Foto iFokus

Foto

Etikett: kameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 10005 ggr
queenlinnea
0

Stativ - hur fäster man kameran?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag var alldeles nyss och köpte ett icke för avancerat eller dryt stativ på netonnet, men som endå passar mig som ''amatörfotograf''. Stativet heter KN-TRIPOD40 av märket Konig tror jag, iaf som det står på. Dock fick jag inte med några som helst beskrivningar på hur jag fäster kameran. Jag har en vanlig Nikon D40 och jag har stått här hur länge som helst och pillat och haft mig så nu tänkte jag be er kunniga härinne om lite hjälp :)

På bilden är det ovansidan av stativet där kameran ska sitta, dock ganska självklart, men ändå :P

Tack på förhand

/ mvh Linnea.

Metinia
0

På undersidan av din kamera finns ett skruvhål som den "skruven" på ovansidan av kamerastativet ska skruvas i. Alltså den lilla "pinnen" till höger utav de två på bilden ska skruvas i hålet på kamerans undersida. Det brukar finnas en skruv/"vridknapp" eller liknande på undersidan av stativet som du ska skruva på för att skruva fast skruven. Heh, blev kanske lite flummigt nu, men hängde du med?

storost
0

Skruvem i mitten är för att skruva fast kamera.

På undersidan av kamera finns motparten till skruvan som sitter i mitten av stattivet. En del av kameror har också ett litet hål previd för den liten "pinne" so står ut. Om det inte finns hålet, då trycks pinne vanligtvis ner när man skruver fast kamera.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

queenlinnea
0

#1 Okej, jaha! Nu trillade poletten ner! Mamma stod och skruvade på hela kameran och det kändes ju lustigt och plattan var ju tydligen avtagbar nudå, så vi tänkte rätt men gjorde fel. Tack så mycket! :)

queenlinnea
0

#2 Tack :) Man känner sig aningen dum när det visar sig vara ganska lätt, hehe.

Assars
0

Jag undrar om inte detta är ett snabbfäste, som du kan lossa från stativet och fästa "fyrkanten" med skruven under kameran, för att snappt kunna lossa allt från stativet, med "fyrkanten" sittandes kvar på kameran.

Mvh
Assar.

Inkanyezi
0

Och just dom där snabbfästena är långt ifrån snabba med vissa kameror. Jag retar mig ofta på snabbfästet när jag använder min kompaktkamera, eftersom det inte går att plocka ur minneskortet med ett snabbfäste på kameran. Alltså måste jag inte bara ta kameran från stativet för att ta ur kortet, utan jag måste också plocka bort "snabbfästet", som så klart har en väldigt platt skruv med skåra för ett mynt eller liknande.

Men numera har i stort sett alla stativhuvuden ett snabbfäste.

Assars
0

Både på min Nikon D300 och min Lumix öppnar man en lucka på sidan av kameran för ändamålet så jag störs inte. Något att tänka på när det är dags för kameraköp.

Mvh
Assar

Inkanyezi
0

#7 Jovisst, bristen ligger ju i kameran, men det är enklare med ett stativ där man plockar loss den genom att skruva. Min andra kamera har kortfacket på sidan, och det är mycket bättre.