Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2280 ggr
minkaninester
0

Tamron 18-200/3,5-6,3 A14

Ska nu köpa nytt objektiv då jag känner att jag vill ha en lite längre zoom. 
Hittade detta, verkade perfekt i både prisklass och det jag söker. Men kan jag ha det på min Nikon D3000? 
Och har ni någon erfarenhet av detta objektivet, eller helt enkelt bara tamrons objektiv?
Vad tycker ni om det?

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Inkanyezi
0

Det finns en del tester på nätet som visar att det är ett mycket bra objektiv, men det kanske finns en del saker därutöver att tänka på när du funderar över ett nytt objektiv. Modellen som passar Nikon D3000 heter Tamron AF 18-200/3,5-6,3 XR Di II, och den skiljer sig från A14 genom att den har fokusmotor.

Du skriver "längre zoom", men du kanske menar längre brännvidd? Jag antar att du har ett obektiv redan på kanske 18-55 mm, och då behöver du ju inte ha en telezoom som går ner ända till 18 mm, en vidvinkel som du redan har. Det kanske går att hitta något som passar dig bättre om du tittar efter telezoom snarare än superzoom. Med 18-200 blir ditt gamla 18-55 överflödigt, men om du till exempel siktar mot en 55-200 eller 70-300 kanske det går att få lite mer, exempelvis mer ljusstyrka eller stabilisering.

Testbilderna som man kan se på olika sajter är alltid tagna med stativ, men det är inte så vanligt att alltid använda stativ. Om du tar på fri hand, så behöver du stabilisering på ett så långt objektiv som 200 mm. Om du verkligen vill ha en sån superzoom, så har Sigma en som är stabiliserad, och med stabilisering kan du förvänta dig att bilder som du tar på fri hand blir bättre.

Om du å andra sidan tror att du kan klara att använda ett ostabiliserat objektiv, så har Tamron ett som kan komplettera normalzoomen men som är mycket billigt, med brännviddsområdet 70-300 mm och med högre ljusstyrka vid de långa brännvidderna än objektivet som du föreslog. Annars skulle jag i första hand rekommendera Nikons eget 55-200, som har stabilisering.