Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1526 ggr
Tangotime
0

Kritik- två udda bilder.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer första bilden.

Tangotime
0

Andra bilden.

Jag vet inte själv vad jag tycker om bilderna. Det är ju ett udda motiv, men vädret var halv dåligt och träden ser riktigt tråkiga ut på första bilden. Så… vad tycker ni? Är det något att ha?

MonisN
0

Om det är något att ha kan bara du själv avgöra. I ärlighetens namn har jag svårt att se vad det föreställer.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Tangotime
0

Det är ett stort trärör som leder vatten till en lite kraft station mitt i skogen. Måste man alltid se vad kort föreställer? Kan man inte hitta något udda i dom här bilderna?

[mingdie]
0

Läckra bilder båda två. Lite större skärpedjup i första bilden skulle vara bättre men annars så har du lyckats bra. Kul med lte annorlunda bilder ibland.

Tangotime
0

Jag har tagit flera bilder. Här kommer en annan.

Gips
0

Udda bilder som är bra är ju underbart. Bilder som fungerar är oftast väl beprövade i någon form, men visst det gäller ju att plåta något lite annorlunda. Dessa tycker jag dock saknar huvudmotiv och inte är speciellt vackra. Är jag för rakt på sak nu? Att man tar en del dåliga bilder tror jag är oundvikligt om man försöker komma med något nytt. Kör hårt så kommer snart höjdarbilderna emellanåt;);)

schnecke
0

#6 precis som du säger, Udda bilder som är bra är underbart! Håller med dig till 100%! ;)

Inkanyezi
0

Den sista gillar jag som idé, och just där skulle jag vilja ta med tilt, för att lägga skärpan utefter röret och låta trädtopparna hamna utanför skärpeplanet. Den är ju som en lång orm som ringlar sig genom skogen.

Tangotime
0

#6 all kritik/råd och tips är välkommet! Jag vet att dom inte är kanon. Men det var ju det jag var ute efter…vad jag kan göra annorlunda. Bor relativt nära så jag kan åka dit fler gånger! Tänkte ta det någon dag när det är sol och lite grönare.

#8 Menar du att jag ska fota med stativ? Hm, kan bli klurigt efter som jag klättrat upp på röret :-) Jag ska försöka mig på det här med skärpan nästa gång!

Tangotime
0

Det är inte så här du menar?

Har tgit så många bilder som nästan ser likadana ut…

Inkanyezi
0

#9 "Tilt" är en engelsk term som är lite kortare för att kunna luta objektivet på kameran. Det krävs särskilda objektiv för att få den funktionen, objektiv som kan lutas, så att man kan lägga skärpeplanet där man vill ha det. Såna finns till Nikon och Canon, och jag har sett notiser om att det ska göras adaptrar till andra kameror så att man kan luta äldre optik för småbildskameror, men än så länge har jag inte hittat någon sådan adapter att köpa.

Om man googlar på "tilt effect" får man dessvärre bara en uppsjö av bilder där tiltning har använts omvänt, för att ta bort skärpedjupet, så att stadsmotiv ser ut som miniatyrer exempelvis. Det är en slags mode som har uppstått på senare tid. Effekten som jag söker genom att luta objektivet är att sträcka ut skärpeplanet utefter motivet, så att allting blir skarpt från framför tårna till oändligt.

Tangotime
0

#11 Hm, okej. Aldrig hört talas om :-) Så jag kan inte få den effekten med "en vanlig" Nikon D40 med 55-200 objektiv?

Inkanyezi
0

Nej, det behövs ett sånt här:

http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni24pc

För att se effekten, kan du titta på Ken Rockwells sida.

Och det objektivet passar inte på alla Nikon-kameror, Ken Rockwell har försökt kolla kompatibiliteten, och det är egentligen bara ett par kameror (D3 och D300) som har full funktion med objektivet.

pennyz
0

Liknar "vatten-röret" i skutskär som fasen XD Haha ^^

Hmm .. tkr de är lite grå-aktiga. Kan inte komma på vad det är, men någonting med de får mig att gilla de ändå <'33 !!

Tangotime
0

#13 Oj, ett sånt kommer jag aldrig att äga…det kan jag nästan lova. Jösses vad dyrt!

#14 Ja dom ser lite trista ut, men jag tror att det går att ta bättre bilder så fort det blivit lite grönare ute!