Foto iFokus

Foto

Etikettutanför-ämnet
Läst 4853 ggr
Geronim0
0

[OT] Snick snack #2

Den första OT tråden börjar bli väl lång. Jag låser den så kör vi vidare här.

DesK
0

Idag åker vi Vasaloppet! Eller hur?   Flört Skrattande

/Désirée

MonisN
0

#1 Vilken tid i morgon går du i målTyst

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

DesK
0

Vi har redan gått i mål Flört Snart går de första i  mål, vädret är suveränt och föret är tydligen också bra cirka 7 km kvar nu Glad

/Désirée

DesK
0

Jörgen Brink blev förste man i mål, en välförtjänt seger Glad

/Désirée

Geronim0
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte plåta lite fåglar idag, en isfläck fick mig på helt andra tankar och betydligt sämre humör!
Jag for åt ena hållet, D3'an med teleconverter och AF-S VR 300 f/2,8 åt andra hållet. Resultatet? 300 fokuserar inte som den skall. Hur det gick för teleconvertern ser ni här.
Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter Gråter

MartinO
0

Aj Aj.

Lider med dig. Det är såå tråkigt när sådant händer.

R.I.P.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Geronim0
0

Jag har mailat Lasses, dom kan säkert kolla och justera kameran och gluggen, telekonvertern däremot är nog bara att beställa en ny från chokladbutiken.

Spectabile
0

Fy så tråkigt Geronim0. Själv skulle jag ha blivit riktigt "putt" …

ssofia
0

Ajdå, inte roligt!

Själv sitter jag och försöker banka in Matte E kunskaper i skallen..
Pratade just med min mattelärare också Glad och vi kom överens om att jag ska få extralektioner i matte E och göra två skriftliga prov istället för ett skriftligt och ett muntligt, tackar gud för detta!! Muntliga tentor är verkligen det värsta jag vet!

Oriel
0

# Usch, matte E verkar inte som det roligaste :O

-' Rebecca Johansson

DesK
0

Geronim0 usch vad tråkigt för dig! Får jag fråga vad chokladbutiken kan leverera för kamerautrustning? Skäms

Matte är jätteintressant Glad I varje fall tycker äldsta dottern och min käre sambo det Flört

/Désirée

ssofia
0

#10 kul är det, men svårt som fanken och man behöver hålla reda på så himla många saker samtidigt Tungan ute

#11 jo visst är det intressant och roligt med matte, men inte i sådana mängder som jag behöver lära mig.. Skrattande

Geronim0
0

#11. Man får alltid med choklad när man beställer något HÄRIFRÅN.

Oriel
0

#13 Det gillar vi :)

-' Rebecca Johansson

DesK
0

#13 Tungan ute Aha då fattar jag! Flört

/Désirée

Geronim0
0

Gäller att välja sina leverantörer med omsorg! Flört

DesK
0

# 16 Skrattande tummen upp!

/Désirée

Oriel
0

#16 haha, absolut. Men cyberphoto är faktiskt, bortsett från chokladen, väldigt bra :D

-' Rebecca Johansson

Geronim0
0

#18 Cyber är oerhört seriösa och kunniga. Inget säljsnack om man frågar om något utan raka sakliga svar.
Det var faktiskt en säljare på Cyber som fick mig at välja Soligor telekonverter i stället för Nikons som är 4ggr. så dyr!

Oriel
0

#19 Samma för mig, men jag valde den dyrare av olika anledningar Oskyldig

-' Rebecca Johansson

MonisN
0

#19 Låter som Scandinavian photoFlört Dit ska jag idag och köpa filter och minneskort. Efter att ha kollat på div lågpriskedjor som jag trodde skulle vara billigare, kan konstatera att proffsen är billigare på detta också. Ska ta upp det där med chokladen, kanske dom kan bjuda på en hel askTungan ute

Geronim0
0

#21. Får du mer choklad än en dubbel twix så säg till mig!

