Fråga om ersättning för en bild
Hoppas att någon här kan ge mig åtminstone en fingervisning eller två;
Saken är som sådan att en tidning som för närvarande skall förbli onämnd har publicerat en bild jag tagit. Detta i sig är ingenting konstigt, vad som stör mig är att de medvetet klippt bort min bi-line som klargjorde att jag äger upphovsrätten till bilden och de har INTE på annat sätt ackrediterat mig för bilden. Likaledes har jag inte fått en krona i ersättning.
Min fråga är (eftersom jag ska ringa ansvarig utgivare på tidningen), vad är ett lämpligt krav på ersättning för ett dylikt övertramp?
Tack på förhand!
Enlgit lite jag läst på Fotosidan.se så finns det rekommendationer från BLF som man kan använda som utgångspunkt när man fakturerar (eller som du, tänker ringa och be om ersättning). Givetvis får man begära vad man vill, men jag tycker att man bör hålla sig till antingen ett branschorgans rekommenderade priser - eller om man väljer att lägga sig högre kunna visa att man brukar sälja bilder för det högre priset.
En snabbscanning på Fotosidan angående denna typen av frågor ger ungefär detta som svar:
Olovlig publicering, 10% av prisbasbeloppet 39700 kr: 3970 kr Ersättning för bilden: 970 kr Utelämnat namn/byline: 970 kr (100% utav bildens pris)
Var de fått siffrorna från vet jag inte exakt (mer än prisbasbeloppet förvisso). Jag tror dock mycket på kommunikation, att bara skicka en faktura rakt av tror jag ignoreras eller bidrar till en avig inställning. Det är inte säkert de vet att de gjort fel (de har kanske fått bilden av någon som vill att den skall publiceras och har uppgett att de får publicera). Jag tror man kommer närmst en bra lösning om man som du tänker göra, ringer dem och pratar med dem helt enkelt. Tycker också det är bra att inte hänga ut dem (än i alla fall).
Uppdatera gärna oss andra hur det går.
mvh Martin

Trist Dark! Jag tycker marnyman har en bra utgångspunkt. Håll samtalet kort och gå inte in på detaljer utan håll dig vid väsentligheten om att de har publicerat en bild som är din utan tillstånd. Hänvisa till BLF norm och säg att 3,970 kr är en rimlig ersättning för deras "övertramp". De borde veta bättre som tidningsutgivare.
Hälsningar
Robert
Marnyman skrev: de har kanske fått bilden av någon som vill att den skall publiceras och har uppgett att de får publicera
Jodå, detta stämmer så bra så, det är en vän till mig som skickade in bilden när de frågade om han hade någon bild på sig, dock var det aldrig en del av avtalet att de skulle beskära bilden för att ta bort min bi-line.
Hade de publicerat bilden i befintligt skick, hade jag inte brytt mig om ersättning därför det hade varit reklam för mig. Hade de skurit bort min bi-line för att få enhetlighet på sidan och lagt in en ackreditering vid sidan om bilden hade jag inte brytt mig om ersättning därför det hade varit reklam för mig. Nu har de dock stulit min bild eftersom de inte meddelar att det är jag som tagit den och därför anser jag också att de ska betala för det!

Ja det där låter trist! Jag håller med dig om att ersättning kanske inte är nödvändigt bara du hade fått med ditt namn. I början av en karriär så är ju reklam alltid bra och det ekonomiska kan komma i andra hand.
Men nu har de gjort bort sig och jag tycker definitivt att du ska ha betalt.
Såja, efter att ha jagat diverse ansvariga på tidningen sedan klockan 9 i morse lyckades jag till slut få tag i bildredaktören och han bad om ursäkt för att min byline inte blivit publicerad och erbjuder full ersättning dels för bilden i sig och dels för borttappad byline.
Tack för hjälpen!
#5 Trevligt att det löste sig. Det brukar som jag förstått det göra det om man själv tar den vettiga vägen via samtal, och inte bara skickar fakturan…
Ett samtal med din kompis också, så att han (vilket han kanske gjorde) tydligt informerar de han skickar dina bilder till att det är bilden i sin helhet som gäller, och inget annat.
mvh Martin
Jodå, som sagt så är det redan en del av avtalet honom och mig emellan och vi är såpass nära att jag tvivlar inte en sekund på att han framfört detta. Dessutom sade bildredaktören själv att han håller på att få spel på sina layoutare på en semi-daglig basis. Om det sedan är den bild han vill att jag ska ha eller om det verkligen stämmer, det kan jag inte svara på.
Det är klart att det alltid är bäst om man kan lösa det hela på ett trevligt sätt genom kommunikation. Men om det inte löser sig så ska man inte tveka med att bara skicka in en faktura. Tidningarna vet att de inte har en chans om man går vidare med det hela…reglerna är solklara. Vissa tidningar gör så här ofta (speciellt mot amatörer), mer eller mindre med flit (hört dåliga rykten om GP) och det är viktigt, inte bara för sin egen skull utan även för andras, att man då sätter ner sin fot. Men visst sker det misstag och oftast kan det lösas med några vänliga ord och lite kommunikation…glad att det fixade sig i ditt fall. Det är inte kul när sånt här händer, har själv råkat ut för det.
Om du kommer att få fler bilder publicerade eller göra andra typer av jobb så rekommenderar jag att du beställer blf:s prislista, tror den kostar en hundring, mycket jättebra information i den. Där står allt från hur mycket man bör ta för jobb och vilka skyldigheter och rättigheter man har osv. SFF (svenska fotografers förbund) har också en bra guide om priser och villkor.
Mr_Miyagi skrev: så rekommenderar jag att du beställer blf:s prislista
Det har jag redan en väldigt allvarlig tanke om att göra. förhoppningen är ju att man ska kunna skapa sig ett namn och dra in lite extrapengar på att fotografera vid sidan av ordinarie arbetet, så det är definitivt värt varenda krona att ha 100% torrt på fötterna!