natten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår gav jag mig ut för att fota solnedgången i natten. Jag provade alla inställningar men det mesta blev suddit, för ljust, konstiga färger osv.

Hur gör jag för att på bästa sätt kunna fota i natten? Behöver jag externblixt? (har en SB-400) eller några speciella inställningar? Kanske andvända mig av ett trebens stativ? (det har jag också).

Här kan ni se hur det gick för mig ….. hmmm .

Metinia
1

Blixt tror jag inte hjälper så mycket, det får vara en väldigt stark blixt om du ska kunna lysa upp ett helt landskap och då tappar du troligtvis det fina ljuset som du antagligen vill fånga. Mitt tips är att använda ditt stativ, det är ett jättebra redskap som jag önskar att jag hade tillgång till när jag fotar solned- och uppgångar. Men det går även bra utan stativ om man till exempel försöker fånga bilder när det är så mycket ljus som möjligt, alltså ganska sent på en soluppgång och tidigt på en nedgång. Sedan kan man ju även höja ISO:et ganska mycket för att prioritera skarpa bilder framför obrusiga. Sedan skulle jag försöka mig på så lågt bländarvärde som möjligt och inte allt för snabb slutartid, runt 1/100 till 1/200 kanske? Har då svårt att komma ner i bländarvärde kan det avra en bra idé att zooma ut rejälv för att försöka fånga så mycket ljus som möjligt.

Vilket/vilka objektiv spelar också väldigt stor roll, har du ett ljuskänsligt objektiv med stor bländare blir det troligtvis lättare.

Hoppas något av mina tips hjälper dig. Lägger in en liten bild som jag tagit från en soluppgång också, tagen utan stativ; med bländare 3.5 och slutartid på 1/125 samt ISO 200.

[IsabelleA]
0

Det var till mycket stor hjälp! Imorgon går jag ut och prövar :) Tack så jätte mycket.

bildochfoto
0
[pienkvlieendekoei]
0

Jag är NOT bra på olika inställningar, det enda jag vet är att det finns ett solnedgångs-läge på min kamera, hehehh. Aja, såhär gick det för mig…