Självporträtt =)
Gillar heller inte självporträtt på mig själv. Jag tycker du har fått till bilden bra men jag tycker den skulle vara bättre om du hade skärpan på ögat.
Tycker bäst om det svartvita.
Okej, tack för kritiken!

Jag tycker bilden är OK.
Jag brukar också föredra att ha skärpan på ögat, men jag vet hur svårt det är att få skärpa precis där man vill ha den när man tar porträtt på sig själv. Man ser ju inte sig själv i sökaren när man är framför kameran.
Jag brukar ta till ett knep. Jag tar ett stålmåttband och sträcker ut det från kameran till där jag ska ha skärpan och låser måttbandet, och så ställer jag skärpa manuellt dit. Sedan, när jag har aktiverat självutlösaren, tar jag samma måttband och håller det intill ögat och lägger änden på platsen jag mätte från när jag ställde in avståndet. Då hamnar skärpan på ögat. Jag lägger undan måttbandet innan självutlösaren har gått färdigt.
Bilden som jag har lagt in gjorde jag när jag provade belysning. Huvudljuset är en lampa till höger framifrån/uppifrån, upplättning lite till vänster nästan rakt framifrån, ett konturljus bakifrån vänster och ett ljus upptill bakifrån till höger. Idén var att få fram ett ljus liknande Rembrandts.
#4 Tackar, vilket smart tips, då ska jag leta bland pappas grejer och se om jag hittar sådant till nästa gång :)
Väldigt bra tips!