Vad gör jag för fel?
Har en Canon EOS1000D, objektiv 18-55mm alltså det man brukar få med.
Och nu är det så när jag t.ex fotar en springande hund så blir det suddigt eller så blir det mörkt (se bild, använde metoden Tv, blev ganska skarpt men mörkt.). Har i metoden sport när jag ska fota något som rör sig men då blir det suddigt, och när jag försöker med metoden Tv blir det mörkt. Har försökt att ställa in allting men det blir antingen sämre eller så händer ingenting.. Måste man ha ett bättre objektiv för att bilderna ska bli någorlunda bra?
Tacksam för svar :)
Medarbetare på Sphynx iFokus

Bilden är underexponerad, det beror på att sensorn fått för lite ljus. Du har tre möjligheter. Större bländaren, längre slutartiden eller höja iso.
Nu är inte Exif med i bilden så jag ser inte dina exponeringsdata men om du redan ligger på största bländaren återstår längre slutartid eller högre iso. Med längre slutartid får du förvisso en mer välexponerad bild men också rörelseoskärpa, så höj iso. Kanske ända upp till 800. Det blir mer brus men det är de alternativ som finns.

Och utöver att höja ISO, så finns det mer ljusstarka objektiv att köpa som kanske lämpar sig bättre för den mörka årstiden. Men innan man ger sig in på att lägga ut mer på utrustning kan man använda kamerans kitobjektiv för att lära sig tekniken och känna var gränserna går.
Det är faktiskt lite knepigare än att välja "metod" genom att vrida på ratten.
Men systemkameran ger ganska bra resultat också på ISO 800, så det är en bra utgångspunkt. Om man inte har ställt in något ISO alls, så är kamerans grundinställning 100, och det är alldeles för lågt när man inte har mycket ljus och objektivet har ganska liten öppning. 800 ger tre stegs skillnad, och det kan räcka.
Men svart hund i snö är också ett särskilt problem för ljusmätningen. Om man väljer spotmätning och siktar på hunden och ställer in kompensering till minus två (-2) eller något mer kan det bli rätt, vilket innebär att hunden skulle hamna i zon 3 om man förutsätter att mätaren jobbar efter zon 5. Både hunden och snön är knepiga för ljusmätaren, som ju inte kan veta att hunden är mörk och snön nära nog vit. Man kan också kolla ljusheten i snön och se till att placera den i zon 7, vilket också bör ge rätt ton på hunden. När man jobbar med automatik och centrerar hunden är det kanske enklast att använda den första metoden. Ställ ISO till 800, öppna bländaren helt och använd spotmätning med kompensation -2. Om hunden blir för ljus då kan man öka kompensationen något. Med digitalkamera har man ju koll på resultatet ganska direkt.
Snön lurar Vitbalans och exponering så du får blå snö och en underexponerad bild. I ditt fall skulle jag tycka det vore enklare att fotografera i Av och där välja bländare 3,5 för att sedan feta upp ISO till 1600. Hellre brus än oskärpa. Du får se till att fotografera under dagens ljusa timmar istället.

