Foto iFokus

Foto

Etikett: kritik-medel
Läst 1177 ggr
MikkaMagnusson
0

Kritik [M] - Porträtt med reflexskärm

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hejsan.

Jag har pysslat ihop en egen reflexskärm och testade i helgen att fota min syster lite grann med den. Själv blev jag jättenöjd, vi kanske inte gick in jätte mycket för att skapa känslor i bilderna med minspel och sådant men jag är ändå väldigt nöjd med resultatet.

Så vad tycker ni?
Vad var bra?
Vad var dåligt?
Hur ska jag förbättra mig till nästa fotografering?
Har jag använt reflexskärmen på ett bra sätt?

MikkaMagnusson
0

Bild nummer 2 med en varm redigering

MikkaMagnusson
0

Bild nummer 2 med kallare redigering

Geronim0
0

Bra är:
Du har varit kreativ och själv fixat en reflexskärm.
Du har en lagom upplättning av skuggan i ansiktet, (Skärmen funkar.)

Mindre bra är:
Bakgrunden.
Trädet som växer upp ur huvudet på modellen
Exponeringen. Bilden är överexponerad, ett steg mindre exponering samt en lugn bakgrund hade varit bättre.
Mer skärpa behövs på ögonen.

Svaret på de två sista frågorna ger sig självt tycker jag.

I det stora hela tycker jag du gjort ett bra jobb, på't igen bara som det heter.

MikkaMagnusson
0

Okej, ser vad du menar. faktiskt inte lagt märke till trädet innan men nu när du säger det så ser det lite skumt ut faktiskt.

Bakgrunden är rörig eftersom jag fotade framför ett fönster, ville ha så mycket ljus som möjligt och vädret tillät mig inte att gå utomhus.

Personligen så har jag inget emot lite överexponera bakgrund, bryr mig mer om att ansiktet (och framförallt ögonen) är ordentligt upplysta och detaljrika.

Vad det gäller skärpan på ögonen så är de helt oredigerade, var rädd att jag skulle överredigera det och få det att se overkligt ut men jag ska försöka att lägga lite mer skärpa på dem.

Tack för dn kritik! Väldigt bra att få eftersom jag ständigt försöker utvecklas som fotograf.

MikkaMagnusson
0

Så här är version 2.0.

Jag exponerade ite ner den något för ag tycker själv att det är lagom som det är men jag beskar bilden, tog bort träden i bakgrunden och la till lite skärpa på ögonen.

Bättre? Sämre? Eller likadant?

MikkaMagnusson
0

Glömde bifoga bild i förra inlägget och nu funkar det inte att lägga upp bilder längre, men jag försöker imorgon.