Appropå minneskort, jag investerade i två 16 gigs Sandisk extreme pro, Jag rekommenderar dig att göra det samma om din kamera stöder den hastigheten. Går oerhört fort att tömma bufferten.
Behövs iofs inte om du sällan eller aldrig skjuter långa serier på högsta hastighet.

MonisN
0

#22 Förslaget är framfört så vi får se vad som händer. Inget är omöjligt;)

Jag har redan ett 8 GB Extreme så idag blev det 2 st vardera 4 GB med hasighet 30mb/sek. Min kamera har dubbla processorer så den klarar glatt 60 mb/sek. Detta blir det vid nästa investering:) I dagsläget klarar jag mig fint med 30mb/sek.

Geronim0
0

Extreme pro har en överföringshastighet på 90mb/sec!

MonisN
0

Det är nog bra om man har användning för det och tycker det är värt pengarna. Där är jag inte än!

Geronim0
0

Så sant som du säger. Dom är överprissatta men jag har problem med att jag allt som oftast fyller bufferten i kameran och får vänta på att den tömms över till minneskortet, numera har jag inte dom problemen.

Men utöver det funkar mina billigare och lite långsammare kort precis lika bra.

Martin
0

Canons L-serieobjektiv är deras lite finare objektiv och ett av dem, 70-200 är av många väldigt uppskattat.

Nu kan man hälla kaffe i det. Eller ja, nästan i alla fall. Canon har lanserat en mugg-termos för kaffe, med formen av ett 70-200L-objektiv.

Länk till artikel om det på Fotosidan.se

mvh Martin

Geronim0
0

He he he… Nikon jag vill oxå ha en kaffemugg… NU!!Skrattande

Martin
0

Fast om man nu har ett sådant objektiv - och en kaffemugg - gäller det att hålla reda på prylarna så att rätt sak hamnar i muggskåpet respektive kameraväskan Skrattande

mvh Martin

Geronim0
0

Jobbigt att upptäcka när man äntligen är klar med middagsbestyren och har kört i gång diskmaskinen att man har en kaffemugg monterad på kameran och inte hittar sin 70-200!

Obestämd

Inkanyezi
0

Som jag läste i Blandaren om fältmuggen och fältköket, som inte utan olägenhet kunde förväxlas.

ssofia
0

Nu tror jag bestämt det är sovdags! Skrattande

MartinO
0

#32 Kameraväskan är goare än kudden. Flört

Sajtvärd för Foto

Emaljoh4
0

#33 Det beror väl på, är man trött så ä rdet inte lätt att hålla kameran still, då blir bilderna suddiga! Tungan ute

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

DesK
0

#33 Va? käkar du kameraväskor? Flört
Hum är inte kameraväskan lite väl knölig som kudde?

Här har jag en blommande orkidé, får se om jag kan få till en inte suddig bild på den.

/Désirée

MartinO
0

Man kan nästan tro det. Jag växer ur kameraväskor som ett spädbarn, fodrat med anabola steorider, växer ur barnkläder

Sajtvärd för Foto

DesK
0

Skrattande Min erfarenhet är att spädbarn växer så inni på enbart bröstmjölk också Glad

/Désirée

ssofia
0

#33 haha! nej min kameraväska är hård och obekväm att ha som kudde..

Geronim0
0

Finns ingen kudde så skön som fotoryggan, känslan när fattningen från en Nikkor AF-S VR 300 f/2,8 tränger in mellan nackkotorna är obeskrivlig!

Obestämd

Leakim72
0

godnatt.

tidigt ?…….jotack måste ladda batterierna efter en sömnlös vecka. dock mycket intressant att läsa på iFokus. humor iFokus kan hålla en trött själ pigg länge…….

jo jag jobbar lite konstiga tider.

mvh Mikael

storost
0

Nu har jag köpt en begagnad Nikkor 50mm/1.8 E Series glugg.Glad

Snösmältning är nu på full fart. +6°C men lite molnigt.

Vänliga hälsningar Stephan

min egen hemsida.

MonisN
0

#41 Grattis! Nu vill vi se lite bilder från denFlört

storost
0

Då måste vi alla vänta till maj, då gluggen har skickats till svärmor.

min egen hemsida.

Assars
0

Fyy vad tråkigt för dig, och så kostar det pengar.Gråter

Vad tror du om Soligor konverter 14 till Nikkor 70-200 f/2.8?

//Assar

MartinO
0

#44 Jag kör Nikon TC-17EII till ovan nämnda objektiv och jag tycker kombinationen levererar bra på Dx. Objektivet är så ljusstarkt att det går bra att köra 1,7x converter.

Jag kan inte uttala mig om kvalitetsskillnaden mellan Nikon och Soligor, då jag inte jämfört resultaten.

Sajtvärd för Foto

schnecke
0

Idag ska jag ut och fota med mitt nya objektiv, hihi Skrattande

Assars
0

MartinO,

tack för svaret.

//Assar

[Next]
0

Jag ska åka och titta på valp med familjen om 10 dagar :)

DesK
0

#48 å vad spännande! Vad för ras ska du titta på?

/Désirée

[Next]
0

#49 Bayersk viltspårshund :) Samma ras som den hund vi redan har ^^

DesK
0

Kul! Lägg gärna in lite bilder på din hund här Glad

/Désirée

[Next]
0

Acke  :)

[Next]
0

Sen när vi har varit och tittat på valparna så lovar jag att lägga in bilder! ;)

Assars
0

GeronimO

Jag tittade in på Cyberfotos sida, där påstås att Kenko är den bästa piratkonverter dom testat. Men Soligor är ju 1000 kr billigare.

AssarFlört

DesK
0

Next, ta massor av kort! Glad

/Désirée

Geronim0
0

#54 När jag pratade med dom på Cyber sa dom att Soligor och Kenko är samma konverter med olika namn.

Dom säljer fortfarande Soligor. LÄNK

Assars
0

GeronimO

Aj då, hann du med att läsa mitt inlägg innan jag ändrade det. Det stämmer nog som jag skrev i första, ser dåligt, bra med AFGlad Men varför denna prisskillnad, 1000 kr, om det är samma konverter?

//Assar

nadnadiine
0

Hehehe har köpt ett objektiv (H)

Assars
0

GeronimO

En fråga, tror du jag ser någon större skillnad med 70-200 och DX D300 mellan Nikon och Soligor konverter?

//Assar

Geronim0
0

Nej det tror jag inte. Optiskt är Nikons och Soligors konverter likvärdiga. Det var i alla fall vad säljaren på Cyber sa.

Jag har inte provat Nikons så jag kan inte bekräfta det, däremot vet jag att kvalliten med Soligor pro 1,4X konverter och Nikkor AF-S VR 300 f/2,8 är helt outstanding. Jag kom aldrig så långt att jag hann testa den på mitt 70-200, konvertern krossades innan jag hann testa.

Assars
0

GeronimO
Tack för svaret, MartinO rekommenderade t.o.m. 17 till 70-200:an. Då skulle jag med DX få 510mm f/4.7.

Rätt hyfsat för 500 mm.
//Assar

[Koppsal]
0

jag har inte fotat något på sistone av flera anledningar. 1 det är kallt. 2 tidsbrist o.s.v. så jag sitter vid datorn och redigerar bilder istället.
på lite mer än 4 timmar så fick jag en jätte fin bild igår. och idag så gjorde jag en annan bild på ungefär 3 timmar. Glad

Geronim0
0

#61. 1,7'an skall visst vara riktigt bra. Soligor har endast 1,4 så det fick bli den.

#62. redigera bilder är inte fy skam det heller, posta gärna någon bild om du vill.

[Koppsal]
0

#63 okej :)

fast det är lite sån där överdriven. inte sån där liten retusch ;)

[Koppsal]
0

och den här :)

Geronim0
0

#64 & 65.

