Foto iFokus

Foto

Etikettadobe-photoshop-lightroom-elements
Läst 1042 ggr
Luddet
0

Knapp till hemsida

Hur separerar och sparar jag enbart knappen för användning på hemsidan. Kan väl inte ha med en bakgrund även om den är genomskinlig.

Nära sammanbrott!

Anne
0

Vilken knapp menar du?

Luddet
0

Jag har gort en fin glasknapp. En menyknapp till hemsidan.

bildochfoto
0

Det är väl bara att spara den som en Gif om du ska ha en genomskinlig knapp.

Luddet
0

Själva knappen är inte genomskinlig. Det är bakgrunden som jag inte blir av med. Jag har tidigare separerat en bild och lagt upp på hemsidan. Det fungerade på sätt och vis bra eftersom bakgrunden inte syns (genomskinlig). Hela den rektangulära bilden med den genomskinliga baksidan tar dock utrymme i anspråk. Vid klick kan man se hörnmarkeringarna och text kan inte placeras tätt intill bilden.

Om man inte kan separera själva knappen så blir den ju omöjlig att placera i en menyrad.

Säger som Martin Ljung "jag läser o läser".

Hittar inte lösningen i hjälptexten.

Mr_Miyagi
0

Förstår inte riktigt vad du menar. Hur nära text ska vara bilden (eller om den t.o.m. ska ligga över går lätt att styra med css (stylesheets), kolla dock så att det även funkar med dinosaurien (iexplorer < 7). Går att ställa in var på sidan objekt ska ligga på sidan antingen med absolut positionering (alltså att man anger dess exakta plats) eller genom relativ postionering (alltså man anger hur objektet ska förhålla sig till andra objekt), man kan ha olika index vilket som ska ligga överst och så vidare.

Men du får gärna förklara lite mer ingående vad du vill göra, jag hänger inte riktigt med.

Luddet
0

På min hemsida (under konstruktion) har jag en menyrad, rektanglar med text i, som vid klick leder till andra sidor. Finns på alla hemsidor i en eller annan form.

I Photoshop kan man göra snygga sådana knappar med text i. Jag har gjort en för att testa, ligger i ett lager. Jag vill byta ut en eller flera knappar i menyraden på webbsidan mot häftiga dito gjorda i Phs.

Börjar nu ana att det inte går att frigöra själva knappen utan att man måste göra hela menysidan med knappar i Phs. Det är väl helt enkelt så att ingen bild i sin helhet kan vara rund, oval eller trekantig. Man kan flytta del av ett lager, en bild,  till annat lager, bakgrund men inte fritt föra över en markering till en sida i ett annat program.

Var väl en orealistisk idé från början.

bildochfoto
0

Du kanske skulle testa ett forum om webbdesign?

Mr_Miyagi
0

Hmm, ok om jag förstår dig rätt så vill du ha en menyrad med knappar i och du försöker frilägga varje knapp för sig. Det lättaste är att du gör hela menyraden i ps, sen kan du dela upp bilderna så att du får en knapp i varje bildfil så att säga. Du kan också göra enskilda knappar som du sedan lägger in bredvid varandra, vilket är bra om du vill kunna lägga till eller ta bort knappar i framtiden. Eller är det så att du har knappar med ovanliga former som ska läggas "ovanpå" den befintliga layouten. Detta går att göra, bäst är png, problemet är att dinosaurien (iexplorer < 7) kan försvåra detta då den inte sköter transparens på rätt sätt, finns lite hacks för att komma förbi det (gif fungerar också, men problemet är att det inte går att tona ut, inget vidare bildformat jämfört med png). Men jag tror nog sparar en hel del tid om du gör hela menyraden i ps. Lätt att "slica" upp menyraden när du är klar. Sen för du in de enskilda elementen på hemsidan, rekommenderar css då det är standard, men kanske enklare med tabeller så slipper du dinosaurieproblem. Också lätt med css att göra 'mouse over' funktioner, t.ex. att knapparna ändrar färg när musen hålls över knappen, gör två varianter av knappen och använd sedan css för att byta mellan bilderna (hover).

Luddet
0

Kan verka lite vrickat men jag har hittat lösningen. Ibland räcker det med att man sätter problemet på pränt. Tack för de tips jag fick ialla fall!