Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 1250 ggr
Metinia
0

[M] Kritik: Redigerade modellbilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var i en studio och fotade för ett tag sedan. Var mest där för att få lite mer erfarenhet av studio, inte för att jag hade några direkta bildidéer. Men det blev två bilder som jag blev ganska nöjd med, framför allt efter att de fick genomgå en redigering. Jag vill gärna höra vad ni tycker om dem, båda om själva den fotografiska delen och också gärna om redigeringarna av dem.

Här kommer den första bilden.

Metinia
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Och här kommer andra bilden.

MikkaMagnusson
0

Väldigt söt modell, mycket fotogenisk.

Hmm. vi börjar med bild 1 då.

Jag gillar bilden i sig alltå originalet men jag förstår inte alls redigeringen. Tycker inte det är särskilt snyggt med den transparenta kroppen eller ljusglorian, bakgrunden fungerar sådär men hade varit mycket bättre om förgrunden inte varit genomskinlig. Annars tycker jag att bilden ser att att vara mart komponerad med bra skärpa och ljus.
Tror även att den här hade fungerat i ett lite mer beskärt format som en närbild eftersom ansiktet är så utrycksfullt.

Bild #2

Även här känns det som det faller lite på redigeringen, hade velat ha färgerna lite kallare så att bakgrunden blev vit. De fräsiga strumpbyxorna hade dock gärna fått betonas med lite extra mättnad. Det känns också som den är alldels för mörk, hennes kropp och det hon sitter på flyter ihop och det blir inga detaljer i håret.
Den här bilden hade jag nog ljusat upp lite, ändrat vitbalansen på och dragit ner mättnaden lite (förutom på strumpbyxorna).

Mimmi
0

Bild nummer två känns alldeles för mörk och många detaljer saknas på grund av det. Man ser inte riktigt var hennes kropp slutar och var pallen börjar, vilket får det att se ut som att pallen hon sitter på är hennes rumpa. Så jag skulle definitvt ha ljusat upp bilden lite om jag vore du.

Något annat som skulle behöva lite mer jobb är färgerna. Det är alldeles för mycket rött/oranget så jag skulle gärna ha sett att du försökte dämpa det lite med lite kallare färger.

Metinia
0

#3: Den röda-gula tonen är tillagt efteråt då jag tyckte att den gav en intressantare effekt till bilden.

Tack för kritiken både #2 och #3, :)

EmelieJolly
0

Jag förstår inte varför bild 1 har den där bakgrunden. Det skulle vara bättre med vit bakgrund. Jag tycker att modellen känns väldigt stel, stela poser och sådär. Annars var bilderna fina men min blick fastnade inte för det.