Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-nybörjare
Läst 1439 ggr
97agnes
0

Kritik-Cello

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en bild på min Cello!

Vad tycks?

Kameran är en digital Sony Cyber-shot 12,1 mega pix

Inkanyezi
0

Jag tycker att bildens komposition, dess form, är ganska fin och kanske skulle kunna utvecklas mer genom finkänsligt arrangemang av komponenterna. Däremot haltar tekniken ganska rejält, framför allt ljusbehandlingen. Den skulle kunna vara tagen med blixt rätt på; det finns flera högdagerpartier som är praktiskt taget utbrända, i hartsdammet på greppbrädan, i strängarna och i taglen.

Jag tror att en bild med samma kompositionsidé skulle kunna bli bättre om man tar den med längre brännvidd, som inte ger lika kraftigt perspektiv. Då skulle greppbrädans form kunna visas bättre, här ser den ut att vara nära nog jämnbred. Också stallet visas i den här bilden genom det nära avståndet som nästan liggande. Om man tar med längre brännvidd på större avstånd blir perspektivet mer "normalt"; det är ju ändå inte från ögonpositionen hos den som spelar som bilden är tagen.

Och ljussättningen kan säkert bli bättre utan blixt, men om du provar att backa en bit och zooma in i stället för att ta så nära, så tror jag att du kan få en bättre bild också om du tar med blixt.

EmelieJolly
0

Bilden skulle vart bättre ifall du tog den utan blixt. För nu gör blixten så att det lite suddigt och man ser hur det är vitt i mitten och det förstör lite. Annars tycker jag att kompositionen är bra.