Foto iFokus

Foto

Etikettlandskap-och-natur-ej-kritik
Läst 2923 ggr
NaimaG
0

Utan stjärnkikare

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag vill inte ha någon kritik på denna bild då jag tror den kan bli ganska svår att kritisera eftersom det inte går att ta den på något annat sätt än som den är med den utrustning jag har. Men jag tänkte inspirera de som funderar på att skaffa sig en kamera och visa vad man kan göra med en simpel kamera.

Bilden är alltså inte tagen med hjälp utav teleskop objektiv eller stjärnkikare. Jag har enbart använt min kamera; Canon EoS 1000D samt objektivet Tamron XR Di II 18-200mm. Bilden är tagen med 200mm zoom, ingen blixt.

Allt kan man göra med en kamera.

Emaljoh4
0

Cool! *tummen upp*

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Ellio
0

Canon eos 1000D är ingen simpel kamera! tänk lite vad du skriver..

Geronim0
0

Bilden hade varit riktigt bra om det inte varit för blaffan nere till vänster.

NaimaG
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Tog du det bokstavligt.

#3 Haha, absolut. Här är den utan blaffa.

Geronim0
0

#4. Nu är det en riktigt bra bild, väl komponerad och exponerad. Vackert!

NaimaG
0

#5 Jäddra otur bara att en kamera inte kan fånga upp stjärnor med en enkel zoom, för det krävs just stjärnkikare.

MartinO
0

#6 Det går alldeles utmärkt att fota stjärnor med vanlig kamera och objektiv. Man måste dock ha en motordriven montering som kompenserar jordens rotation, så det rör sig om lååånga exponeringar.

Man kan också göra en sk barndoor, som fungerar som alternativ till en dyr montering.

För att fotografera nebulosor och dylikt behövs inte så mycket tele. En god vän till mig presterade otroliga bilder med en Eos350 och 135mm tele. Man måste vara oehört noggrann vid fotograferingen och ta ett större antal exponeringar, som man stackar i Registax, som är väl lämpat för ändamålet.

Edit: Såg att Rod Nabholtz lagt in exempelbilder i barndoor-länken.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning