Canon 500D en bra "nybörjarkamera"?
Hej på er!
Jag undrar om ni tycker att Canon eos 500D är en bra "nybörjarkamera" (alltså en kamera som är bra att starta med när det är ens första systemkamera.)'

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! 
Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.
Hej!
Jag tycker du skall kolla lite på Nikon D3000 som har ett inbyggt hjälpsystem.
http://www.letsgodigital.org/se/22701/nikon-d3000/
Mvh
Assar
#1 Jag vet inte riktigt om jag gillar Nikon, jag är så ingrodd på Canon, men ska väl läsa lite om den då! 
Det är alltid bra att titta på lite olika fabrikat. Pentax K-X är en mycket bra kamera att börja med.
Har man inte några saker till ett system redan så spelar det inte så stor roll vilket man väljer - men om man har saker till ett system redan (t.ex. objektiv, blixtar eller liknande) så kan det vara en idé att fortsätta med samma om man inte vill byta ut allt om man senare bestämmer sig för att byta system (märke alltså).
Är man van vid ett märke så kan det vara en fördel att fortsätta på samma, om man gillar det. Dock bör man vara lite observant, för ibland skiljer det sig mellan kompaktmodeller och systemkameror inom samma märke. T.ex. minnestyp osv kan vara olika (spelar inte så stor roll om man inte redan har en massa minnen).
Jag har själv inte testat just 500D i EOS-serien men testat dess föregångare 450D genom jobbet, och det är absolut en kompetent kamera som jag tror är ganska enkel för en nybörjare att börja använda, likväl som att den går att "växa" i.
Nu har det dessutom kommit en uppföljare till 500D'n, en 550D så priserna på 500:an borde falla lite om man nu inte väljer att köpa uppföljaren.
mvh Martin
#4 Jag har varit väldigt inne på 450D, men den verkar påväg ur affärerna nu. Den finns ju dock att köpa på nätet fortfarande, men jag vet inte om den finns kvar om låt oss säga… 2 månader?
Vad tror du?
Jag tycker själv att Canon EOS 1000D är en mkt bra "nybörjar" kamera
That that don't kill you can only make you stonger

#5 Varför inte fråga en butik som säljer dem?
#7 vet inte, det kan väl inte de veta eller? 
Jag frågade eftersom jag var nyfiken om hur länge på ett ungefär en kamera brukar finnas kvar på nätet efter den var slutsåld i affäerna.

De har väl kontakt med generalagenterna som beställer hem till Sverige. De borde ju veta om det finns fler i lager i Sverige eller om det går att beställa hem mer från utlandet.
Aha okej
Jag har ingen aning om hur länge 450D kommer finnas på marknaden. Det har som sagt släppts två efterföljare i ungefär samma segment, 500D och 550D så skall jag gissa så tror jag inte 450:n finns kvar allt för länge.
mvh Martin