Jösses!! Du har talang, fantastiskt vackra bilder. Jag hoppas verkligen du delger oss mer av dina alster!!
Oerhört bra jobbat!!

Spectabile
0

Koppsal; vad duktig du är:) Båda är fina, men den sista gillar jag jättemycket:)

[Koppsal]
0

#66 & #67 tackar så mycket. Jag jobbar med olika bilder och olika teman så det finns något för alla att gilla hoppas jag ^^

MartinO
0

Verkligen bra! *Tummen upp*

Sajtvärd för Foto

Assars
0

Vilken läcker bild!! Duktig, tänk om jag kunde en tiondel.

Assar

Assars
0

GeronimO
Jag har nu testat Nikkor 70-200 f/2,8, inga speciella bilder, men vilken glugg, i varje fall i DX-formatet. Jag tänkte på det, i DX har jag 300 f/2,8. Det där med konverter hägrar för fågelfoto, visserligen om Häger också är en fågel.  med konverter är det väl stativ som gäller? Jag har ett bra stativ och en kulled, Cullman 40200 som nyper på stört, samt snabbfäste.

//Assar

Geronim0
0

Njaeeeee.. Assars. Du har fortfarande en 70 - 200 men med en bildvinkel motsvarande 300 mm,

Finns förmodkigen en doktorsavhandling om hur det funkar men det överlåter jag åt de kunniga!

Assars
0

GeronimO

Tack för svar!

Om du och jag stod på samma ställe och plåtade samma fågel, så skulle din fågel kanske bli större med 300:an. Jag är inte kunnig på det här området. Det skulle vara trevligt att få tag i någon som Doktorerat i ämnetGlad

//Assar

Geronim0
0

Om vi står på samma plats so får vi olika stor pippi men samma "Runtomkring"

Skrattande

nadnadiine
0

Imorgon kommer mitt M-50 1.7 woho :D

[mingdie]
0

#75 Kul. Hur mycket fick du betala?

nadnadiine
0

#76 Ca 400. Hade nog gått billigare om jag haft mer tålamod men 8)

[mingdie]
0

#77 Jag antar att det är en Pentax M50 1.7. I så fall så har du ett riktigt fint porträttobjektiv.

nadnadiine
0

#78 ja, ska bli trevligt med riktiga grejer

Noob
0

#73, #74

Ojektivet har samma brännvid vilken kamera det än monteras på men en olika stor del av den bild som objektivet ritar på "sensorplanet" används. En mindre sensor ger en skenbar förstoring av bilden, ungefär som när man "cropp'ar" en bild när man redigerar den.

Objektiven bedöms oftast med småbilds film formatet som bas, dvs en filmruta som mäter 36mm så om den digitala sensorn är 36mm så kallar man det fullformat.

Om man tänker sig en sensor som är 18mm istället så skulle det ge en förstoring på 2ggr så ett föremål fotograferat med en fullformat sensor och ett 50mm objektiv blir lika stort på bilden som om det fotograferats med den lilla 18mm sensorn och ett 100mm objektiv på samma avstånd.

Canons crop sensorer brukar vara ca 62.5% av fullformat så då får dom en förstoringsgrad på 1.6 och därför brukar man prata om att ett 200mm objektiv blir ett 320mm på t.ex en EOS 450D.

Men det är egentligen inte hela sanningen för objektivet HAR fortfarande samma brännvid oberoende av vilken kamera det sitter på så det blir skillnader i hur bilden avbildas. Det som framför allt märks är att skärpedjupet inte blir samma i båda fallen.

Kameran med den större sensorn kommer att ha ett betydligt kortare skärpedjup (man får en effekt av att man har gått närmare med kameran för att uppnå samma förstoring)

Det är lite kladdigt att förklara och personligen är jag inte helt insatt i detaljerna men det viktiga (som jag ser det i alla fall) är egentligen mest skillnaden i skärpedjup. Jag vet inte om andra saker är uppenbara (jag har aldrig sett bilder tagna som jämförelse) men även effekter som teleobjektivens "utplattande" effekt borde skillja sig (återigen eftersom bränvidden inte ändrats).

