Dags för ny kamera
Jag är så otroligt trött på min gamla stenålders kamera nu, och skulle väldigt gärna vilja köpa en systemkamera.
Men har ingen aning om vilken sort, har kollat lite på Nikon D3000 och tycker den verkar vara rätt så bra, men jag vet inte.
Kameran kommer användas som en helt vanlig familjekamera, och fota allt från semestrar, till kalas osv. Och en del kaniner, kaninhoppning och hästhoppning lär det oxå bli. Så det måste vara en som har snabb slutartid, och det blir klara och fina rörelsebilder.
Har alltså ingen aning om vilken som skulle kunna passa, alla förslag är välkomna :) Helst inte så mycket dyrare än 5000 kr.
♥

I stort sett alla digitala systemkameror levererar alldeles utmärkta bilder …
Om du känner nån med system kamera kan det vara läge att köpa samma märke, så kan man lära sig och testa den andres objektiv mm.
Gå till en butik och känn på kamerorna, de har lite olika storlek och grepp, så det är bra att testa först.
Innan du köper nåt kan du ju läsa på lite om de mest grundläggande funktionerna i en systemkamera. Här är en bra sida med massor av bra information …. www.kamervaskan.se
Du kan ju också kolla några av de inslägg hät på sidan som handlar om samma sak. Och www.fotosidan.se har ett helt eget forum om köpråd.
Tack! Känner bara en med systemkamera, och det är en modell som slutat att tillverkas, Nikon D40 tror jag den heter.
Är det någon som har tips på någon speciell kamera den tror kan passa? :)
♥

Du har ju redan själv föreslagit Nikon D3000. Fler förslag gör det bara svårare att välja. Om du inte har någon bättre idé själv, så tror jag att den skulle duga bra.
Om jag var du skulle jag köpa en nikon d3000 men om du vill betala mer så skulle jag absolut köpa en nikon d5000 eller nikon d90 :)
Hej
Kan du tänka dig Canon, så skulle jag faktiskt rekommendera EOS 550D.
Jag har en sån och i början så var vi inte kompisar, men nu så är jag faktiskt apnöjd med den. Jag kör med kit-objektivet 18-55 och jag måste säga att jag tycker det objektivet duger fantastiskt bra för vanligt foto. Det går att få ganska skarpa bilder med det.
Jag börjar lära mig menyerna utantill mer och mer nu så det är en trevlig kamera. Jag har inte så mkt erfarenhet som fotogtraf, men man ser ju helt klart för och nackdelar mellan olika märken.
En EOD 550D med kanske ett lite finare objektiv anser jag duga länge som semester och familjekamera (och givetvis andra objekt oxå). Det du bör tänka på isf, är att köpa till en extra blixt om du ska fota mkt inne, för den inbyggda är inte mkt att hurra för. (klart sämnre än tex Olympus E-510).
MVH
Woozy

Frågan är ju om du bara vill ha nikon elr om du skulle kunna ha en Canon?
Själv har jag Canon eos 1000D och den är inte allt för dyr & faktiskt helt OK. Vilken gör att du kanske har pengar över för att köpa ett bättre objektiv än kit-objektivet som följer med..
Sen om man även vill kunna filma håller jag med #5 om Canon eos 550D.. [ej 100% säker, men har för mig att det är den man kan filma med] ^^
Vad du nu än köper så tipsar jag dig iaf att köpa ett annat objektiv än KIT-objektivet ^^
Sen är ju iof Nikon 3000D jäkligt bra den med