Kritik: Katt
Undrar vad det är för kamera du använder dig av??
Ehm… Nån Canon… Nånting… 
Ingen?! :o/
Kanske skulle du forma om frågan och säga vad du vill ha kritik på, då blir det lättare att ge ett svar.
Tassen är kapad och jag upplever bilden som oskarp annars är det en trevlig kattbild i fin miljö ;)

För att vara nybörjare, riktigt bra ;) Gräs strået som sticker upp framför katten är lite irriterande dock ..
Hur fasen få du katten att inte sätta sig på kamera i ett försök att gosa, haha XD Är ja den enda som inte lyckas få en sån här bild oO' ?! x]
Nee, men seriöst .. Den var fin <'33 Kanske katten i solen nästa gång dock (; Fast det är ju lite svårt med en levande varelse <'33
# 5 och 6
Tack! :oD Tänkte inte på att det kanske vore bra om även svansen och alla tassar kom med. Det ska jag tänka på i framtiden. :o)
# 6
Är det själva katten du tycker är oskarp? :o)
#7 Tack! :oD
Jag lät honom gå omkring och när han hade gått en liten bit bort så lockade jag på honom så han gick emot mig. Då var det bara att skynda sig att fota. ;o)
Grässtået tänkte jag inte på att undvika heller. Jag hade mest bråttom att få en bild innan han kommit för nära. ;o) Det ska jag tänka på att undvika! :o)

Jag tycker att bilden är väldigt fin. Den säger en hel del om kattens värld. Eftersom du har gått ner till rätt nivå, så upplever man faktiskt vilken djungel en vanlig äng kan vara för ett så litet djur som en katt.
Sen är det en sak med skärpan, som jag inte blir riktigt klok på.
Om man tittar på detaljerna som är skarpa, så ser man att mot nederkanten av bilden ligger skärpan på närmre håll än kattens framtassar, men mer mitt i bilden, över ryggen på katten, ligger skärpan bakom frambenen. Och när man tittar på det smala grässtrået till vänster verkar skärpeplanet i stort sett följa det strået, som jag gissar att det lutar bortåt från kameran. Man ser också att vid kattens vänstra framben ligger skärpan ungefär vid armbågen. Alla de tecknen tyder på att objektivet inte sitter riktigt rakt i kameran. Kan det ha fått en smäll, så att det är snett?
#9 Tack! :o)
Oj, det är möjligt att kameran fått sig en smäll. Hur gör man om man ska räta upp objektivet igen? :o/
Tack för svar! :oD

Det är möjligt att det inte lönar sig att laga det, utan att det är bättre att helt enkelt skaffa ett nytt. Om det är snett kan det också vara i kamerahuset som fattningen har blivit sned, om det verkligen har fått en smäll.
Det kan också vara så, att det inte är något fel på vare sig det ena eller det andra, men att objektivets tyngd gör att det glipar lite i överkant när man håller i bara kamerahuset, eftersom det är små fjädrar i fattningen som ska hålla det dikt mot kamerahuset, men de kanske inte är starka nog för objektivets vikt.
Det syns ingen Exif, så jag vet inte vare sig vilken kamera eller vilket objektiv du har använt, men innan du gör någonting för att fixa det, bör du ta reda på om det är fel på det. Det kan du göra genom att ställa kameran på stativ med objektivet på och ta en bild på största öppning mot någonting som är parallellt med sensorplanet. En vägg kan funka, eller en uppslagen tidning som man tejpar eller nålar upp på väggen. Om man inte kan få hela skarp, utan att det blir ett skarpt band någonstans över ytan, medan resten är oskarpt, då är objektivet snett.
Du kan också kolla om det glipar mellan kamerahusets och objektivets fattningar när du håller i bara kamerahuset. Om du kan få in ett papper upptill mellan objektivet och kamerahuset så är det de små fjädrarna som är för tillplattade, så att de inte håller objektivet tryckt mot kamerahuset. Om det är ett relativt tungt objektiv så kan det vara det felet; jag har varit med om det förr.
Reparation av kamera eller objektiv är ganska dyrt, en minsta kostnad är omkring tusen kronor för vardera. Om man har en försäkring och det är en skada som täcks av den, så kan en del av kostnaden tas av försäkringen.