Vet inte om jag gjorde någon klokare, lyckades åtminstone förvirra mig själv när jag läste min egen text :-)

[mingdie]
0

#79 Du kommer att kunna ta foton med kort skärpedjup som den här.

[mingdie]
0

#79 Det objektivet är också bra för porträtt.

Assars
0

Tack för svaret. Men om vi tar det där jag pratat med GeronimO #73 #74om det där med att stå på samma plats om att plåta fågel från samma plats, vad tror du gäller där. Får GeronimO större fågel på bilden?

Mvh

Assars

nadnadiine
0

Jag har ett nytt favoritobjektiv :)

schnecke
0

#84 ojojoj! vilken snygg bild!

MartinO
0

#84 *Tummen upp*

Sajtvärd för Foto

[mingdie]
0

#84 Snyggt foto. Det är alltid kul med ett nytt objektiv.

nadnadiine
0

#85-87 Tack! 8)

MartinO
0

ARGH! Skrikandes

Intressanta solfläckar idag som jag tänkt fotografera. Upptäcker att mitt solfilter blivit skadat och det är inget att leka med. Ögat och kameran kan bli skadat på bråkdelen av en sekund.

Tur i oturen hade jag kvar lite solfilm, så jag kan reparera filtret, men dagens solfläckar kan jag bara glömma.

Det får bli en tur ner i verkstaden idag och fixa filtret.

Sajtvärd för Foto

schnecke
0

Äntligen helg!! Skrattande
Jag tror jag tappar HAKAN! :o

[Koppsal]
0

Jag har piercat naveln. igår faktiskt. Skrattande

schnecke
0

Någon som ska fota i morgon? Cool

Geronim0
0

Funderar på att ladda batterierna till min gamla D200 och skruva på macrot.
Får ju abstinens och ångest när D3'an och favvo gluggen (300 f/2,8) varit på sjukhuset snart två veckor. Måste stilla fotosuget på något sätt!

schnecke
0

#93 Ladda batteriena till D200:an så vi kan få se lite macro bilder! Skulle vara roligt att se lite bilder!

Geronim0
0

Batterierna sitter redan på laddning. Får se vad det blir av det i morgon.

schnecke
0

#95 Okej! Vad för Macro Objektiv har du då?
När jag fotograferar använder jag mitt Kitobjektiv till D40:n och en macrolins! Mitt dröm macro objektiv är iallafall
SP AF 60 mm F/2 II LD Makro 1:1 . Såg den i tidningen i DigitalFoto :)

MartinO
0

Hur går det med din kamera hos ortopeden, Rolf?

Aja D200:an är ju inte precis något dåligt hus och Dx-sensorn är lämplig till macro.

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

Vet inte hur det går, har inte hört något. Antar att det tar ett par veckor till med turerna med försäkringsbolaget, mm.

Assars
0

GeronimO

Hoppas du får bättre väder än vad vi ofta har i Handen. Så några vårkänslor har jag inte. Bilden tagen 2010-03-25, så ser det ofta ut härGråter Bilden behöver rätas upp lite, men jag struntade i det, ingen viktig bild, jag är mest bara sur!

//Assar

schnecke
0

#99 Usch, vilket väder! Hoppas ni får bättre väder!
Här hos mig har vi stålande sol och snö, perfekt skoterdag!

Geronim0
0

#96. Jag använder ett Nikkor Af-S VR 105 f/2,8. Underbar glugg.

Ser tyvärr inte ut som jag hinner ut och fota i dag heller, familjen har andra planer som innefattar att jag kör.

ssofia
0

Nu blir det en liten runda i trädgården! Ser från mitt fönster att det kommit upp massor med små söta blommor som skriker efter att jag ska fotografera dem!

schnecke
0

#101 Aha, okej!