Jag antar att det faktiskt kan vara under dagens "ljusa" timmar; just nu är det grådaskigt och inte mycket kontrast alls.
Om det där med "zoner" inte säger dig något, så kanske det kan bli enklare om du förstår hur kamerans automatik arbetar och vilka korrigeringar man kan göra med kompenseringen och varför.
Kameran mäter ljuset och exponerar efter det, så att bilden i sin helhet ska ha en ton omkring det jag kallar zon 5, som är "medelgrått". Det betyder att om man har mest snö i sökaren så blir den ganska mörk, men den borde bli ljusare, och därför kan man kompensera exponeringen för att snön ska bli vit.
På baksidan av kameran, vid övre högra hörnet av bildskärmen finns en liten knapp som är delad diagonalt med ett ljust och ett mörkt fält, märkt +/-. Det är den knappen man trycker på för att välja att det lilla hjulet över avtrycket ska ändra exponeringen. En skala i sökaren visar vilken ändring man gör. Om man låter exponeringsmätningen stå kvar på evaluerande och rullar det lilla hjulet så att kompenseringen visar +2 kommer snön att bli vit. Prova några olika värden och titta vilket resultat du får. Kanske din kamera visar snön bäst om det är lite mindre än +2, eller möjligen lite mer.
Tv är knepigt, eftersom man måste hålla koll på att bländaren verkligen kan bli tillräckligt stor. När kameran har ISO 100, dvs om du inte har ställt in ISO alls, så är det stor risk att det blir underexponerat den här årstiden. Strunta i Tv och sportinställningen, kör på P som regel i stället, så kommer tiden att bli längre när kameran inte kan ställa större bländare om exponeringen måste öka. Det du kan göra för att få kortare slutartid är att öka ISO. Och din kamera ger i stort sett lika bra resultat upp till ISO 800. Vid ISO 1600 får du mer märkbart brus, men det är i alla fall bättre än att bilden blir suddig av för lång tid.
De olika ljusmätningsmetoderna som kameran har kan användas för att få bättre kontroll över vad man gör, men spotmätning är användbart bara om man förstår det där med zoner. Kamerans grundinställning är evaluerande mätning, och det funkar för det mesta, men i snö kan man behöva kompensera med +. Men det är inte säkert att man alltid måste göra det, eftersom det finns en avancerad logik i ljusmätningen som också tar hänsyn till mörka delar av bilden. Man får kolla hur bilden blir och anpassa så att det blir rätt. Svart päls mot vit snö är i stort sett det svåraste för automatiken och det är mycket vanligt att den automatiska exponeringen inte stämmer när man har en svart hund i snö.
Men utgå ifrån att när du valde Tv, att bländaren inte kunde öppnas tillräckligt och att bilden blev underexponerad därför. Kameran måste få chansen att öka tiden, men om hunden rör sig kommer den att bli suddig, och det är därför man måste ställa en högre känslighet, ISO, så att det går att få rätt exponerat med kortare tid. Men låt kameran sköta tiden och använd största bländaren (lägst nummer, 3,5) om du använder Av, eller enklare är att använda P, eftersom kameran då ställer in på samma sätt.
Du kan så klart följa bruksanvisningen och välja "sport" (springande gubbe), men då vet du ju egentligen inte riktigt vad kameran gör, och det är kanske mer ett hinder för att lära sig. Kameran ska föredra kort slutartid då, och den visar genom att slutartiden blinkar när tiden blir längre och det är risk för rörelseoskärpa. En springande hund framifrån kan bli skarp ner till ungefär 1/250 sekund, och med ditt objektiv kan man inte få så kort slutartid i gråväder om man inte väljer högt ISO. När man ställer in att kameran får välja ISO (Auto ISO) är det högsta värdet som väljs 800. För att komma till 1600 måste man ställa in själv.
Okej, Tack för era svar!
Det har faktiskt blivit mycket bättre!
Jag har skrivt här förut tror jag om att jag inte kan få skarpa bilder på saker i rörelser.. Jag hittar inte det inlägget så jag frågar här igen, Hur får jag tex. en hund i fokus när den springer? Jag har försökt och försökt men det är näst intill omöjligt :/
Medarbetare på Sphynx iFokus

Stämmer helt och hållet, det är näst intill omöjligt.
Det finns två strategier; den ena är att försöka följa med skärpan, den andra är att bestämma ett avstånd och trycka av när hunden är på rätt avstånd.
Så är det rörelsen också, men om du ställer in sportläget behöver du kanske inte tänka så mycket på slutartider till att börja med.
För att en springande hund ska bli alldeles skarp måste tiden vara en tusendel eller kortare. Alltså tiderna 1/1000, 1/2000 och 1/4000. För att komma till så kort tid måste man ofta ha mycket högt ISO, och då blir det ju brus.
Det är lättare att fördra rörelseoskärpa, om den ger ett gott bildintryck.
Alltså ställer man högst ISO 800 och försöker komma till en slutartid på omkring 1/250 och följer med i rörelsen, så att hunden blir skarp och bakgrunden oskarp. Det kräver träning, och man måste följe med igenom rörelsen hela tiden, inte stoppa upp när man trycker av.
När man tar en hund i rörelse kan man ha kameran ställd på att inte låsa fokus, utan den fortsätter att fokusera också när man trycker ner knappen lite. Inställningen är AF-C, och man får fram den genom att trycka INFO (bakom avtrycket till vänster) och så bläddrar man ner i menyn till AF-C.
När man har AF-C inställt går fokuseringen ända tills man trycker ner helt och kameran löser ut, och det finns god chans att den kan fånga en hund som springer. Kameran drar lite mer ström i det läget, och man bör komma ihåg att ställa tillbaka till AF-S för vanlig tagning.