Press och media eller inte?
I samband med att jag läste ett par andra inlägg (om utryckningsfordon) på SOS-Stockholm, så såg jag den här texten i ett inlägg:
"Enligt lag får endast personer arbetande inom press och mediaområdet som exempelvis fotografer eller journalister bära västar med trycket press eller media på.
Om övriga personer bär en reflexväst med trycket press eller media kan man bli polisanmäld för utgivande av falsk information och identitet."
Nu blev jag nyfiken och undrar om någon insatt kan svara på om det verkligen stämmer? Är det orden press och media som det egentligen handlar om? För titeln fotograf är ju inte en skyddad titel.
Många fotografer använder ju varselvästar för att synas, och en del använder orange (som enligt Trafikverket är de rekommenderade) medan en del använder gula.
En liten fundering bara så här på nattkröken … 
Personen i forumet som skriver så har ingen källa till det. Hans källa baseras på en rekommendation senare i forumdelen. Jag kan omöjligt tänka mig att det finns en lag.
När jag googlar på "utgivande av falsk information och identitet" får jag enbart två träffar varav den ene är din sida och den andre en sida personen kopierat. Om det finns en lagtext borde den just ha de där orden i sig.
Urkund borde vara ett bättre ord, men det gäller vad jag vet enbart när man påstår att man är en annan person.
Föregivande av allmän ställning finns det med, men det gäller enbart myndighetsutövande yrken, d.v.s. inte fotograf eller press.
"15 § Giver någon sig obehörigen ut för att utöva myndighet, dömes för föregivande av allmän ställning till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla, om någon obehörigen bär uniform, märke eller annat tjänstetecken som giver honom sken av att tillhöra försvarsmakten eller annan kår i det allmännas tjänst eller kår, vars verksamhet avser allmän samfärdsel eller allmänhetens förseende med vatten, ljus, värme eller kraft. Är brottet med hänsyn till att det har medfört betydande men för det allmänna eller för någon enskild eller eljest att anse som grovt, skall dömas till fängelse i högst två år. Lag (1999:792)."

Jag sökte lite mer om det här, och hamnade på en gammal diskussion om västar på Fotosidan.
Och förutom en massa pajkastning och annat, så kom de även in på det här med presskort: "Har man ingen presslegitimation borde man inte ha PRESS på västen heller" (se inlägg #45).
Och letade lite mer, och hittade Swednews sida. Där står det både om västar och presskort, och där finns texten jag citerade i #0 från SOS-Stockholm med i samma ordalydelse. Kanske därifrån det är hämtat från början?
Men min följdfråga är, finns det idag några presskort som gäller som "äkta" ID-kort eller är de fortfarande bara att anse som ett bevis på ackreditering hos något media?
#2 Om presskorten är SIS-märkta gäller de som ID. Inte för att jag sett en enda seriös fotograf ha något sådant. Är du sugen på ett presskort för 900 kr kan du ju alltid skaffa det, så här ser du hur seriöst man ska ta presskort.
Däremot har jag sett en kille yngre än mig springandes på järnvägen med sin kamera, sin reflexväst med PRESS på och var allmänt pinsam. Man springer inte omkring på ett järnvägsspår i jakt på en förmodad pannrumsbrand.

Tack för svaren! En intressant sida du länkar till. Där ser man!
Apropå han som sprang på järnvägsspåren så är det som vanligt, det finns folk till allt!
Jag halkade in på ett litet sidospår när jag kikade efter lite olika referenser på fordon, men tyckte det var intressanta diskussioner och påståenden, och ville gärna ha lite klargörande på hur det egentligen är. Många tack!