Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-hård
Läst 1851 ggr
Assars
0

Fors

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bilden tagen i Nyfors, Tyresö. Kamrera, Nikon, objektiv? Tri-X, Stativ, Ilford papper, Selenium.

Assars
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så ser bilden ut //Assar

Starfall
0

Helt otrolig bild, det är allt jag kan säga. Glad

Assars
0

Tack för kommentaren!

Mvh
AssarGlad

Kareem
0

Wow! gillas skarpt!

Assars
0

Tackar// AssarGlad

[Woozy]
0

Hej.

Jag gillar oxå foton med lång slutartid, men en fråga jag länge undrat över varför de flesta "forsbilder med lång slutartid" är svartvita?

MVH

Woozy

Inkanyezi
0

#6 Jag tror att det är ganska svårt att få ett klart svar på den frågan, och jag undrar om förutsättningarna som anges i frågan verkligen stämmer. Jag tror inte att de flesta såna bilder med lång slutartid är svartvita, men äldre bilder är med stor sannolikhet oftare svartvita. Den aktuella bilden är tagen med svartvit film och kopierad på svartvitt papper, så där är ju förklaringen enkel.

Och hur det förhåller sig med övriga bilder ser jag inte som klarlagt. Jag har nog sett fler såna bilder i färg än i svartvitt.

Assars
0

Wozy!

Jag tror det finns en hel del i färg, själv har jag flera Diaposiitiv med långa slutartider av bl.a. forsar. Sedan är det en annan sak, jag är förtjust i svartvitt från film oavsett fors eller ej. Jag lever till viss del kvar i den gamla tiden, jag är 68 år nu. Använder fortfarande filmen Tri-X till min gamla Nikon F2AS ibland.

Assar

[Woozy]
0

Hej.

Jag tycker vissa svartvita bilder har sin tjusning som svartvitt. Tex forsbilden. Varför vissa bilder blir mer konstnärliga i svartvitt vet jag inte, men det är tur folk fortfarande plåtar i svartvitt, eller monokromt om det ordet kanske passar bättre i fototsammanhang.

Jag ska själv ut i dag å fota lite tänkte jag (om magen tillåter).

Det blir några svartvita bilder. Får jag till nån bra bild så kan jag ju alltid slänga upp den på forum.

MVH

Woozy

pennyz
0

wow, helt underbar bild !!

majlar
0

Vackert och trolskt.

Assars
0

#8 #10 #11
Tack för för trevliga kommentarer, gjorde mig gladGlad
//Assar

lillaisa
0

Wow… Helt fantastisk bild, jag älskar den!

/Isa

Assars
0

Tack så mycket!

Mvh
AssarGlad