Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 938 ggr
MonisN
2010-04-17 23:04
0

Mur - HDR

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu skulle jag vilja veta vad ni tycker, funkar kompositionen? Personligen gillar jag fägerna på muren. 

Det var lite trixigt att ta den här bilden eftersom det var stativ som gällde och jag inte kom tillräckligt nära för rätt perpektiv och därför fick räta upp den ganska mycket, och då förlorade mycket av bilden.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Geronim0
2010-04-17 23:10
0

Det första jag reagerar på är den kraftiga "HDR effekten" Dvs. man ser tydligt att bilden är skapad av flera olika exponeringar, inte i sig något negativt men du har kraftiga halos efter muren genom hela bilden och det är inte snyggt.

ssofia
2010-04-18 01:01
0

Pangpå bara. Jag älskar HDR-bilder, och detta är inget undantag.

Jag tycker kompositionen fungerar fint, får nästan känslan av att ett otäckt oväder är på ingång! :)

MonisN
2010-04-18 01:17
0

#1 Jag håller med om att halosen inte är så snyggt. Jag får öva mer!

#2 Kul med en till som gillar HDR! I det här forumet ser man inte många HDR bilder, tyvärr. Roligt att du tycker kompet funkar:)

Tack för era kommentarer.

pellepiano
2010-04-18 11:51
0

Effekten man ser är ju egentligen inte HDR, utan en bieffekt av Tonemappníngen. Det vi ser är fortfarande en LDR ( low dynamic range ) då bilden är en 8-bitars jpg ).Riktiga hdr bilder används tex i 3d program som ljuskällor eller för at få naturligare reflektioner. De har ändelsen .hdr

I detta fall tycker jag ( som är något konservativ ) att man gått lite överstyr med spakarna. Himlen känns väldigt mörk, man får känslan av att himlens egentliga färg ligger mer åt de ljus halosarna.

MonisN
2010-04-18 21:51
0

#4 Tyvärr har jag inte lärt mig programmet än och vet hur man väljer och sparar i .hdr. Det stämmer att himlen var mer ljus än mörk. Det finns mycket att lära med den här tekniken, det är bara att öva vidare. Jag lade bilden i hård kritik för jag tål det. Ska man kunna utvecklas är det bra med konstruktiv kritik, och jag uppskattar din kommentar och även info om LDR.

Vad motsvarar .hdr för storlek? RAW eller jpeg?

Inkanyezi
2010-04-18 22:58
0

Oj, kanske man behöver komma underfund med definitionerna?

LDR är alla bilder vi ser på skärmen; den kan inte återge HDR.

När man gör en bild med stort omfång får man först en hoplagd bild med hela dynamiken, men den ser nästan svart ut när man tittar på den, eftersom mycket av den ligger i nivåer som skärmen inte kan återge. Den bilden kan ha 32 bitars djup, och den måste tonsepareras till ett lägre tonomfång för att kunna återges på bildskärm. Tonseparationen (tone-mapping) görs med HDR-programmet, och den gör allting som är mycket mörkt ljusare och allting som är mycket ljust lite mörkare, men den bibehåller kontrast i gränsområdena mellan ljusa och mörka delar.

Resultatet är en bild som vi kan se och som i bästa fall visar motivet så som vi uppfattade det när vi stod inför det. En ljus himmel får i en sån bild en ljusstyrka som ligger nära en mörk skugga, men eftersom den mörka skuggan i bilden inte finns nära den ljusa himlen, uppfattar man inte att tonerna ligger väldigt nära varandra. Den svåra delen när man skapar en HDR-bild är just att separera tonerna bra, så att man inte tycker att bilden blir jämngrå eller att man får starka "halos", såväl ljusa som mörka, i gränsområdena mellan ljusare och mörkare fält i bilden. Det är en balansgång, och i fullversionen av Photomatix har man ganska god kontroll över tonseparationen. Jag tror inte att man har lika bra reglage i den enklare versionen.

Så jag misstänker att din programversion saknar kontrollerna för att moderera tonseparationen, och att det därmed inte går att få bort haloeffekter eller anpassa tonomfånget efter bilden. En bild med mindre tonomfång behöver inte tonsepareras lika kraftigt som en med mycket stort tonomfång.

MonisN
2010-04-19 10:20
0

Jag vet väl vad HDR tekniken innebär och personligen gillar jag dom dramatiska och overkliga bilderna man kan skapa med HDR, men jag vet att alla inte gör det. Många vill använda tekniken enbart till att se bilden så som det var i vekligheten. Vad jag försökte få fram var dramatiken och färgerna, men tyvärr blev det stort halos. Jag vet inte hur stor skillnad det är programmässigt på min version och om man skulle kunna få bort halosen helt i en fullversion. Inbillar mig att det beror på hur stor skillnad i exponeringarna det var också. Om skillnaderna hade varit mindre hade kanske halosen också varit mindre?