Minst hållbara kamerorna
Försäkringsbolaget Squaretrade har gjort en sammanställning över vilka kameror som flest rapporterar fel på.
Dyrare kameror har en lägre felfrekvens än billigare. I det billigaste segmentet är Panasonic mest hållbar och Casio mest hållbar.
Niklas bra information för oss som går i kamerainköpstankar 
Host harkel jag antar att du menar att Panasonic är mest hållbar och Casio minst hållbar?
/Désirée

Det som inte framgår av ett sånt här prov är naturligtvis också intressant. Malfunction är ett väldigt brett begrepp, och en stor del av felen var skador som hade orsakats av annat än vanlig användning, exempelvis att kameran hade tappats.
Felfrekvensen är faktiskt ganska hög också för de bästa av kamerorna, och jag har ju själv erfarit ett fel efter ett par år på min Canon G7, efter att garantin hade gått ut. Sedan är det ju så att bland kamerorna som det inte blir fel på, kommer många att bara fortsätta fungera väldigt väldigt länge. Vi kan utläsa att risken är att ungefär var tjugonde kamera blir det fel på även om den inte utsätts för någon misshandel eller olycka. För Panasonic förefaller det vara något mindre risk att få en kamera som det blir fel på. Men det handlar ändå om en ganska hög felprocent, och om man har otur, så får man en som det blir fel på. Det är ett lotteri med ganska hög "vinstchans".
Och om man har rejäl otur, så kan man få två i rad som det går lika illa med, medan nästa kund får en som bara går och går.