Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 684 ggr
Ida94
0

Kritik- En blomma

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej jag är ny här på denna sidan och tänkte att jag kanske kan få lite kritik på denna blomman som jag har tagit för några år sen. :)

Så ni får gärna säga vad som är bra med bilden och vad som är mindre bra.

Mimmi
0

Att använda blixt var nog inte nödvändigt för den här bilden. Det ser ut att vara tillräckligt ljust för att skippa blixten. Jag ser även att det är ett fönster bakom blomman, vilket är ytterligare en orsak till att inte använda blixten eftersom det då blir en inte så snygg reflektion i glaset. Blixt (speciellt de blixtar som finns inbyggda i kameror) får många gånger motivet att se stelt, färglöst och blekt ut eftersom det naturliga ljuset och skuggorna försvinner.

Om bilden blir suddig utan blixt kan man använda sig utav ett kamerastativ eller ställa kameran på t.ex. ett bord, så att kameran inte skakar när bilden tas. Du får då en skarp bild med naturligt ljus.

NaimaG
0

Reflextionen utav blixten på fönstret förstör mycket utav bilden sen tycker jag att bilden är väldigt mörk. Ett atlernativ hade varit att placera blomman på annan plats och få ett annat ljus över den. Jag hör till varianten fotografer som är lite emot att fotografera rakt mot ett fönster.

Blomman är fin i alla fall.

Ida94
0

#1-2 Det ska jag tänka på till nästa gång jag fotograferar en blomma eller något som liknar det.

EmelieJolly
0

Jag tycker att blixten förstör lite och sen tycker jag att du kunde ha gått lite närmare.

Ida94
0

#4 okej, tack.