Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 773 ggr
Moalinn
0

Objektiv till Nikon D60

jag, som många andra, behöver tips om olika objektiv till D60.
Jag ska få ett i konfirmations present och vill helst ge mamma och pappa tips på vad jag skulle vilja ha.
Jag fotograferar mycket hästar och djur. men samtidigt älskar jag macro fotografering.
Jag tror att jag mer vill ha ett tele objektiv än ett macro. Fast jag vill ändå ha ett macro. Hum, jag har otroligt svårt att bestämma mig där.

Men har ni några bra tips på olika objektiv?
Både macro och tele.

Kan säga att jag har nikkor 18-55mm just nu.
Tack på förhand! Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Moalinn
0

Putt

Medarbetare på Djurfoto

Deklol
0

kör 18-55:an bakofram för makro och köp ett bra tele (bra=ljuskänsligt med snabb autofokus).
Räcker inte pengarna till detta så köp ett bra makroobjektiv istället, man kan komma billigt undan med begagnade grejer om man har tur.

Moalinn
0

jag tycker att det bakofram är otroligt jobbigt, haha :P
Men jag ska allt prata med mamma och pappa om detta :)

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

För att det inte ska bli lika otroligt jobbigt med objektivet bakochfram ska du så klart ha en omvändningsring, så att det sitter fast på kameran. Annars är det ganska klumpigt. Men när man tar på det sättet är det väldigt svårt att pricka in skärpan, och risken för skakning är enorm. Funkar så klart bättre på stativ, men då måste man nästan ha någon fixtur för motivet så att man kan placera det i rätt läge. Funkar bara på sånt som är riktigt still, som döda insekter eller små blommor.

Ett teleobjektiv som har ett bra pris och som har VR är Nikon AF-S DX 55-200/4-5,6G ED VR som brukade följa med när man köpte kit med två objektiv, Det är inte ett makroobjektiv, men det går bra att plåta hästar med.

Moalinn
0

tack så mycket!
Ska kolla närmare på detta objektivet faktiskt =)
Verkar intressant

Medarbetare på Djurfoto

Deklol
0

Jag upplever det inte särskilt svårare att hitta skärpan med ett 18-55 bakåfram på 35mm. Skakningar får du även på ett makroobjektiv.
Man kan (ska Flört) ju också köra med blixt, då är det skit samma om det är skakningar/rörelse eller inte (till en viss nivå givetvis).

Objektivet som  #4 länkade är mycket objektiv för lite pengar, och är därför att rekommandera.
Dock inte särskilt ljusskarpt. Nu i sommar behöver man kanske inte det lika mycket som senare på året, och om du ångrar dig kan du ju sälja den sen och köpa en 70-200 2.8 som är betydligt bättre och dyrare :)

Moalinn
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har otroligt svårt att hitta skärpan :P

Asså, ljusskarpt, vad menas med det egentligen ? Oskyldig
Haha,

Här är en bild på bakofram med 18-55 :P

Medarbetare på Djurfoto