Geronim0
0

YAY!!!!!
Min D3'a och mitt Af-S VR 300 f/2,8 är reparerat, försäkringsbolaget ringde idag och meddelade att dom godkänt kostnaden.

Jag borde ha mina ögonstenar veckan efter påsk!!  Skrattande Skrattande Skrattande

MartinO
0

#104 Grattis. Skrev försäkringsbolaget in halkbroddar i avtalet? Tyst

Sajtvärd för Foto

Geronim0
0

Nädå dom sa att dom emottagit kostnadsförslaget från Lasses Kameraservice och undrade om detta räckte…

Nikkor 600 f/4 come to daddy! Oskyldig

Assars
0

Tänk så vacker en Nikon D300 blir med en 70-200 f/2,8 VR. Bilden tagen med en Nikon Cool Pix 990 med hela 3.34 Megapixels.
AssarGlad

[Next]
0

Valpen vi tittade på i onsdags! Vår framtida hund Viltvittringen´s Uro! :)

ssofia
0

Åter till matteboken.. dags och banka in matte E kunskaparna för gott! Tungan ute

[Koppsal]
0

hunnit med massor, kusinerna kom från småland, de hade ett objektiv till mig, ett gammalt som tyvärr inte passade. 

Sen så har jag varit hos min kompis och sett baksmällan 3 gånger + män som hatar kvinnor och bröllopsfotografen på 2 dagar.

jag har också färgat håret brunt nästan svart och haft min piercing i en vecka.

Imorgon kommer min kompis och vi ska ut och gå och fota lite. :)

ssofia
0

Idag läser vi naturkunskap! :)

storost
0

Det låter spännande.

min egen hemsida.

Geronim0
0

YAAAAYYY!!!

Äntligen är kamerahuset och 300'an hemma igen från sjukhuset.
Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande Skrattande

Hoppas nu bara jag hinner snatta några timmar av helgen för att gå ut och använda den…

DesK
0

Heja heja! Det är bara att bestämma sig! Glad

/Désirée

Geronim0
0

Njaee… Måste också snickra stuga så mycket jag kan, annars kommer jag inte kunna bo där i sommar.

Men om vädret är ofördelaktigt för snickeri så är det därmed automatiskt fördelaktigt för fotografi. Vi får se vad helgen bjuder på.

DesK
0

Finns ju många fina bilder att ta i samband med "snickra stuga" Så vädret är bara en dålig ursäkt Flört

/Désirée

Geronim0
0

Kameran i ena handen och hammaren i den andra… Obestämd

Vad skall jag hålla sågen med då? Tyst

DesK
0

Draken, telningarna, grannar och vänner fixar det hele Skrattande Tyst

/Désirée

Geronim0
0

Jag vill inte ha någon av dom pillandes på vare sig min D3'a eller min hammare eller mina deWalt maskiner eller mina….

Obestämd

[Koppsal]
0

planerar att gå på fester och fota lite band som spelar. dessutom ska jag på picknik imorgon.

vilket betyder ta med kameran. för det blir långpromenad i en stoooor kohage med fina långhåriga kor och stora horn. säkert en och en annan kalv.

MonisN
0

Har tillbringat hela dagen på fotomässan i Göteborg. I påsen hem låg både ett Canon 100mm macro med IS och 5 reflexskärmar. Allt till förmånligt mässprisSkrattande

Geronim0
0

Grattis Mona till gluggen! Perfekt tajming oxå nu när det börjar knoppas och våren står för dörren.

MonisN
0

#122 Den är en dröm att fotoa med. Jag är helnöjd. Dessutom är den TYST till skillnad från min gamla Tamron 90mm. Ja, nu kan våren komma, jag är redoSkrattande

Geronim0
0

Låser denna tråden nu då den börjar bli jobbigt lång.

Välkomna till snicksnack #3 där vi kör vidare.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer