Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1095 ggr
Inkanyezi
2010-04-18 22:33
0

Anna Kostenko, målningar?

Min fru fick ett mejl som cirkulerar med en samling bilder som Anna Kostenko har målat, men som även vid närmare betraktande ser ut att vara fotografier. De här bilderna är samlade i en pps-fil som man kan hitta lite här och var på nätet också, bland annat här:

http://standubin.wordpress.com/2010/01/23/these-are-paintings-and-not-photos-almost-impossible-to-believe-yet-2/

Om man vill se dem utan att öppna presentationen kan man se bilderna här:

http://hornbill-hornbill.blogspot.com/2009/12/anna-kostenko-s-paintings-look-like.html

Jag tycker att de är alldeles för fotografiliknande för att utesluta att fotografi kan ha varit åtminstone ett led i processen att göra dem. Ett par av dem har också väldigt typiska HDR-artefakter, som jag tror att man knappast skulle göra om man målar av ett motiv direkt från verkligheten. Hursomhelst, det är ett gäng mycket fina bilder, och om de är målade så är jag väldigt imponerad av hur hon har målat vattenytor, men jag tror helt och fullt att hon har använt foton som förlagor till bilderna. Detta syns särskilt väl i den sista bilden, där de oskarpa fåglarna i förgrunden visar samma typ av oskärpa som man får när man fotograferar, men som man knappast skulle införa i en målning om man inte utgår ifrån ett fotografi.

En bisak också gäller kvalitén på bilderna. De ser mycket detaljerade ut, men de är komprimerade i en presentation som inte tar mycket plats på hårddisken (3,7 MB totalt). Det visar ganska väl hur lite plats som egentligen behöver gå åt för bilder, och att bildkvalité inte är absolut beroende av hög Upplösning och mängder av fina detaljer. De här bilderna står sig mot det mesta som läggs upp på Foto i Fokus, men de är inte större än knappt en halv megapixel (800x532=0,43 megapixel).

(efterredigerring, frågetecknet i rubriken)

Martin
2010-04-18 22:52
0

Verkligen fina foton. För det är foton.

Någon har inte gjort sin läxa och det är ju trist att man lägger in grejor i en powerpointpresentation och sedan skickar runt med helt fel info.

Anna Kostenko, fotografen verkar vara från Ryssland. Har profil på det här fotoforumet och i galleriet finns många bilder som påminner om de i presentationen. Flera av bilderna har jag även hittat där, och då har jag bara tittat lite snabbt. Dock riktigt fina foto överlag.

Söker man på nätet på "Anna Kostenko" hittar man också ett par ställen där Anna Kostenko, målaren (som verkar föredra oljemålning dessutom och det är sällan direkt förväxlingsbart med foton) skriver och tycker att det är tråkigt att det förväxlas. Hennes personalia lyfts fram i powerpointen med fotografens foton, dvs hon tar inte på sig fotona och skriver också att det skett en förväxling.

mvh Martin

pellepiano
2010-04-18 23:02
0

[EDIT]  Ojdå jag kom lite sent. Fastnade i efterforskningar .

Det finns det två stycken Anna Kostenko, en är fotograf och den andre är konstnär. Det hela började som en feltolkning av ett mail som innehöll pps presentationen. Så det är foton och inga målningar.

Så här ser konstnären Annas tavlor ut … lite skillnad.

http://art-decorum.pl/en/artists/painting/Anna_Kostenko

Deklol
2010-04-19 02:24
0

haha xD