Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1874 ggr
pekwall
0

Överföring av RAW filer.

Vad använder ni för program när ni överför RAW-filer från kameran till datorn?

Och vilket är smidigast?

Madde
0

Jag fick tipset om Picasa 2. Det har fungerat bra här hemma. =)

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Niklas
0

Jag använder Rawshooter Essentials 2006 och tycker att det fungerar bra. Det är kraftfullt när det gäller att justera bilderna. Det är enkelt att göra samma justering på många bilder samtidigt.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

sandmark
0

Utforskarn, kopierar från minnerskortet och klistrar in i den mapp där bilderna ska ligga. Smidigt och bra.

bildochfoto
0

Pekwall:Jag håller på att experimentera med en del olika för att hitta ett bättre arbetsflöde. Om du har bilder som du snabbt vill omforma till jpg och lägga upp till webben så är Xnview mycket trevligt. Man kan styra gamma och kontrast samt enkla redigeringar som beskärning, sharpen, gaussian blur.

Annars är UFraw helt okej tillsammans med GIMP

Rawshooter essentials är ju bra om man laddar hem för det kommer ju att försvinna när Lightroom släpps. Det har jag inte testat, men det ska jag helt klart göra….

Däremot har jag testat Lightzone som är gratis i Linux och det var mycket trevligt.

Mr_Miyagi
0

Jag använder UFraw då jag kör linux.

Det där Lightzone verkar ju intressant, var hittar man linuxversionen?

bildochfoto
0

Kör du Ubuntu kan du ju kolla om det går att lägga till som program annars fanns länken med i min artikel…

http://sonic.net/%7Erat/lightcrafts/ 

miksor
0

Jag installerade nyss Lightroom beta 4 men jag fattar inte hur man importerar raw filerna "direkt" ifrån kameran som fö. är en Canon EOS 400D, kopierar jag över filerna från utforskaren till en mapp och sedan importerar från lightroom så funkar det.

Någon som har erfarenhet?

/Micke

Trav_
0

Kan ni föklara hur Rawshooter Essentials 2006 funkar? typ hur man får fram bilderna och börja justera?

Mr_Miyagi
0

Har nu kikat lite som hastigast på LightZone för linux, och det verkar ju riktigt bra. Tack så jättemycket för tipset!

bildochfoto
0

Vad bra att du gillar det. Jag tycker också det var klart trevligt.

Robert
0

Jag använder Camera RAW, öppnar upp två fönster där jag har kortet i ena och det andra fönstret har jag katalogen i datorn. Kopierar över bilderna mellan fönstrena. Det fungerar hur bra som helst men kanske det är fel och göra så?

Hälsningar

Robert

bildochfoto
0

Robert: Finns väl inget rätt eller fel. Det som är effektivast för dig och funkar är ju bra.

Men testa Rawshooter Essential…det är ju gratis och helt okej…

Robert
0

#12, jag har använt det programmet men det passade inte riktigt mig. Nu har jag läst att det finns tydligen program som kollar att filerna inter blir korrupta i samband med överföringen, är det något som du har provat?

Hälsningar

Robert

junglebum
0

Själv skjuter jag både i RAW o jpg med min D70s de flesta bilder blir ju bra i jpg, men det känns skönt att ha RAW som backupp när man vill skjustera något eller kommer på att den där bilden vill jag ha som poster.

Men bilderna för jag över med ACDsee pro.

//Oskar

bildochfoto
0

#13: Nix inget jag har provat. Har du något namn på programmen?

Mr_Miyagi
0

Hmm, har försökt fixa till en bild i LightZone nu som är lite överexponerad…går inte att få till…på fem sekunder i ufraw är bilden fixad.

Tydligen så har LightZone i nuvarande skede inga bra funktioner för att ta hand om överexponerade områden som går utmärkt att rädda normalt sett, enligt utvecklarna ska detta lösas i framtida versioner. Retar mig också på att det inte finns några kurvor.

bildochfoto
0

#16 Kan nog hålla med om den svagheten. Jag har själv gått till Rawshooter i windows.

Jag kollade litet på Blue marine, men det var verkligen inte speciellt utvecklat..

Kör man linux är nog UF RAW kanske det bästa än så länge.