2 Brödbilder
Bild #2 tycker jag är bäst. Prova gärna också att ta från kortsidan på brödet för att se olika vinklar. Då blir även det som sticker ut ovanför kanten på formen en fin detalj och ser läckert ut.
Jag tycker också att den sista bilden är bäst. Försök få lite mer kontrast i bilden med hjälp av skuggor. Lägg brödet på ett bord vid ett fönster till exempel så att du får mjuka skuggor. Jag skulle även vilja prova att fotografera brödet snett från sidan för att få mer djup i bilden.
När det gäller efterbehandling skulle jag använda en varmare färgton. Jag tror det skulle få brödet att se ännu godare ut. Se bifogad bild för exempel på vad jag menar med varmare färg.
Det där med snett framifrån ska jag testa nästa gång, likaså varmare färgton. Vid fönster är också en bra tanke. Jag får nog fixa fram lite saker så jag kan fota ute på altanen som jag har gjort med matlådebilden. Tyvärr är det bara en liten skalk kvar idag, annars hade jag ju kunnat gjort en ny bild. Bara för mig att sätta ny deg 
Sedan ska jag nog pensla brödet så att det får en snyggare yta också.
Niklas din bild ger mig en liten idé till en ny artikel, tackar! 
/Désirée
Här kommer nu 2 nya bilder. Båda bilderna har jag justerat färgtonen lite på. Bry er inte om det fula bordet som skärbrädan med limpan ligger på. Nu vill jag veta om ni tycker att bilderna är värda att jobba vidare med? Exempelvis fixa snyggare bakgrund, kanske svart? Så klart vill jag veta rent allmänt vad ni tycker också.
/Désirée
#5 gud vad brödet såg gott ut i den vinkeln! :D
tycker verkligen det var det bästa av alla foton. :)

Bilden i #5 ser riktigt aptitlig ut. Sätt på kaffet, så startar jag upp Vespan. 
Jag gillar inte att skärbrädan är beskuren.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Tackar för kommentarerna, bild #6 har jag kört en autokorrigering av färgerna på, vilket jag själv inte heller tycker blev så lyckat. Bild #5 har jag justerat lite manuellt och båda bilderna är beskurna. Bifogar en orginal av femman som är mindre hårt beskuren och för övrigt inte alls justerad.
/Désirée

Oj, det ser ut som om du har ställt om vitbalansen vid något tidigare tillfälle och inte ställt tillbaka den. Det syns inte i Exif hur vitbalansen står, men det är nog idé att justera vitbalansen innan du tar bilden, eftersom det är ganska svårt eller omöjligt att få till den riktigt bra efteråt när man spar i jpeg.

Det där med auto på Vitbalans funkar sällan. När jag behöver justera Vitbalans öppnar jag oftast bilden i RT eftersom Elements är värdelöst på Vitbalans. I RT kan man välja storlek på rutan som ska läggas på vitreferensen, så att man får med tillräckligt många pixlar för att det ska jämnas ut. Men då är en förutsättning att det finns något i bilden som ska vara neutralt.
Annars brukar jag ställa in vitbalansen i kameran. Det finns Custom WB i Samsung Digimax A5. Man behöver en vitreferens som man kan sikta emot och som täcker hela bildrutan.
#12 Tack du ger alltid så bra och informativa svar. Nu undrar jag dock, vad menar du med RT och Custom WB?
/Désirée

Det kanske inte heter Custom WB i din manual, om den är på svenska, men i menyn med Vitbalans är det symbolen som ser ut som två kilar riktade mot varann och en fyrkant däremellan. Man ställer in den trycker OK, riktar kameran mot referensen och ser till att vitreferensen täcker hela bilden och trycker av.
I bruksanvisningen står det att man ska ta ett vitt papper som referens, men vitt är inte riktigt vitt på papper, det är i regel lite blått, eftersom det är optiskt vitmedel i papperet. Men det kan vara bra att använda ett vanligt papper som vitreferens om man vill ha lite varmare ton på bilden, eftersom kameran kommer att ställa in för lite blåare ljus, så att bilden blir varmare i tonen.
Och RT är RAW Therapee, den enda råkonverteraren som jag har både i Linuxburkarna och Windows.
Jag använder annars Silkypix i Windows när jag konverterar från min Lumix, eftersom den korrigerar avbildningsfel hos obektivet. Men till kompaktkameran använder jag RT om jag någon gång finner orsak att ta i råformat.
Det första jag lade märke till med de sista bilderna har inget med kvalitén på bilderna att göra, utan hur fint det har spruckit upp! Säger som Martin, sätt på kaffet så hoppar jag också upp på vespan
Att göra bra korrigeringar på en jpeg bild är inte lätt, och om jag minns rätt så har du inte RAW ännu? Jag tycker också att #5 är den bästa. Dock undrar jag om färgen helt stämmer överens med verkligheten?
Mycket bättre bilder tycker jag. Prova att sänka kameran ytterligare något.
Vitbalansen tycker jag inte är petnoga vid den här sortens bilder. Det handlar mer om att det ska se aptitligt ut än att den ska vara exakt rätt. Ofta blir en varmare ljustemperatur bättre på mat.
Tack för alla kommentarer! 
Mona och Martin kaffet är påsatt 
Inkanyezi tack för förklaringen. Ännu kan jag ju inte fota i RAW men det kommer framöver
Eftersom jag har linux så lär det väl vara RT som gäller för min del då.
Niklas jag gjorde en bild i lägre vinkel också, men den blev inte bra alls. Får testa igen nästa gång jag har bakat.
/Désirée
Mingdie tack för den länken!
Nu är det bara den otåliga väntan på kameran då…
/Désirée

Mums!! Skicka ett par i PM till mig!!