kan jag få hjälp eller tips?
Hej! jag har alltid älskat att fotat, sen jag var mindre, men har bara fotat med en sketen digitalkamera, och tänker på något större.. en Systemkamera!
Så jag skulle vilja få reda på kanske någon sida som berättar hur allt dedär med objektiv funkar, men till det jag undrar:
Eftersom jag vill ha en nybörjarkamera så tycker jag att Nikon d3000 värkar passa fint, eller finns det något bättre tips? Också vill jag köpa till ett objektiv med AF, eftersom d3000 inte har det.. men jag kan ingenting om objektiv, kan man få lite hjälp?

Visst har D3000 AF, alla systemkameror som säljs som kit har automatisk fokusering. Du kanske har missuppfattat något som du har läst. Vissa kameror från Nikon fokuserar inte automatiskt om det inte finns autofokusmotor i objektivet, så man måste se upp när man skaffar objektiv om man har en sån.
Alla så kallade "instegsmodeller" funkar bra för en som är nybörjare, och då kan det vara bra att skaffa kameran med objektivet som brukar följa med. Det täcker väldigt många situationer, och det kan vara fullt tillräckligt för många.
Men ditt uttryck "sketen digitalkamera" gör att jag undrar om du ännu är mogen att skaffa en systemkamera. Den är ju numera också en digitalkamera, så vari tror du att skillnaden ligger? Jag förnekar inte att skillnad finns, men om du tror att en systemkamera per automatik gör att bilderna blir bättre är det risk att du blir besviken. Det hänger mest på den som är bakom kameran hur bilderna blir, och kanske i högre grad när det är en systemkamera, eftersom den ger fler chanser att skjuta sig i foten.
Så kanske du kan formulera det bättre för dig själv varför du ska ha en systemkamera. Det finns mycket mellan en "sketen" kamera och system, och kanske att någonting mittemellan kan passa dig bättre. Men om du verkligen vill lära dig allting som du måste kunna för att få bra bilder med systemkameran, så kan du lika gärna skaffa en nu. Och det spelar faktiskt ingen roll vilken systemkamera du väljer. Alla är tillräckligt bra, och alla kan användas lika enkelt som den "sketna" kameran om du vill. bara man inte ställer in dem galet.
Så gå till en affär som har kameror och titta lite på dem, titta framför allt i sökaren, och fråga gärna hur man ställer in vitbalans; det är en funktion som du kommer att kunna ha mycket nytta av när du lär dig vad den är till för. En del kameror är det krångligt på, på andra är det enkelt. Jag föredrar att ha den inställningen lätt tillgänglig, begriplig och med få knapptryckningar.
Och det spelar som sagt knappast någon roll vilken av kamerorna du bestämmer dig för. Alla kan ta bra bilder, och alla kan hanteras enkelt.
Tack! Jag kan berätta, varför jag vill ha e nsystem.
Min Digital brukar alltid ligga i fickan så man kan få domdär fina stunderna på bild. mina bilder blir väl ganska konstnärliga, personliga. men det är kvaliteten som gör att jag vill ha system. att få fina klara skarpa bilder, det är så otroligt kul att få ta en bild som blir fin tycker jag, just dedär att fånga fina minnen på foto också, så varför skulle man inte kunna fånga dom i bättre kvalite, hehe.
Skall absolut göra som du säger, tack!