ISO?
Hej!
jag är helt nybörjare på det där med kameran, har en digitalkamra. Men har älskat att ta bilder sedan jag fick min första instamatic kamera.
Nu undrar jag var ISO står för och var jag ställer in det på kameran och vad det är bra för?
Kalendula
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

ISO är ljuskänsligheten hos chipet i kameran, och den kan ändras inom vissa gränser i de flesta kameror.
På mindre kameror, kompaktkameror med ett chip mindre än en lillfingernagel, kan man inte höja ISO över ungefär 200 utan att få rätt mycket brus, eftersom bruset förstärks när man ökar ISO. Större chip däremot, som på systemkameror, kan ta med upp till ungefär ISO 800 utan att bruset blir särskilt uttalat.
Vid mycket högt ISO inställt, blir det dynamiska omfånget mindre, dvs man tappar detaljer i skuggpartier och högdagrar när man använder mycket högt ISO.
Var det ställs in varierar från kamera till kamera. Min ena kamera har en ratt för att ställa ISO, den andra har en knapp och meny på skärmen.
Och det ISO-inställning är bra för är att man kan ta med bra kvalité när det är ljust, genom att använda lågt ISO, och att man har möjlighet att ta i mycket svagt ljus genom att det går att ställa ISO högt. På helautomatiska kameror sköter den funktionen sig själv, så man behöver inte fundera över det. Kameran väljer lågt ISO när det är mycket ljus och högt ISO när ljuset är svagare.
Gäller det om man som jag tycker om att ta närbilder?
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"
Här ser du skillanden i ISO.
Okej, då fattar jag mycket bättre. Vad glad jag blev, tack! 

#2 Det gäller alla bilder man tar.
Bilderna i länken visar ju inte allt. Det är låg kontrast i motivet, och det finns ingenting som blir skarpt vid lång slutartid.